اخبار اقتصادی

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار؛ از کدام یک بخریم؟

خبرگزاری مهر

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دو مورد از مهم‌ترین مصالحی که روی قیمت مسکن تأثیر می‌گذارید، تیرآهن و میلگرد است. بنابراین بسیاری از سازندگان به‌دنبال روشی هستند تا این مصالح را با قیمت مناسب‌تری بخرند تا هزینه‌های پروژه کمتر شود. به‌همین‌دلیل، مهم‌ترین سوال افراد این است که خرید میلگرد از کارخانه بهتر است یا از بازار آزاد؟
آیا می‌دانید تفاوت قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد چقدر است و اینکه چه عواملی روی قیمت میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا تأثیر می‌گذارد؟

قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار چطور تعیین می‌شود؟

تعیین قیمت مقاطعی مانند میلگرد در هر بازاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت میلگرد و تصمیم‌گیری برای خرید میلگرد، میزان عرضه و تقاضا در بازار است. زمانی‌که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمت میلگرد نیز افزایش پیدا می‌کند. البته عوامل دیگری نیز روی قیمت این محصول تأثیرگذار هستند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قیمت مواد اولیه مصرفی

مواد اولیه مانند زغال سنگ، سنگ آهن و فولاد خام به‌صورت مستقیم روی قیمت میلگرد و دیگر مقاطعی که در ساخت آن‌ها از این ۲ ماده استفاده می‌شود، تأثیر می‌گذارد. کاملاً طبیعی است که با افزایش نرخ مواد اولیه، قیمت محصول نهایی تولیدی نیز افزایش پیدا کند.

قیمت دلار و نوسانات بازار ارز

قیمت برخی از مقاطع فولادی به نرخ دلار وابسته است. بنابراین تولیدکننده‌ها برای واردات مواد اولیه مصرفی باید مبلغ بیشتری را به دلار تبدیل کنند تا بتوان آن ماده اولیه را خریداری کرده و وارد خط تولید کرد. به‌این‌دلیل کوچک‌ترین تغییری در نرخ ارز روی بهای محصول نیز تغییر ناگهانی ایجاد خواهد کرد.

میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا از جمله مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار هستند. در نتیجه هر زمان میزان عرضه در بازار آهن بیشتر از تقاضا باشد، قیمت میلگرد نیز کاهش پیدا خواهد کرد و بالعکس.

کارمزدها در بازار بورس کالا

میلگرد در بازار بورس ایران در گروه اصلی فولاد و زیرگروه مقاطع طولی قرار گرفته و قیمت آن به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد و کارمزدهایی که از مشتری دریافت می‌شود روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد. کارمزدهای بورس برای معامله میلگرد به شرح زیر هستند.

۰.۰۴% از ارزش معامله برای کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار؛

۰.۰۶% از ارزش معامله برای کارمزد شرکت بورس کالا؛

۰.۱۸% ارزش معامله برای کارگزار.

تفاوت قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار چقدر است؟

در روزهای آغازی خرداد ۱۴۰۳، میانگین قیمت میلگرد ۱۲ در بازار آزاد با ارزش افزوده، حدود ۲۶.۰۰۰ هزار تومان بود. این در حالی است که قیمت میلگرد در بورس چند درصد پایین‌تر از قیمت بازار است.

قیمت میلگرد در بورس کالا به‌دلیل حذف دلالان و واسطه‌های بازار فولاد، حدود ۷% تا ۱۱% ارزان‌تر از قیمت میلگرد در بازار آزاد است. اما نکته اصلی اینجاست که خرید میلگرد از بازار بورس، شرایط، ضوابط و سختی‌های خود را دارد.

لازم است بدانید که این چند درصد تفاوت قیمت میلگرد در بازار و بورس در خریدهای با حجم بالا مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید نمودار نوسانات قیمت میلگرد ۱۲ یکی از کارخانجات تولیدی ایران را ببینید.

مزایا و معایب خرید میلگرد از بورس کالا و بازار آزاد

برای درک بهتر تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار و انتخاب بهترین بازار برای خرید این محصول، باید مزایا و معایب هر بازار را به‌درستی بررسی کرد.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

خرید مستقیم و حذف واسطه‌ها: در بورس کالا، افراد می‌توانند به‌صورت مستقیم از کارخانه خرید کنند و در نتیجه دست دلالان از بازار کوتاه خواهد شد.

قیمت قابل پیش‌بینی: قیمت مقاطع فولادی مانند میلگرد در بورس کالا باتوجه‌به قیمت شمش فولاد تعیین شده و اگر دانش کافی از این بازار داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید قیمت حدودی این مقاطع را پیش‌بینی کنید.

قیمت پایین‌تر از بازار آزاد: همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، قیمت میلگرد در بورس کالای ایران به‌دلیل کوتاه‌کردن دست واسطه‌ها و دلالان، بین ۷% تا ۱۱% پایین‌تر از قیمت آن در بازار آزاد است.

تضمین کیفیت محصول نهایی: باتوجه‌به اینکه میلگرد در بازار بورس کالا مستقیماً از کارخانه خریداری می‌شود، بنابراین خریدار همواره از تضمین کیفیت محصول نهایی مطمئن خواهد بود.

معایب خرید میلگرد از بورس کالا

حجم خرید: لازم است بدانید که خرید از بورس باید در حجم بالا انجام شود، بنابراین این بازار برای افرادی که نیاز به حجم پایینی از میلگرد دارند، مناسب نخواهد بود. حداقل حجم خرید محصولی مانند میلگرد از بورس کالا، ۲۰ تن است.

عدم تناسب میان عرضه و تقاضا: گاهی میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا با یکدیگر متناسب نیستند و همین موضوع باعث می‌شود برخی افراد نتوانند میلگرد با قیمت مناسب خریداری کنند.

فرایند پیچیده خرید: خرید میلگرد از بازار بورس کالا نیازمند دریافت کد بورسی، ارائه مدارک، دانش خرید از بورس و همین‌طور طی کردن مراحل خاصی است که فرایند خرید این محصول از این بازار را برای برخی از افراد دشوار می‌کند.

مزایای خرید میلگرد از بازار آزاد

امکان خرید با حجم پایین: برخلاف بورس کالا، امکان خرید میلگرد با هر حجمی از بازار آزاد وجود دارد.

تنوع محصول و برند: تمامی کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی در بازار بورس حضور ندارند، بنابراین امکان خرید از تمامی برندها وجود ندارد. اما تنوع محصول و برند در بازار آزاد زیاد است.

فرایند ساده خرید: خرید از بورس کالا مراحل، شرایط و دشواری‌های خاص خود را دارد، اما خرید از بازار آزاد بسیار ساده بوده و تنها کافی است از مجموعه‌ای معتبر که تمرکز و تخصص خود را روی بازار آهن و فولاد گذاشته است خرید کنید.

معایب خرید میلگرد از بازار آزاد

قیمتی بالاتر از بورس: قیمت بازار آزاد میلگرد به‌دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان معمولاً بین ۷% تا ۱۱% بالاتر از قیمت میلگرد در بورس کالا است. به‌عبارتی، وجود دلالان مهم‌ترین عامل تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار است.

شفاف نبودن قیمت‌ها: معاملات بازار آزاد به‌دلیل عدم نظارت اصولی و مستمر، شفاف نیستند. بنابراین مانند بورس نمی‌توان از روی قیمت شمش فولاد، قیمت میلگرد را در بازار آزاد پیش‌بینی کرد.

قیمت میلگرد

میلگرد را از بورس کالا بخریم یا بازار آزاد؟

همان‌طور که مطالعه کردید، خرید میلگرد از بازار آزاد و بورس کالا مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین نمی‌توان برای همه کسب‌وکارها یک نسخه پیچید که باید از کدام‌یک خرید داشته باشند. تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار آزاد که معمولاً بین ۷% تا ۱۱% است، شاید مهم‌ترین عامل برای خرید برخی از کسب‌وکارها از بورس باشد اما تنها به این شرط که حجم سفارش بالاتر از ۲۰ تن باشد. اگر نیاز به میلگرد در حجم کمتر از ۲۰ تن داشته باشید، باید بازار آزاد را انتخاب کنید.

در این راستا بهتر است با مراکز معتبر و شرکت‌هایی معامله کنید که تمرکز خود را به‌صورت تخصصی روی بازار فولاد و آهن گذاشته‌اند. بازرگانی فولاد آیرومارت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های عرضه انواع میلگرد، تیرآهن، لوله و ورق با سایزها و برندهای مختلف است که برای استعلام قیمت لحظه‌ای میلگرد و سایر مقاطع فولادی می‌توانید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا