اخبار اقتصادی

تأخیر در تحویل دیگنیتی و فیدلیتی/ توضیح بهمن موتور چیست؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، متقاضیان موعد تحویل زمستان 1402 بهمن موتور از صبح روز گذشته در اعتراض به تحویل نگرفتن خودرو ثبت‌نامی، اقدام به تجمع مقابل ساختمان وزارت صمت کردند.

از دی‌ماه سال گذشته و با فرا رسیدن موعد تحویل دو محصول فیدلیتی و دیگنیتی، این شرکت به تعهدات خود در قبال دو محصول نام‌برده عمل نکرد و همین موضوع باعث اعتراض مشتریان گروه بهمن شد.

حدود سه ماه پیش در حاشیه نمایشگاه خودرو شهر آفتاب، بیوک علیمرادلو، مدیرعامل سابق گروه بهمن، اعلام کرد: با وجود نیاز 1.5 میلیارد دلاری شرکت بهمن موتور به ارز در سال جاری، تنها 500 میلیون دلار آن تامین شد که همین موضوع دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی است. وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان، تیراژ تولید را مشخص کرده ولی ارز لازم را برای تخصیص به تولید ندارد، بنابراین مقصر خودروساز نیست.

وزارت صمت مسئول مستقیم بدقولی بهمن موتور

پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن بود که بدقولی از سمت شرکت بهمن موتور نبوده است. ایجاد تقاضا به حدود یک سال پیش و متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه بازمی‌گردد که به‌رغم اعلام این شرکت مبنی‌ بر ناتوانی در تحویل چنین تقاضای بالایی، این وزارتخانه به پرداخت ارز مورد نیاز بهمن موتور برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی متعهد شد.

اما وعده‌های وزارت صمت محقق نشد و به همین دلیل بهمن موتور نتوانست قطعات CKD لازم را در موعد مقرر وارد کند و خودروها را تحویل مشتریان دهد. این شرکت تاکید می‌کند که تقاضای ایجادشده، از سوی گروه بهمن نبوده، زیرا زمان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه، هیچ پولی به حساب بهمن موتور واریز نشده است و بنابراین بهمن موتور نیز هیچ تعهدی در قبال متقاضیان سامانه یکپارچه ندارد.

البته برای این دسته از افراد، هر از چند گاه فراخوان ارسال می‌شود و به ترتیب اولویت‌های سامانه یکپارچه، تکمیل وجه می‌کنند و خودرو مورد نظر را تحویل می‌گیرند. تعهدات معوق غالباً برای دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی بهمن موتور بوده و شرکت به منظور کاهش نارضایتی‌های پیش‌آمده، طرح تبدیل به ریسپکت، فیدلیتی پرستیژ و حتی از سوی وزارت صمت طرح تبدیل به محصولات مونتاژی شرکت‌های دیگر همچون کرمان موتور و مدیران خودرو را ارائه داد، اما برخی از افراد روی تحویل دو محصول نام‌برده پافشاری می‌کنند که در این صورت باید منتظر تامین قطعات CKD و ارسال فراخوان باشند.

بدقولی‌های وزارت صمت تمامی ندارد

به‌رغم اینکه وزارت صمت مسئول ساماندهی بازار خودرو و پاسخگویی به مشکلات این بازار است، علاوه‌ بر بدقولی در قبال واردات خودرو، در مقابل شرکت‌های خودروساز هم بدعهدی می‌کند که همین موضوع باعث ایجاد نارضایتی و هرج‌ومرج در بازار خودرو می‌شود.

حدود دو ماه گذشته، در جریان افزایش قیمت محصولات بهمن موتور، این شرکت به‌رغم دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت برای چند محصول مونتاژی خود، متهم به گران‌فروشی شد که بعدها با پیگیری‌های فراوان مشخص شد سکوت وزارتخانه باعث ایجاد هرج‌ومرج در بازار شده است.

چنین اتفاقاتی تنها به یک مورد خلاصه نمی‌شود و چند ماه پیش نیز انتشار خبری مبنی‌ بر احتمال فروش 120 هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار از سوی ایران خودرو و سایپا، همچنین سکوت معنادار وزارت صمت برای مدت زیاد، باعث ایجاد التهاب در این بازار شد و افزایش چند ۱۰ میلیون تومانی بسیاری از خودروهای داخلی را به دنبال داشت.

معلوم نیست بدعهدی‌های وزارت صمت تا کجا ادامه خواهد داشت، اما امید است حداقل نهادهای بالادستی بتوانند نظارت کافی داشته باشند تا بازار خودرو باز هم شاهد التهابات عجیب‌‌وغریب سال‌های گذشته نباشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا