اخبار اقتصادی

بررسی لجستیک هوشمند و فناوری در کسب و کار اپراتورهای پستی

تجارت نیوز

در اولین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، هلدینگ فاخر در رویداد الکامپ تاک راهی دیگر، با حضور متخصصان، به موضوع «لجستیک هوشمند» پرداخت. همچنین پنل تخصصی «کاربرد فناوری در کسب و کار اپراتورهای پستی» با حضور مدیر عاملان پست اول، باکسیت، پارسی پست و قائم‌مقام پست پیشخوان برگزار شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی الکامپ، شنبه ۹ تیرماه تا سه شنبه 12 تیرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با حضور شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک و نوآوری برگزار می‌شود که هلدینگ فاخر در دو سالن خلیج فارس (44) برای برگزاری گفت‌وگوهای تخصصی و سالن ۳۸ به عنوان محل حضور شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، مستقر است.

بر اساس این گزارش، محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران درباره نگاهی به اکوسیستم صنعت پست و لجستیک خرده فروشی و اثر فناوری‌های تحول آفرین در آن، مازیار ملک‌آرایی مشاور ارشد ژئوماتیکس و حمل و نقل هوشمند، درباره کاربرد زیرساخت داده مکانی در حمل و نقل هوشمند و مدل پیاده‌سازی Padlocker در زنجیره تأمین، علی فلاح، دبیرکل کانون کشوری انجمن‌های صنفی، درباره جایگاه دفاتر پیشخوان در زنجیره دولت هوشمند، ساسان مرعشی، مدیر ارشد تجربه مشتری تیپاکس درباره دوقلوی دیجیتال مشتری در صنعت کوریری و حمدیرضا رنجبر از اساتید دانشگاه به موضوع انقلاب هوش مصنوعی در داده‌کاوی مکانی و کاربردهای آن در صنعت حمل و نقل، پرداختند.

در اولین سخنرانی الکامپ تاک، محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، با نگاهی به اکوسیستم صنعت پست و لجستیک خرده‌فروشی و اثر فناوری‌های تحول‌آفرین، سخنان خود را آغاز کرد. او با تاکید بر اینکه باید بر لایه‌های بالاتر نوآوری و لجستیک تمرکز شود، افزود: بعد از پاندمی کرونا، موضوع پست به‌صورت جدی‌تر پیگیری شد و فعالیت در این حوزه جذابیت بیشتری پیدا کرد. نقشی که این حوزه در آینده دیجیتال دارد، نشان می‌دهد که روزهای آینده شاهد تحولات جدی‌تری در این زمینه خواهیم بود.

 

معاون فنی بازرگانی شرکت ملی پست ضمن بیان اینکه حوزه پست و لجستیک، بحث اول آینده و اقتصاد دیجیتال رو به توسعه است، گفت: برای توسعه این حوزه باید تعریف درستی از مسائل آن داشته باشیم و ساختارها را به سمتی هدایت کنیم که تعاریف استانداردتر شوند و توافق یکسانی بین بازیگران این صنعت ایجاد شود.

او ادامه داد: خدمات پستی با توجه به ماهیت کسب و کار در دو دسته تولید محور و خدمت محور حرکت می‌کند و ماهیتی انتزاعی، فرا مکانی و فرا زمانی پیدا کرده‌اند.

در ادامه برنامه‌های اولین روز از «الکامپ تاک راهی دیگر»، پنل تخصصی لجستیک هوشمند با موضوع کاربرد فناوری در کسب و کار و اپراتورهای پستی در سالن خلیج فارس برگزار شد. حضور حسین رضایی، محمد حسن کرباسیان، بهزاد اقبال خواه، محمد کاظم کشورشاهی و مرتضی موسوی در این پنل، فرصتی برای معرفی فعالیت‌های شرکت‌های پستی بود. از سوی دیگر، حسین رضایی، مدیرعامل پست اول، مدیریت پنل را بر عهده داشت و مدیران حاضر را به مروری بر فعالیت‌های شرکت‌های پستی‌شان دعوت کرد.

حسین رضایی مدیرعامل پست اول که مدیریت پنل را بر عهده داشت، از مدیران حاضر در این پنل خواست تا ابتدا مروری کوتاه بر فعالیت های شرکت‌های پستی‌شان داشته باشند.

محمدحسن کرباسیان با اشاره به فرصت‌های موجود در صنعت اپراتورهای پستی، اظهار کرد: فناوری‌های گسترده‌ای در این صنعت موجود است که باید با سطوح مختلف این عرصه تطبیق داده شوند و بهره‌وری عملیاتی با استفاده از فناوری مهندسی تسریع پیدا کند.

او ادامه داد: ما تجربیاتی هم از دولتی‌ها و هم از بخش خصوصی در این زمینه داریم و توانسته‌ایم نقشه راه حوزه فناوری را به درستی درک کنیم. با توجه به این آشنایی، یک نرم‌افزار جامع و کامل را با استفاده از دانش داخلی توسعه داده‌ایم که می‌تواند مشکلات عملیاتی را به طور کامل رصد کند و بهبودهای لازم را پیشنهاد دهد.

کرباسیان همچنین به چالش‌های پیچیده و تخصصی حوزه عملیات پست اشاره و بیان کرد:این  مهم است تا از تکنولوژی‌، بهینه استفاده شود تا به تسهیل کار و افزایش کارایی بپردازد و افراد با مشکلات عملیاتی کمتری مواجه شوند.

مدیرعامل دکاپست، در بخشی دیگر از پنل، به اهمیت استفاده از فناوری در مباحث کسب و کار پرداخت و تأکید کرد: وقتی در این مباحث آسیب‌شناسی می‌کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که کسب و کار از کجا دچار مشکل شده و فناوری به کمک ما می‌آید تا موانع و مشکلات برطرف شوند. استفاده از فناوری البته پروسه‌ای زمان‌بر است، اما به هر حال به گونه‌ای است که مشکلات را بهبود می‌بخشد.

93

او همچنین درباره اهمیت بحث فناوری در حوزه لجستیک توضیح داد و اظهار کرد: مهمترین مبحث در زمینه لجستیک، بحث فناوری است؛ زیرا هر کسی که در این حوزه موفق است، به این دلیل است که مزیتی نسبت به دیگران کسب و کارها دارد. او می‌تواند گزارش‌های خوبی را به گیرنده و فرستنده ارائه دهد و همچنین مسائل مالی خود را به خوبی مدیریت کند.

کرباسیان در ادامه با توجه به اشاره‌ای که رضایی به ارتباطات سهامداری شرکت دکاپست داشت، توضیح داد: همانطور که می‌دانید مجموعه ما وابسته به گروه بزرگ صنعتی انتخاب است. گروه صنعتی انتخاب ۱۲ هلدینگ دارد که یکی از آنها هلدینگ لجستیک است. این مجموعه 10 شرکت دارد که یکی از آنها دکاپست است. در اولین جلساتی که با مالک شرکت داشتیم، بحث ورود به پست به معنای معمول آن مطرح نبود. حتی در صحبت‌هایشان تأکید داشتند که اگر کسی بپرسد چرا وارد حوزه پست شدید، می‌گویم من وارد حوزه پست و جمع‌آوری‌های اپراتوری و پستی نشدم، بلکه می‌خواهم خدماتی ارائه کنم که تا به حال هیچ کس انجام نداده است.

او افزود: تأکید ایشان بر این بود که باید در حوزه بارهای سنگین اقداماتی انجام دهیم، مقوله‌ای که تاکنون کسی به آن ورود نکرده است. همچنین در حوزه ارسال کالاهایی از جمله میوه و سبزیجات، اقداماتی صورت گرفته اما در بحث زنجیره سرد و دیگر مواد غذایی نیز فعالیت‌های جدیدی در دست اقدام است. در حال حاضر ما بیش از ۵۰۰ تریلی و کامیون در مجموعه داریم تا بتوانیم تصمیمات هلدینگ انتخاب را عملی کنیم. همچنین با توجه به اینکه کل مجموعه ۳۵۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد، تلاش می‌کنیم تا با ایجاد شبکه‌ای و با کمک همدیگر حمل محصولات را انجام دهیم و در حال حاضر نیز قادر به جابه‌جایی روزانه حدود ۱۰ هزار محموله کالای لوازم خانگی هستیم.

سبدگردان آسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا