اخبار اقتصادی

انتشار دومین پژوهش فودکس ایران؛ ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

خبرگزاری مهر

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اهمیت به تغذیه و رژیم غذایی، موضوعی است که از گذشته‌های دور تا به‌امروز مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است؛ تا آن‌جایی که ابن سینا با ترجمه و توسعه آثار جالینوس در طب یونانی، تلاش می‌کرد تا با حالت دادن به غذا، بیماری‌های بسیار زیادی را درمان کند. اهمیت این موضوع تا به امروز و در طب پیشامدرن هم پابرجاست؛ با این‌حال، نکته‌ای که در این میان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نحوه انتقال دانش درباره «سلامت مواد غذایی» است؛ ما امروزه متخصصان زیادی داریم که روزی به اهمیت مصرف یک ماده غذایی اشاره می‌کنند و فردای آن به بحث درباره معایب مصرف آن می‌پردازند.

همین موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم در سراسر دنیا و به‌خصوص ایران، دیدگاه درست و منسجمی درباره تغذیه سالم نداشته باشند. در نتیجه، سوالی بزرگ مطرح می‌شود: چگونه می‌توانیم معنای درستی از تغذیه سالم داشته باشیم؟

مأموریت فودکس ایران در راستای بهبود فرهنگ غذایی ایران از طریق ارائه خدمات باکیفیت به فعالان صنایع غذایی و نوشیدنی و ارتقای دانش مصرف‌کننده نسبت به تغذیه سالم است و تلاش می‌کند تا نگرش خوبی درباره تغذیه سالم ارائه دهد. در همین راستا هم، تیم فودکس ایران پژوهشی را با عنوان «ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان» در خرداد ۱۴۰۲ آغاز کرد تا متوجه شود که شرکت‌کنندگان تا چه اندازه نحوه تغذیه خودشان را سالم می‌دانند و به چه اندازه، عادت‌های غذایی‌شان صحیح است. در نهایت از داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۴۸۰۰ شرکت‌کننده این پژوهش، اطلاعات جمعیت‌شناختی‌ای حاصل شد تا بتوان درک مطلوبی از نگرش ایرانی‌ها نسبت‌به معنای تغذیه سالم به‌دست آورد.

علاوه‌بر نتایج پرسش‌نامه، اسناد و مقالات داخلی و بین‌المللی بسیار زیادی درباره تغذیه ایرانیان انجام‌شده که در این پژوهش قرار گرفته است و مقایسه‌ای با منابع موثق هم انجام شده تا داده‌های مردمی با واقعیتی که در صنعت می‌بینیم، مورد سنجش قرار بگیرد.

شما با خواندن این پژوهش می‌توانید با داده‌های مرتبط با مصرف روزانه آب، میوه و سبزیجات، گوشت قرمز و سفید، نان و غلات بین ایرانی‌ها بیشتر آشنا شوید و درباره میزان آشنایی شرکت‌کنندگان با نشان سیب‌های سلامت مختلفی مثل نشان سیب سلامت، نشان ایزو امنیت غذایی و علامت استاندارد ایران اطلاعاتی کسب کنید.

همچنین فودکس ایران در پژوهش خود تلاش کرده تا به‌سراغ منابع کسب اطلاعات تغذیه‌ای بین ایرانیان برود تا ببیند که هر شخص به چه میزان و از چه بستری، اطلاعات مرتبط با تغذیه سالم را دریافت می‌کند. رفتارهای تغذیه‌ای اشخاص هم در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و می‌توانید به داده‌هایی مثل میزان مصرف تنقلات، مولتی‌ویتامین‌ها و اطلاعات تغذیه‌ای بر حسب سن دسترسی داشته باشید.

لازم است بگوییم که «ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان» دومین پژوهش انجام‌شده از طرف تیم فودکس ایران است. فودکس ایران پیش‌تر در پژوهشی با عنوان «بشقاب من» تمرکز بیش‌تری روی سبد غذایی ایرانیان داشته است تا ببیند که هر شخص بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی، به چه میزان مواد غذایی مختلف را مصرف می‌کند. در نهایت هم در پژوهش «بشقاب من» مقایسه‌ای بین سبد غذایی ایرانیان با استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام شده تا داده‌های کسب‌شده توسط شرکت‌کنندگان مورد تحلیل و بررسی بیش‌تری قرار بگیرد.

برخی از خدمات تیم فودکس ایران برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عبارت‌اند از:

برقراری نمایشگاه دیجیتال فودکس به‌صورت دائمی برای برندهای فعال در صنایع غذایی و نوشیدنی

پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی دیجیتال برای برندهای غذایی و نوشیدنی

طراحی و اجرای تبلیغات برای برندهای غذایی و نوشیدنی در بستر دیجیتال

تحقیقات جامع بازار مرتبط با صنعت به‌صورت کمی و کیفی

مشاوره تخصصی به مدیران صنایع غذایی و نوشیدنی برای توسعه کسب‌وکار و صادرات

ایجاد فضایی برای متخصصان و فعالان صنعت غذا و نوشیدنی به نام Food Expert به منظور شبکه‌سازی، دستیابی به اطلاعات تخصصی صنعت، شرکت در ورکشاپ‌ها، دسترسی به ابزارها و راهکارهای توسعه کسب‌وکار، و تأمین نیروی انسانی متخصص این صنعت

ارائه اطلاعات و آگاهی‌بخشی درباره تغذیه سلامت‌محور، و گزارش‌های تخصصی بازار تغذیه و رفتار مصرف‌کننده

معنایی که ما از غذای سالم داریم با توجه به عوامل مختلفی مثل فرهنگ، باور، تحصیلات و تجربه‌هایی که از محیط اطراف‌مان کسب می‌کنیم، به‌دست می‌آید. یکی از اصلی‌ترین نیازهای امروز برای ایرانی‌ها و جوامع خارجی، آگاهی درست درباره تغذیه سالم و مصرف محصولات باکیفیت است و تیم فودکس ایران با انجام پژوهش‌هایی همچون «ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان» در تلاش است تا الگوی مناسبی از مصرف را با توجه به استانداردهای بین‌المللی در ایران ترویج دهد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا