اخبار اقتصادی

اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کجا رسید؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت مکلف است نرخ ۳۲ قلم محصولات مشمول قیمت گذاری را تا پایان تیرماه تعیین و ابلاغ کند تا کشاورز برمبنای آن بتواند برای کشت محصول در سال زراعی آینده تصمیم گیری کند که با گذشت بیش از ۸۰ روز از مهلت قانونی و آغاز سال زراعی جدید، این امر محقق نشده است.

در جلسه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد که در آن جلسه نرخ تمامی محصولات زراعی برای سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ تعیین شد. 

گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک مبنای اقلام این گروه بود که با وجود شروع سال زراعی جدید، وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و ابلاغ نکرده است، درحالیکه وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا یک هفته پس از تصویب باید نرخ را ابلاغ می کرد.

براساس اعلام اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است، اما این نرخ باید توسط وزیر جهاد کشاورزی قبل از شروع سال زراعی ابلاغ می‌شد که محقق نشد و حال عدم اعلام به موقع باعث سرگردانی کشاورزان و حتی تاخیر در کشت و در نهایت کاهش تولید این محصول استراتژیک می شود.

اخیرا محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت گفت: نرخ این محصول حداکثر تا اوایل هفته آینده برای سال زراعی جدید اعلام می‌شود.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی چالش جدی پیش روی کشاورزان

آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت مکلف است تا پایان تیرماه قیمت را اعلام کند تا کشاورزان با اطمینان خاطر کشت را انجام دهد.

به گفته او، علی رغم گذشت بیش از ۲۰ روز از آغاز سال زراعی جدید، بحث تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی فرسایشی شده است به طوریکه کشاورزان  کماکان چشم انتظار نرخ خرید تضمینی هستند.

حسینی ادامه داد: در ۲۲ شهریور، شورای قیمت گذاری به عنوان تنها مرجع اعلام قیمت، با تمام چالش ها نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین کرده است که براین اساس وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا مکلف است ظرف یک هفته پس از مصوبه، نرخ را ابلاغ کند.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی افزود: در جلسه ۲۲ شهریور، نرخ خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که متاسفانه با گذشت مهلت قانون از ابلاغ نرخ، کشاورزان نگران این موضوع هستند که با این وجود جای این سوال است که آیا مصوبه ای که وزرا در جلسه شورا تعیین کردند، قرار است جای دیگر تصمیم گیری شود که وزیر ابلاغ نمی کند.

به گفته او، گمانه زنی کشاورزان آن است که نرخ مصوب ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم باید مورد موافقت رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور قرار گیرد که تاکنون ابلاغ نشده است.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: اگر نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم تعیین نشود، اثرات منفی بر تولید گندم می گذارد چراکه کشاورزان میل و رغبتی برای کشت گندم ندارند.

حسینی با بیان اینکه تاخیر در اعلام نرخ محصولات مشمول قیمت گذاری چالش جدی برای بخش کشاورزی محسوب می شود، گفت: گرچه بحث هایی در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید شده است، اما برای دیگر محصولات مشمول قیمت گذاری نرخی تعیین نشده که این امر کشاورزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. به عنوان مثال به رغم گذشت زمان کشت کلزا، نرخ خرید تضمینی محصول تعیین و اعلام نشده است که همین امر روند تولید سال آینده را دچار چالش می کند.

ضرورت تسریع در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس قانون شورای قیمت گذاری،وزیر جهاد باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را ابلاغ کند که اکنون وزیر جهاد باید پاسخگوی علت تاخیر اعلام نرخ باشد.

به گفته او، تاخیر در اعلام نرخ مشکلاتی برای تولید ایجاد می‌کند چراکه براساس قانون نرخ خرید محصولات باید قبل از آغاز سال زراعی جدید تعیین شود تا کشاورزان بتوانند با برنامه ریزی برای کشت از بارش استفاده کنند.

هاشمی ادامه داد: در جلسه دوشنبه شورای قیمت گذاری قرار است نرخ محصولات باغی تعیین و ابلاغ شود که امیدواریم وزیر جهاد در این جلسه هم نرخ گندم و دیگر محصولات مشمول قیمت گذاری را ابلاغ کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به علل تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم افزود: با توجه به آنکه بحث خرید گندم توسط دولت انجام می شود، از این رو برای تامین اعتبار آن هماهنگی با سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک عامل باید صورت گیرد که بدلیل هماهنگی ها این احتمال وجود دارد که تاخیر در ابلاغ رخ داده است.

او گفت: دلیلی برای تاخیر اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات مشمول قیمت گذاری وجود ندارد که در این راستا نیاز است که هماهنگی برای تامین اعتبار و تخصیص بودجه ۱۴۰۲ باید انجام شود.

خودکفایی گندم در سال زراعی جدید محقق می شود

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر اذعان کارشناسان، هر روز تاخیر در کشت بر میزان تولید اثر می گذارد.

به گفته او، برخی کشاورزان با دریافت تسهیلات بانکی اقدام به کشت محصول در سال زراعی می کنند و برخی دیگر به سبب کاهش قدرت خرید به جای مصرف ۲۰۰ کیلو کود در هر هکتار، ۱۰۰ کیلو استفاده می کند که این امر بر تولید اثر می گذارد.

ایمانی ادامه داد: با توجه به تصویب نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی و شرط اصلاح قیمت متناسب با تورم در اسفندماه پیش بینی می شود که خودکفایی گندم در سال زراعی جدید محقق شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: اگر سموم،علف کش و کود مورد نیاز به موقع تامین نشود، تمامی این عوامل بر تولید اثر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا