اخبار بورس

قیمت دلار امروز اول آبان 1402/ پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

قیمت دلار روز گذشته وارد کانال 49 هزار تومان شد اما خیلی زود نه تنها کانال 50 که کانال 51 هزار تومان را هم پس گرفت. علت رفت و برگشت قیمت دلار چیست؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، از روز گذشته تا امروز بازار ارز نوسان زیادی را تجربه کرده است. قیمت دلار روز گذشته یکبار وارد کانال 49 هزار تومان شد اما خیلی زود این کانال را ترک کرد و وارد کانال 50 هزار تومان شد.

روز گذشته سقف قیمت دلار رقم 50 هزار و 550 تومان بود و قیمت این ارز در معاملات پشت خطی هم رشد اندکی داشت. اما با گشایش بازار امروز، قیمت دلار وارد کانال 51 هزار تومان شد.

با آغاز جنگ حماس و اسرائیل، قیمت دلار روند افزایشی داشت و حتی وارد کانال 53 هزار تومان هم شد. اما تلاش‌های بازارساز قیمت دلار را کاهشی کرد اما این تلاش‌ها در چند روز گذشته بی‌نتیجه مانده و به نظر می‌رسد که زور بازارساز به قیمت دلار نمی‌رسد. چون تلاش‌ها حاکی از این است که بازارساز می‌خواهد دلار را وارد کانال 50 هزار تومان کند و آن را در کف این کانال نگه دارد. اما روند بازار، مطابق میل دولت نیست و قیمت دلار افزایشی است.

پیش از این هم کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بودند که کف قیمت دلار تغییر کرده و بعید است دلار بار دیگر به کانال 49 هزار تومان برگردد و از همه مهم‌تر در این کانال ماندگار شود.

این در حالی است که از خرداد تا اوایل مهر ماه قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده و دلار در کانال 49 هزار تومان ثابت بود. اما پیش بینی‌ها حاکی از این بود که احتمالا از مهر یا آبان روند افزایشی قیمت دلار آغاز می‌شود و قیمت دلار کانال عوض می‌کند. پیش بینی که اکنون محقق شده است. اما سوالی که اکنون معامله‌گران دارند این است که قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود و آیا روند افزایشی بازار ادامه‌دار است؟

]]>

چند ماه قبل سازمان برنامه و بودجه گزارشی منتشر کرد که در آن پیش بینی شده بود قیمت دلار در انتهای سال 1402 به حدود 52 تا 53 هزار تومان می‌رسد. اگر دولت بتواند ثبات شش ماهه اول سال را در شش ماهه دوم سال هم حفظ کند، می‌توان گفت که پیش بینی سازمان برنامه و بودجه محقق می‌شود. اما کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که در نیمه دوم سال واقعیت های اقتصادی روی نرخ دلار اثر می‌گذارد و باعث رشد قیمت آن می‌شود. مگر اینکه دولت برای کسری بودجه و رشد نقدینگی برنامه مشخصی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا