اخبار فرهنگی و هنری

پایان خوش «خانواده خلج»

خبرگزاری خبرآنلاین

مریم الهامیان یکی از دو کارگردان مستند «خانواده خلج» که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت و جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، در گفت‌وگو با خبرآنلاین،درباره فعالیت این روزهای خود گفت: چند پژوهش تصویری انجام دادیم اما هیچکدام برای شروع یک اثر جدید نهایی نشد، می‌توان گفت دچار وسواسی برای انتخاب شده‌ایم. همچنین اگر سوژه خوبی را برای ساخت پیشنهاد دهند، شاید قبول کنم.
او درباره برنامه اکران مستند «خانواده خلج» بیان کرد: گروه هنروتجربه برای اکران این فیلم مستند اعلام آمادگی کرده‌اند و خودمان هم در این باره نظرمان مثبت است اما این موضوع هنوز در مرحله گفت‌وگوهای اولیه است و زمان دقیق اکران مشخص نیست‌.
این مستندساز درباره تاثیر اکران فیلم مستند در سینما تاکید کرد: مهم‌ترین مساله هر فیلم یا اثر هنری ارتباط آن با مخاطب است، «خانواده خلج» از یک خانواده تلاشگر می‌گوید و سینما بهترین فضا برای ارتباط با مخاطب عام مثل خانواده‌هاست، حتی مخاطب خاص نیز در سینما حضور خواهد یافت. خیلی از افراد در طول برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مایل به دیدن فیلم بودند اما این امکان برای‌شان پیش نیامد و ما به خیلی‌ها در شهرستان‌ها و جاهای مختلف قول اکران سینمایی فیلم را داده‌ایم. از طرف دیگر هنروتجربه فضای هنری دارد که مساله باارزشی‌ست و خیلی از مخاطبان خاص در این فضا به تماشای فیلم خواهند نشست.
کارگردان «امید شهر خسته» با اشاره به اینکه پس از اکران سینمایی فیلم به اکران آنلاین آن هم فکر می‌کند، در این باره گفت: فیزیک، فضا، جادو و پرده سینما دلایلی‌ست که کارگردن اکران سینمایی را به آنلاین ترجیح می‌دهد، لذتی که مخاطب از دیدن یک فیلم روی پرده بزرگ، در محیطی جمعی با حس مشترک می‌برد، خیلی بیشتر از تماشای یک اثر به تنهایی یا حتی با خانواده جلوی مانیتور است. از طرف دیگر ما برای قاب‌بندی‌های‌مان زحمت زیادی کشیده‌ایم و لذت بصری دیدن آن در قاب بزرگ سینما بیشتر خواهد بود.

الهامیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سرنوشت خانواده خلج مطرح کرد: در دادگاه تجدید نظری که بعد از ساخت فیلم برای این خانواده برگزار شد، تمام رای‌ها به نفع خانواده خلج صادر شد و به موفقیت رسیدند، قدم بعدی این است که بدهی آن‌ها به بانک بار دیگر محاسبه و پرداخت شود تا پرونده‌شان بسته شود اما جالب اینجاست که بانک باز هم دارد کوتاهی می‌کند و رقم بدهی را به آن‌ها اعلام نمی‌کند.

پایان خوش «خانواده خلج»

پایان خوش «خانواده خلج»

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که امکان اضافه شدن ادامه سرنوشت این خانواده در مستند وجود دارد، توضیح داد: بخش پایانی این پرونده، در دادگاه تجدید نظر را ضبط و به نسخه اکران شده در جشنواره فیلم فجر اضافه کردیم، بیشتر از آن قصد اضافه کردن چیزی به فیلم را نداریم اما به شخصه و برای آرشیو شخصی‌ام قصد دارم سرنوشت این خانواده را پیگیری کنم و وقتی مرغداری‌شان را افتتاح کردند، از آن فیلمبرداری خواهم کرد.
او در پایان درباره تاثیر مستند «خانواده خلج» بر سرنوشت و موفقیت پایانی این خانواده در دادگاه تصریح کرد: به قول آقای حاجی قاسمی دیگر کارگردان «خانواده خلج»، وقتی مستند را به قوه قضائیه ارائه کردیم، از مستند به پوست و گوشت و استخوان تبدیل شد. رسانه قدرت و سینما جادویی دارد، آن‌ها دیده شدند و پرونده‌شان توسط این مستند از اعداد و ارقام تبدیل به موقعیتی انسانی و پوست و گوشت و استخوان شد.
«خانواده خلج» به کارگردانی مریم الهامیان و مصطفی حاجی قاسمی تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است. این مستند که از پرمخاطب‌ترین آثار هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بود، روایت تلاش مادر یک خانواده برای حل مشکل مالی است. بدهی به بانک و بالا رفتن دیون باعث تعطیلی مرغداری شده، اما مادر می‌کوشد، همه چیز را به سامان برساند. با ساخت مستند «خانواده خلج» و پیگیری اکرم خلج شخصیت اصلی مستند و دو کارگردان، بلاخره دادگاه به نفع خانواده خلج رای داد و پرونده به پایان خوش رسید.

۲۲۰۵۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا