اخبار اقتصادی

بهترین تست‌ های شخصیت‌ شناسی کدام‌اند؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، انسان‌ شناسی از دوران باستان یک از دغدغه‌های بشر بوده است. در دوران‌های مختلف، پاسخ‌های مختلف به این پرسش داده شده است که انسان چیست؟ چه عواملی در شخصیت آن تاثیر میگذارند و اساسا چیزی به نام شخصیت چگونه شکل می‌گیرد؟

بسیاری از افراد در توضیح رفتار خود مشکل دارند. این دست از آزمایش یا تست ها این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا از زوایای مختلفی بتوانند خود را تحلیل و تجزیه کنند.

در دنیای پیچیده امروز، شناخت خود و درک ابعاد مختلف شخصیت مان می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت زندگی، روابط و مسیر شغلی ما ایفا کند. تست‌های شخصیت‌ شناسی ابزارهای ارزشمندی هستند که می‌توانند به ما در این مسیر یاری برسانند. 

این تست‌ ها با طرح سوالات و پرسش‌ها و تجزیه و تحلیل پاسخ‌های ما، تصویری از ویژگی‌های شخصیتی، انگیزه‌ها، ارزش‌ها، نقاط قوت و ضعف و تمایلات ما ارائه می‌دهند. 

با وجود تنوع تست‌های شخصیت‌ شناسی، انتخاب بهترین تست می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این گزارش قصد داریم به معرفی جامع و تخصصی تعدادی از بهترین و معتبرترین تست‌ های شخصیت‌ شناسی بپردازیم تا راهنمای شما در این مسیر باشیم.

تاریخچه شخصیت شناسی

تاریخچه شخصیت شناسی در علوم حوزه روان شناسی بسیار طویل است. نمی‌توان اولین باری که پرسش کیستی مطرح شد را پیدا کرد. تلاش برای کشف الگو و پرتاب این الگوهای رفتاری را اما می‌توان در اولین بار به دکتر ویلیام مولتون مارستون نسبت داد. او ارائه‌گر اولین نظریه رفتارشناسانه و شناختی الگوهای رفتاری انسان بود. در سال 1920 او چهار سبک یا چهار مدل رفتاری را تدوین و تنظیم کرد. 

با ظهور اندیشه فرویدی علم روان شناسی دچار تحولات جدی شد. پرداخت به این اندیشه و تاثیرات آن در ساختار روان شناسی و شخصیت شناسی انسان، در این گزارش نمی‌گنجد. فروید به حدی موثر واقع شد که همه‌چیز در این حوزه را می‌توان به قبل و بعد از آن نسبت داد. 

یونگ اما یکی از شاگران و پیروان ایده‌ فرویدی بود که در ادامه راه خود را از فروید جدا کرد. یونگ به شخصیت‌ شناسی و مدل‌های رفتاری شکل جدید داد و بررسی‌های او با موضوعیت ناخودآگاه جمعی هنوز محل بحث هستند. در ادامه به آرکتایپ یونگی می‌پردازیم.

به مرور زمان مدل‌ها و روش‌ها یا تست‌ های شخصیت شناسی مختلفی پدید آمد. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین‌ها و معتبرترین‌های این حوزه خواهیم پرداخت. 

بهترین تست های شخصیت شناسی کدام‌اند؟

امروزه تعداد بی‌شماری تست شخصیت شناسی وجود دارد. در واقع بهترینی وجود ندارد. می‌توان این گونه برداشت کرد که هر کدام از مدل‌‌های رفتاری معیارهای تعریف شده‌ای دارند و بر اساس همین معیارها اطلاعات را طبقه‌بندی می‌کنند. شخصت‌ ها را دسته بندی می‌کنند. بنابراین بهترینی وجود ندارد. مدل‌ها یا تست ها می‌توانند از اعتبار بیشتری نزد متخصصان یا کارشناسان این حوزه برخوردار باشند. هیچگاه خط کشی را پیدا نمی‌کنید که بتواند به شکل ایده‌آل اندازه موجودی مانند انسان را بگیرد. 

این تست ها هیچ کدام به تنهایی شناخت کاملی از هویت یک انسان را ارائه نمی‌دهند. این مسئله‌ای است که باید به صورت تخصصی به آن پرداخته شود. دقت کنید که نتیجه یک تست شخصیت شناسی نباید مبنا و مرجع شناخت شما از خود باشد. تست ها همیشه دقیق نیستند.به علاوه این موضوع که شخصیت انسان سری است که هنوز توسط انسان به تمامی کشف نشده و قطعیتی هم در این مورد وجود ندارد. شاید هیچگاه علمی کامل یا روشی جامع برای خود شناسی یا شخصیت شناسی کشف نشود. 

در ادامه به معرفی برخی از معتبرترین این تست ها یا مدل‌های رفتاری می‌پردازیم. به نظر می‌رسد که اولین این لیست باید مدلی باشد که توسط کارل گوستاو یونگ طرح شد. 

تست شخصیت شناسی کهن الگو / میراث یونگ

یونگ یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌ های تاریخ روان شناسی است. روش یا مدل تعریف شده در پارادایم یا ساده‌تر، جهان‌بینی یونگ، مبتنی بر اساطیر است. شخصیت‌های اساطیر یونان، روایات اسطوره‌ای که ابتدا شاید در اندازه‌ قصه‌هایی جذاب بوده‌اند، با نگاه یونگی بازتعریف می‌شوند و معنایی انقلابی به خود می‌گیرند. قصه‌هایی با شخصیت‌ هایی خیالی که ماده خام یونگ برای ساخت یک ساختار جدید معنایی بودند. 

در این ساختار یا روش شخصیت شناسی پانزده آرکتایپ یا تایپ شخصیتی تعریف شده است. هفت تایپ زنانه و هشت تایپ مردانه. در توصیف هر کدام از این تایپ‌ها شخصیتی جزئیات بسیاری مطرح شده است. افراد می‌توانند با تکمیل این پرسش‌نامه‌ها و انجام این تست شخصیت شناسی ارزشمند، به شناختی معتبر و علمی از خود برسند. 

تست شخصیت شناسی DISC:

تست دیسک (DISC)  یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت‌شناسی در جهان است که بر اساس تئوری چهار سبک رفتاری  توسعه یافته است. این تست با معرفی چهار ویژگی اساسی در رفتار انسان‌ها، طیفی از دسته‌بندی‌ها را معرفی می‌کند. این تست امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین تست ها شخصیت شناسی شناخته می‌شود. 

این تست بدون قضاوت تمایلات رفتاری انسان‌ها را تجزیه، تحلیل و طبق‌بندی می‌کند و در نهایت امر این به تعامل فرد در جامعه و با افراد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. 

تست شخصیت شناسی MBTI:

تست MBTI  (Myers-Briggs Type Indicator)  بر اساس تئوری تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ توسعه یافته است و افراد را بر اساس 16 تیپ شخصیتی دسته‌بندی می‌کند. این تست به  شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسید،  با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و مسیر شغلی مناسب خود را پیدا کنید.

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از محبوب‌ترین این تست ها به حساب می‌آید. این محبوبیت به حدی بالاست که افراد پرشماری با دادن این تست خود را درون دسته‌ای قرار می‌دهند و این مسئله روی خیلی از تصمیمات آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مسئله‌ای که می‌تواند به نتایج منفی هم دچار شود. 

تست شخصیت شناسی NEO چیست؟

تست نئو (NEO Personality Inventory)  بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت‌شناسی (Big Five)  توسعه یافته است و پنج عامل اصلی شخصیتی را اندازه‌گیری می‌کند. این تست بر اساس یک پرسشنامه 240 سوالی طراحی شده است. سوالاتی که به طور جامع زوایای شخصیتی شما را پوشش می‌دهد. 

این تست با گذر زمان دچار تحولات شد و نسخه امروزی آن، پیشرفته و متکامل شده است. در گذشته این تست با بهره‌گیری از سه عامل بزرگ انواع شخصیت‌ ها را طبقه‌بندی می‌کرد. حالا اما دو عامل دیگر به سه عامل قبلی اضافه گشته است. 

لازم به ذکر است که نتیجه هر کدام از این تست‌ ها نیازمند توجه و بررسی یک کارشناس و متخصص این حوزه است. نباید نتیجه برآمده از این آزمایش‌ها و تست ها را به عنوان یک مرجع اساسی برای تصمیمات خود قرار دهیم. این رفتار می‌تواند نتایج مخربی با خود به همراه داشته باشد.

تست نئو کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف از جمله خودشناسی، ارتباطات، کار تیمی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، انتخاب شغل و مشاوره تحصیلی دارد. 

تست شخصیت شناسی HEXACO چیست؟

تست هگزاکو (HEXACO Personality Inventory)  شبیه به تست نئو است، اما از شش عامل شخصیتی به جای پنج عامل استفاده می‌کند. 

تجزیه و تحلیل صفت‌های شخصیتی افراد، سیستم این تست روان شناسی محبوب برای طبقه‌بندی و ارائه یک طرح‌ از شخصیت شماست. تست هگزاکو می‌تواند دیدگاه عمیق‌تری نسبت به شخصیت شما به شما ارائه دهد.

سخن پایانی

تست ها شخصیت شناسی پرشماری وجود دارد. عملکرد هر کدام به تنهایی هیچگاه نباید محل ایراد یک نتیجه‌گیری قرار بگیرد. تست ها معمولا به عنوان مکمل در روش‌های درمانی به کار می‌روند. در واقع این ابتدایی‌ترین کاربرد روان‌شناسان از تست ها بوده و هستند. نظر یک روان‌شناس می‌تواند به شناخت شما از شخصت خود بهبود ببخشد. 

در استفاده شخصی از این تست ها باید همواره این نکته را در نظر داشته باشید. تست های شخصیت شناسی تنها و تنها ابزاری مکمل برای کار روان شناسان و روان‌درمانگران است. البته که می‌توان از این ابزار برای بهبود شناخت نسبت به خود استفاده کرد اما نتیجه یک تست نباید مبنای رفتار و تعامل شما با جامعه اطراف خود قرار بگیرد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا