اخبار اقتصادی

اظهارنظر ۶ نامزد ریاست جمهوری درباره بنزین/ افزایش قیمت بنزین در دولت بعدی حتمی است؟

خبرگزاری خبرآنلاین

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران با پیوستن به باشگاه واردکنندگان بنزین شرایط تامین سوخت را تغییر داد تا جایی‌که حتی برای امسال پیش‌بینی واردات پنج میلیارد دلاری برای بنزین و گازوئیل نیز شده، هرچند که تا کنون کشور با مشکل تامین سوخت مواجه نشده اما زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است. درواقع افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین، نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت است.

ایسنا نوشت: طبق پیش‌بینی‌ها با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند واردات سالانه ۲۵ میلیارد دلار بنزین خواهد بود که این عدد معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت کشور است. نبود سیاستگذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع بخشی سبد سوخت، ایجاد راهکارهایی برای کاهش قیمت، نبود مدیریت به‌جا و منطقی و از همه مهم‌تر جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور موجب شده تا با توده بزرگ از ناترازی سوخت در کشور مواجه شویم.

موضوعی که حتی انتقاد مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صراحتا نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون “در مسئله‌ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده‌ی نفت، با این‌ همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله‌ی کلان دچار مشکلیم”.

این تذکرات توجهات را بیش از گذشته به موضوع ناترازی سوخت سوق داد و ایجاد راهکار برای گذر از ناترای سوخت در کشور کلید خورد و راهکارهای متفاوتی همچون تنوع‌بخشی سبد سوخت، جمع‌آوری خودروهای فرسودهاقداماتی مقابله با قاچاق و ایجاد ابزارهای غیرقمتی تدبیر شد، با این‌حال اما همچنان کشور با ناترازی سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، موضوعی که بی‌شک برای دولت چهاردهم نیز می‌تواند یک چالش باشد.

دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند

همین مساله نامزدهای انتخابات دولت چهاردم را به اظهارنظر وادار کرده، مسعود پزشکیان در این رابطه گفته هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.

وی با اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند موافق است و معتقد است کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن با هزینه آزاد می‌توانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها را برای خود کاهش دهند.

به عقیده او، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص می‌دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند درحالی‌که گرانی‌های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می‌شود.

پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفته که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه‌قوه، نیز اظهار کرد که این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه‌قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.

سهمیه‌بندی بنزین اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود

مصطفی پورمحمدی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در این رابطه گفت: برای نخستین بار موضوع سهمیه‌بندی بنزین در زمان احمدی نژاد آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود.

اظهارنظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره "بنزین"

وعده بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی

اما امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک گام جلوتر رفت و حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را وعده داد و گفت ما به فکر سهمیه بنزین کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند.

اظهارنظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره "بنزین"

به گفته وی بار مهمی از حمل و نقل عمومی کشور، امروز بر دوش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است و مردم بدون زحمات آنها به مقصد نمی‌رسند. ‌دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم

سعیید جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در اظهارات خود به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد.

اظهارنظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره "بنزین"

به گفته وی کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

۲۲۳۲۲۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا