چرایی مهاجرت هنرجویان موسیقی؛ ارکستر نوجوانان در هنرستان تاسیس شود

پریسا زهتابیان مدیر هنرستان موسیقی دختران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا این هنرستان، در شرایطی که موسیقی رپ و راک در میان دختران جوان محبوبیت زیادی دارد، برای حفظ تعادل بین سلیقه دانشآموزان و آموزش موسیقی اصیل برنامهای دارد یا خیر، توضیح داد: خوشبختانه در هنرستان موسیقی دختران با فضایی مواجه هستیم که اکثریت بچهها یا از خانوادههای موزیسین میآیند یا به نوعی با موسیقی حرفهای در ارتباط هستند و از حدود ۳۲۰ دانشآموز، شاید درصد کمی به سمت موسیقی رپ گرایش دارند. واقعیت این است که هدایت بچهها بیشتر با تاثیرپذیری از اساتید هنرستان و آشنا کردن هنرجویان با زیبایی و عمق موسیقی کلاسیک و سنتی انجام میشود؛ استادانی که خودشان از نسل طلایی موسیقی ایران هستند و حضورشان به شدت بر شکلگیری ذائقه موسیقایی نوجوانان تأثیر میگذارد.
آموزش آکادمیک با استاندارد جهانی
وی در پاسخ به اینکه شیوه آموزش در هنرستان چگونه است و مسیر رشد هنرجویان از کجا آغاز میشود، گفت: دانشآموزان از پایه هفتم وارد هنرستان میشوند و به مدت ۶ سال آموزش آکادمیک و تخصصی میبینند که اغلب پیش از آن نیز آموزشهایی در ساز تخصصیشان داشتهاند. سالانه حدود ۲۰۰ متقاضی ورود به هنرستان داریم که از این تعداد، ۴۰ تا ۵۰ نفر پذیرفته میشوند. آموزشها کاملاً آکادمیک و مطابق با استانداردهای بینالمللی است.
زهتابیان درباره خروج برخی استعدادهای درخشان موسیقی از کشور نیز بیان کرد: در حال حاضر، درصد بالایی از فارغ التحصیلان ما با بورسیه شدن جذب دانشگاههای خارجی میشوند. این موضوع هم مایه افتخار است و هم تأسف، چرا که برای پرورش این جوانان هزینه و زمان زیادی صرف شده است ولی آنها به دنبال تحصیلات تکمیلی یا نبود فضای کار مناسب، اقدام به مهاجرت میکنند. البته ناگفته نماند که تعدادی از آنها پساز فارغ التحصیلی و کسب تجربه به کشور بازمیگردند و در هنرستان مشغول به تدریس میشوند. فضای هنرستان به گونهای است که از هنرجویان خوب دعوت به همکاری میشود و درحال حاضر تعداد زیادی از اساتید ما فارغالتحصیلان هنرستان هستند.
ایجاد ارکستر نوجوانان و فرصتهای شغلی داخلی
وی با ارائه پیشنهاد برای حل این موضوع، تصریح کرد: در حال حاضر، اولین جایگاه حرفهای برای دانشآموختگان ما ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی است و پیشنهاد کردهایم که برای ایجاد «ارکستر نوجوانان» برنامهریزی شود تا بچهها پس از پایان هنرستان جایگاهی برای فعالیت حرفهای در داخل کشور داشته باشند. این مهم، به تصمیمی در سطح سیاستگذاری کلان فرهنگی و هنری نیاز دارد.
موسیقی خوب، تربیتپذیر است
مدیر هنرستان موسیقی دختران در ادامه با بیان اینکه موسیقی خوب، پایه تربیت شنوایی، اساس شکلگیری درک شنیداری و ذوق هنری است، گفت: تربیت شنوایی و سلیقه هنری با موسیقی خوب آغاز میشود و ما نیز تلاش میکنیم ذهن و گوش هنرجویان را با موسیقی اصیل پرورش دهیم و خوشبختانه در اغلب موارد هم نتیجه مثبت است.
زهتابیان در پایان تاکید کرد: تربیت نسلی که به جای جذب زرق و برق زودگذر موسیقی بازاری، به عمق و کیفیت فکر کند، نیاز به برنامهریزی و حمایت دارد. هنرستانهای موسیقی دختران و پسران، میتواند فردای موسیقی این سرزمین را تضمین کنند اما بدون حمایت نهادهای فرهنگی و بدون ایجاد فرصتهای حرفهای در داخل کشور، این مسیر همچنان نیمهتمام خواهد ماند.