اخبار اقتصادی

تب تند خرید کالاهای دست‌دوم

قیمت طلا دست‌دوم از منظر اقتصادی همیشه خدا اهمیت داشته، اما در سال‌های گذشته شاهد افزایش توجه‌ها به خرید گوشی، سیمکارت، پلی‌استیشن و ... هستیم

خبرگزاری تابناک

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، خرید خودرو کارکرده، از قدیم‌وندیم رواج داشته و خیلی از مصرف‌کننده‌های واقعی به‌جای مدل‌های صفرکیلومتر، سراغ گزینه‌های دست‌دوم می‌روند.

افزایش قیمت خودرو، اما در سال‌های گذشته حالا آرام‌آرام توجیه قابل قبولی برای خرید خودرو کارکرده شده و خرید طلا دست‌دوم هم از دید اقتصادی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اهمیت دارد. بررسی‌های فرارو از نحوه جست‌وجوی ایرانی‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد به‌جز طلا دست‌دوم و خودرو کارکرده، پای گوشی دست‌دوم هم به فکر و ذهن خریداران ایرانی باز شده و هر چقدر زمان جلو رفته، کار به خرید سیمکارت کارکرده، کولر گازی کارکرده، لاستیک دست‌دوم و دوجین کلیدواژه دیگر رسانده است.

قیمت طلا ۱۸ عیار همین الان نسبت به طلا دست‌دوم گرمی ۴۰ هزار تومان بیشتر است و به این نکته می‌توانیم حذف هزینه اجرت موقع خرید طلا دست‌دوم را هم اضافه کنیم.

قیمت طلا دست‌دوم به‌همین خاطر برای آن‌هایی که به طلا به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیفون ۱۱ احتمالا به‌خاطر اینکه ارزان‌ترین گوشی نو اپل در ایران است، ظرف سال‌های گذشته پای ثابت کادر جست‌وجوی گوگل قرار داشته، اما پیدا کردن قیمت آیفون ۱۱ دست‌دوم و چندوچون خرید آیفون ۱۱ کارکرده نیز تقریبا به همان اندازه مورد توجه قرار گرفته.

قیمت آیفون ۱۱ نو در بازار موبایل دست‌کم ۳۰ میلیون تومان است، اما آن‌هایی که به‌داشتن آیفون دست دوم هم راضی می‌شوند، می‌توانند با بودجه‌ای نزدیک ۲۰ تا ۲۵ میلیون سراغ مدل‌هایی که واقعا در حد نو آگهی شده‌اند بروند.

قیمت پراید کارکرده برای خریداران در بازار نسبت به بقیه مدل در سال‌های گذشته اهمیت بیشتری داشته است. تخمین قیمتخودرو دست‌دوم کار ساده‌ای نیست و موقع حساب و کتاب نهایی، فاکتور‌هایی مثل سال تولید، میزان کارکرد، وضعیت بدنه و حال و روز موتور خودرو تاثیرگذار است. با این حال اگر پراید کارکرده مدل ۹۰ با ۲۲۵ هزار کیلومتر کارکرد (سالی ۱۵ هزار کیلومتر) را ملاک قرار بدهیم، قیمت پراید کارکرده چیزی بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. اضافه شدن یک لکه رنگ روی بدنه خودرو، قیمت پراید کارکرده مدل ۹۰ را تا ۱۵ میلیون پایین می‌آورد و قیمت پراید کارکرده مدل ۹۰ با همین میزان کارکرد و بدنه دوررنگ قیمت تمام‌شده را تا ۱۲۰ میلیون پایین می‌آورد.

پراید کارکرده تنها مدل دست‌دوم مهم برای خریداران نیست و حداقل در پنج سال گذشته قیمت تیبا ۲ کارکرده اهمیت داشته و عشق و علاقه ایرانی‌ها به ماشین‌های شاسی‌بلند، با افزایش توجه‌ها به قیمت X۲۲ پرو کارکرده ختم شده است.

قیمت کوییک کارکرده یکی دیگر از این نمونه‌هاست و خرید ماشین دست دوم با بودجه‌ای در حد ۴۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون نشانه‌ای دیگری از میل و رغبت خریداران به ماشین کارکرده است.

نحوه واردات خودرو کارکرده یکی از کلیدواژه‌های پرجست‌وجو در بازه زمانی ۱۲ ماه گذشته محسوب می‌شود. سیل اخبار ضدونقیض درخصوص واردات خودرو کارکرده و نحوه واردات خودرو کارکرده در یک سال گذشته با اینکه به خبر قطعی منجر نشده، از میزان توجه‌ها کم نکرده و در همین مدت با کنار رفتن امثال پراید و تیبا از چرخه تولید، مدل‌های دیگری مثل دنا کارکرده و شاهین کارکرده سهم بیشتری از توجه‌ها را به خود اختصاص دادند.

افزایش قیمت خودرو و تبعاتی که اصلا مجال و حوصله‌ای برای تشریح آن در این مطلب وجود ندارد، کار را درماه‌های گذشته به افزایش میزان جست‌وجو‌ها به فروش اقساطی خودرو کارکرده رسانده و حالا گوشی کارکرده سامسونگ و بقیه برند‌هایی که اختلاف قیمت زیادی با مدل‌های گرانقیمت آیفون دارند، در فهرست جست‌وجو‌های ایرانی به‌چشم می‌خورند.

خریدوفروش سیمکارت کارکرده یکی دیگر از موارد مهم برای مردم در ماه‌های گذشته است و این وسط کلیدواژه‌های زیاد و جدیدی به فهرست جست‌وجو‌های ایرانی‌ها اضافه شدند. کولر گازی دست‌دوم قاعدتا با نزدیک شدن به فصل گرما برای خریداران مهم شده و کولر پنجره‌ای و دوچرخه دست‌دوم و پلی‌استیشن دست‌دوم هم بی‌ارتباط به فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیستند.

لاستیک دست‌دوم، چرخ خیاطی دست دوم، یخچال هتلی دست‌دوم، سیم‌کارت ۹۱۹ دست‌دوم، کانکس دست‌دوم، تردمیل دست‌دوم، نقره دست‌دوم و دوجین کلیدواژه دست‌دوم و کارکرده دیگر هم حداقل در ماه‌ها و هفته‌های گذشته در کادر جست‌وجو گوگل نوشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا