اخبار اقتصادی

معرفی مشاهیر کرمان: از شاعران تا دانشمندان

تجارت نیوز

شهر کرمان در طول تاریخ غنی خود مشاهیر بسیاری را به خود دیده است و مقبره افراد مشهوری مانند حافظ، سعدی، عطار و غیره یکی از جاذبه‌های شهرهای تاریخی محسوب می‌شود. اگر شما اهل یزد یا شیراز باشید، به دلیل همسایگی احتمالا با ماشین خود یا اتوبوس به کرمان سفر کرده‌اید. مسافران شهرهای دورتر مانند تهران ترجیح می‌دهند تا با خرید بلیط هواپیما تهران کرمان به این شهر سفر کنند تا خستگی راه در تنشان نماند.

 

مشاهیر کرمان از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی

در این مقاله از فلای تودی می‌خواهیم برخی مشاهیر کرمان را به شما معرفی کنیم.

محمد ابراهیم باستانی پاریزی، شاعر و مترجم

باستانی پاریزی پژوهشگر، نویسنده، شاعر و مترجم برجسته ایرانی اهل شهر سیرجان در استان کرمان بود. محمدابراهیم باستانی پاریزی از همان کودکی به پژوهش و مطالعه علاقه‌مند شد و آثاری ارزشمند در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران را به رشته تحریر درآورد. باستانی پاریزی در نوشتن کتاب‌های تاریخی به مردم اهمیت زیادی می‌داد و تمرکز او تنها بر زندگی حاکمان و پادشاهان نبود. او با استفاده از این زاویه دید توانست مردم را به خواندن تاریخ، بیشتر علاقه‌مند کند.

او اولین کتاب خود را در سن 22 سالگی و با نام «پیغمبر دزدان» به چاپ رساند و تا زمان مرگش بیش از 70 کتاب را در زمینه های مختلف تالیف کرد.

علی‌اکبر عبدالرشیدی

عبدالرشیدی روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری تلویزیون است. او برنامه‌های متعددی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در صداوسیمای ایران اجرا کرده است. عبدالرشیدی به‌عنوان یک منتقد اجتماعی شناخته می‌شود و در برنامه‌های خود به بررسی مسائل مختلف جامعه ایران می‌پردازد.

ابراهیم‌خان ظهیرالدوله، حاکم مهربان کرمان

زمانی که فتحعلی‌شاه قاجار بر ایران حکومت می‌کرد، ابراهیم‌خان ظهیرالدوله حاکم کرمان بود. او از خویشاوندان شاه قاجار بود و برای آبادانی شهر کرمان قنات‌ها، بناهای مختلف و مزارع بسیاری را احداث کرد. او در دوران حاکمیت خود با مردم با مهربانی و مسالمت رفتار می‌کرد.

بعضی از بناهایی که به دستور او ساخته شده، بخشی از مجموعه تاریخی گنجعلی خان است. او همچنین مدرسه‌ای به نام مدرسه ابراهیم‌خان را در سال 1232 در کرمان ساخت که تزئینات زیبایی مانند کاشی‌کاری، گچ‌بری و مقرنس‌کاری در آن دیده می‌شود.

هوشنگ مرادی کرمانی، خالق داستان‌های مجید

هوشنگ مرادی کرمانی به دلیل مرگ مادر و بیماری پدر، با عمویش زندگی می‌کرد. او که به سینما هم علاقه داشت در رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه هنرهای دراماتیک تهران مدرک لیسانس گرفت.

بیشترین شهرت این نویسنده مربوط به قصه‌های مجید است. مجید پسری نوجوان است که همراه با پیرزنی به نام بی‌بی زندگی می‌کند و ماجراهای جالب زندگی او به‌ویژه دوران مدرسه‌اش به‌صورت سریال از تلویزیون پخش شده است.

لهجه زیبای کرمانی تاثیر زیادی در افزایش طنز این داستان‌ها داشته و کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی نمونه‌هایی جالب از داستان‌های طنز محسوب می‌شوند. همچنان بسیاری از علاقه‌مندان به طنزنویسی برای آشنایی با طنزهای جالب، کتاب‌های او را می‌خوانند.

 

میرزا رضا کرمانی، مردی علیه ظلم

بیشتر ایرانیان از سلسله قاجار و پادشاهان آن دل‌خوشی ندارند. پادشاهانی که دغدغه آسایش و راحتی مردم را نداشتند و بیشتر زمان خود را به خوشگذرانی سپری می‌کردند. میرزا رضا کرمانی هم پس‌از آشنایی با سید جمال‌الدین اسدآبادی، به اندیشه‌ها و افکار او علاقه‌مند شد و به فعالیت‌های سیاسی علیه ظلم و ستم ناصرالدین‌شاه پرداخت.

بعد از آن‌که سید جمال‌الدین اسدآبادی از ایران اخراج شد، نفرت میرزا رضا کرمانی نسبت به ناصرالدین‌شاه و درباریانش افزایش یافت و حتی به‌صورت کتبی و شفاهی او را به مرگ تهدید کرد. میرزا مدتی را در زندان سپری کرد، اما بعد از آزادی به تهدید خود عمل کرد. او هنگام جشن پنجاهمین سال سلطنت ناصرالدین‌شاه، با سه گلوله‌ای که به سمت شاه قاجار شلیک کرد او را به قتل رساند و برای مجازات به دار آویخته شد.

ایرج بسطامی و گل‌پونه‌های وحشی

ایرج بسطامی در خانواده‌ای هنرمند متولد شد و عموی او یدالله بسطامی نوازنده‌ای چیره‌دست و معلم موسیقی بود. او مدتی را به فراگیری آواز نزد استاد محمدرضا شجریان گذراند و به دلیل فوت برادرش سرپرستی برادرزاده‌هایش را به عهده گرفته بود. آشنایی او با پرویز مشکاتیان منجر به ایجاد گروه عارف شد.

مردم به صدای او علاقه نشان می‌دادند و او حتی کنسرت‌هایی را در کشورهای دیگر برگزار می‌کرد. او در شهر بم به تدریس موسیقی و آواز به جوانان محروم، اما مستعد بم می‌پرداخت و در زلزله مرگ‌بار بم کشته شد. یکی از آهنگ‌های معروفی که شما هم احتمالا آن را شنیده‌اید آهنگ «گل‌پونه‌های وحشی دشت امیدم» است.

خواجوی کرمانی شاعری عرفان دوست

خواجوی کرمانی از شاعران قرن هشتم محسوب می‌شود. او از شاعرانی است که حمله مغول را تجربه کرده و شعرهای مختلفی در مدح پادشاهان منطقه فارس سروده است.

شعرهای خواجوی کرمانی حالتی عرفانی دارند و او حتی بر شاعران بعد از خود مانند حافظ هم تاثیر گذاشته است. غزل‌های او به سبک سنایی هستند و او به تقلید از فردوسی حماسه‌سرایی هم داشته است. او به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کرد و به علوم ریاضی و طب هم آگاهی داشت. آرامگاه این شاعر در شهر شیراز قرار دارد.

طاهره صفارزاده، خادم قرآن

او در سیرجان و استان کرمان زاده شد. پس‌از گرفتن مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت. او در سال 1380 قرآن را به انگلیسی و فارسی ترجمه کرد و لقب خادم القران را به دست آورد.

انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر او را به‌عنوان برترین زن مسلمان معرفی کردند و همسر او یعنی عبدالوهاب نورانی وصال، از اساتید معروف و نامی شیراز در زمینه ادبیات بود. او در سن 72 سالگی به دلیل ضایعه مغزی فوت کرد و در امام زاده صالح به خاک سپرده شد.

میرزا علی‌اکبر خان نفیسی ناظم‌الاطبا

اغلب نیاکان او در شهر کرمان به علم طبابت اشتغال داشتند و او طبابت را نزد پدر و سایر پزشکان فراگرفت و به حکمت و فلسفه هم علاقه‌مند بود. او یکی از افراد مستعدی بود که پس‌از ساخته‌شدن مدرسه دارالفنون برای تحصیل به آنجا رفت. امیرکبیر این مدرسه برای آموزش بیشتر و بهتر افراد بااستعداد ساخته بود. او مدتی در مشهد و به بازسازی بیمارستان رضوی مشغول شد و به دلیل خدمات بسیارش نشان سرتیپی به او اهدا گردید.

502

خرید بلیط هواپیما و قطار از فلای تودی

اگر برای مسافرت کرمان را انتخاب کرده‌اید، بهتر است ابتدا لیستی از دیدنی‌های آن تهیه کنید. در سایت فلای تودی دیدنی‌های هر شهر به‌طور کامل معرفی شده‌اند. در کرمان، مشاهده کلوت‌های شهداد که سازه‌هایی طبیعی هستند و خاک و باد آن‌ها را ایجاد کرده، تجربه‌ای متفاوت برای شما خواهد بود. برای خرید بلیط هواپیما تهران کرمان، سایت فلای تودی را به شما توصیه می‌کنیم. با واردکردن شهر مبدا و مقصد و تاریخ سفر می‌توانید انواع بلیط‌ها با قیمت‌های مختلف را به‌آسانی مشاهده و انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا