اخبار بورس

اشتهای میلیارد دلاری و جاه طلبانه غول معدنی دنیا و تاثیر آن بر مس!

غول معدنی، گروه BHP، روز پنجشنبه اعلام کرد که پیشنهاد خرید تمام سهام رقیب خود، یعنی Anglo American  را ارائه کرده است. ارزش این معامله یا قیمت شرکت کوچکتر، ۳۱.۱ میلیارد پوند (۳۸.۹ میلیارد دلار) برآورد شده است.

نبض بورس

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | غول معدنی، گروه BHP، روز پنجشنبه اعلام کرد که پیشنهاد خرید تمام سهام رقیب خود، یعنی Anglo American  را ارائه کرده است. ارزش این معامله یا قیمت شرکت کوچکتر، ۳۱.۱ میلیارد پوند (۳۸.۹ میلیارد دلار) برآورد شده است.

پس از این اطلاعیه قیمت سهام Anglo American در لندن ۱۳ درصد افزایش یافت.

این شرکت تایید کرد که یک “پیشنهاد غیر الزام آور و مشروط برای ادغام” دریافت کرده است که در حال بررسی آن با مشاوران خود هستند.

شرکت BHP که در استرالیا مستقر است و طبق ارزش بازار شرکت‌های معدنی، بزرگترین معدنچی ثبت‌شده به شمار می‌رود، اعلام کرد که این معامله به ازای هر سهم  Anglo American، حدود ۰.۷۰۹۷ سهم BHP به سهامداران عادی Anglo American ارائه خواهد کرد.

BHP  اعلام کرد که این ترکیب، “دارایی‌ها و پتانسیل رشد بلندمدت” Anglo American را با “دارایی‌های نقدی با حاشیه سود بالاتر و پروژه‌های توسعه‌ای به همراه جریان نقدی آزاد بیشتر و ترازنامه قوی‌تر” خود بهینه می‌کند.

بر اساس تحلیل رویترز، ادغام این دو شرکت، غول صنعت مس را تشکیل می‌دهد و این شرکت به بزرگترین بازیگر در زمینه مس در جهان تبدیل خواهد شد که ۱۰ درصد از کل تولید جهانی را تامین می‌کند. شرکت Anglo American  یک عملیات بزرگ مس در آمریکای جنوبی دارد و هدف تولید این شرکت برای مس در سال ۲۰۲۴، بین ۷۳۰,۰۰۰ تا ۷۹۰,۰۰۰ تن است. این میزان در مقایسه با هدف تولید مس BHP در همین دوره که بین ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون تن است، قابل توجه است.

شرکت‌های معدنی به دلیل کمبود پیش‌بینی‌شده و نقش کلیدی مس در انتقال انرژی، در سال‌های آینده به دنبال تقویت ذخایر مس هستند. مس در خودرو‌های برقی، شبکه‌های برق و توربین‌های بادی کاربرد اساسی دارد.

تاد وارن، مدیر سبدگردان در Tribeca Investment Partners روز پنجشنبه به برنامه “Street Signs Europe” شبکه CNBC  گفت که به نظر می‌رسد مس “جایزه اصلی است که BHP برای آن مبارزه می‌کند”؛ به دلیل پتانسیل رشد و آینده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است.

BHP  در سال ۲۰۲۳ خرید OZ Minerals را با هدف قرار دادن معادن مس و نیکل آن تکمیل کرد.

 

تب و تاب ادغام‌های بزرگ در معدن

صنعت معدن در چهار سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه فعالیت‌های ادغام و مالکیت (M&A) بوده است، زیرا شرکت‌ها در حال آماده سازی خود برای تغییر الگو‌های تقاضا هستند، هرچند که این حجم به بزرگی معامله احتمالی BHP و Anglo نمی‌رسد.

دن کوتس‌ورث، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در  AJ Bell، گفت که بخش معدن اکنون به «عادت‌های قدیمی بازگشته و به دنبال ادغام‌های بزرگ است.»

کوتس‌ورث در ایمیلی که روز پنجشنبه ارسال کرد، با اشاره به کاهش ۳۹ درصدی ارزش بازار Anglo به دلیل مشکلات عملیاتی، قیمت ضعیف‌تر کامودیتی‌ها و کاهش پیش‌بینی تولید در سال گذشته، گفت Anglo American  پس از کاهش شدید قیمت سهامش در سال گذشته، طعمه آسانی بود.

او افزود: «این فرصتی را برای یک رقیب بزرگ‌تر فراهم کرد تا روی این کسب‌وکار دست بگذارد، با دیدگاهی بلندمدت که دارایی‌های آن ارزش قابل توجهی دارد و هر مشکلی در عملیات کوتاه‌مدت قابل حل است.» وی اشاره کرد که BHP به ویژه به دسترسی به ذخایر بزرگ، کم‌هزینه و با عمر طولانی در سنگ آهن، زغال متالورژی، پتاس و مس علاقه‌مند بوده است.

انعقاد این معامله همچنین باعث افزایش حضور BHP در بخش الماس خواهد شد، زیرا Anglo American سهام دار ۸۵ درصدی شرکت معروف معدنی و خرده فروشی De Beers است.

با توجه به مشکلات اخیر در بخش الماس به دلیل تقاضای کمتر کالا‌های لوکس و رقابت الماس‌های آزمایشگاهی، کوتس‌ورث هشدار داد که BHP ممکن است به دنبال جداسازی این تجارت باشد.

BHP  پیش‌تر اعلام کرده بود که پیشنهاد آن‌ها منوط به جداسازی سهام Anglo American در شرکت‌های «انگلو امریکن پلاتینیوم» و «کومبا ایرون اور» مستقر در آفریقای جنوبی برای سهامدارانش است.

علاوه بر کاهش تقاضا برای الماس، برخی از تحلیلگران پلاتین را به دلیل دور شدن صنایع از موتور‌های احتراقی که در آن‌ها استفاده می‌شود، به عنوان یک دارایی بلندمدت با جذابیت کمتری توصیف کرده‌اند.

وارن از شرکت Tribeca به سی‌ان‌بی‌سی گفت که صنعت معدن برای مدتی احساس کرده است که «تنوع، کلید موفقیت است.»

وارن گفت: «اما واقعیت این است که در بازار‌ها دیده‌ایم در حالی که دارایی‌های متنوع، بسته به ماهیت آن‌ها، ارزش و توجه بازار سرمایه را به خود جلب می‌کنند، اما دیگر به اندازه‌ی گذشته ارزش‌گذاری نمی‌شوند. این موضوع فرصت مناسبی را برای پیشنهاد BHP ایجاد می‌کند.»

BHP  در سال ۲۰۲۲ کسب و کار دوگانه‌ی خود را در یک نهاد حقوقی واحد تجمیع و با عرضه اولیه‌ای در استرالیا ادغام کرد.

 

منبع: CNBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا