اخبار فرهنگی و هنری

عقابی که با تلفن همراه کنترل می‌شود/ «برفک و تخت یخی»؛ اجرا با بهره‌گیری از عروسک‌های رباتی

خبرگزاری خبرآنلاین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش عروسکی «برفک و تخت‌ یخی» به کارگردانی حسین قاسمی‌هنر از ششم مهرماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفته است. این اثر ویژه‌ کودکان، با الهام از آلبوم موسیقی «لالایی دره پریان» به آهنگسازی عماد توحیدی تولید شده و تلاشی است برای خلق تجربه‌ای متفاوت و تأمل‌برانگیز برای کودکان و خانواده‌ها.

قاسمی‌هنر درباره روند شکل‌گیری این اثر به خبرآنلاین می‌گوید: «استفاده از لالایی در یک اثر نمایشی، به‌ویژه در تئاتر کودک، تجربه‌ای دشوار و در عین حال جذاب بود. فضای پرتحرک و شاد تئاتر کودک در تضاد با آرامش ذاتی لالایی قرار دارد و همین چالش مرا ترغیب کرد تا در این مسیر گام بردارم. تلاش کردم داستانی طراحی کنم که ریشه در لالایی داشته باشد و از دل آن، روایت «برفک و تخت‌ یخی» شکل گرفت.»

او درباره مضمون نمایش توضیح می‌دهد: «داستان درباره خرسی قطبی به نام برفک است که تخت یخی‌اش به دلیل گرم‌شدن زمین در حال ذوب شدن است. برفک که دیگر نمی‌تواند روی یخ‌های نرم و ناپایدار بخوابد، راهی سفری می‌شود تا راهی برای نجات زمین و بازگرداندن آرامش به خانه‌اش بیابد. در واقع، این اثر روایتی کودکانه از مسئله تغییرات اقلیمی و بحران گرمایش زمین است.»

قاسمی‌هنر در ادامه درباره فرایند نگارش اثر بیان می‌کند: «ابتدا عوامل مؤثر بر گرمایش زمین را شناسایی کردیم و سپس کوشیدیم مفاهیم علمی و زیست‌محیطی را به زبانی ساده و قابل درک برای کودکان بازگو کنیم. مهم‌ترین هدف این بود که کودک نقش خود را در حفظ محیط‌زیست بشناسد و بداند چگونه می‌تواند در کاهش آسیب به زمین سهیم باشد. به همین منظور، متن نمایش حدود بیست بار بازنویسی شد تا ساختار علت و معلولی آن به زبانی کودکانه و اثرگذار تبدیل شود.»

به گفته قاسمی‌هنر، یکی از ویژگی‌های متمایز این نمایش، شیوه تعاملی آن است. او تأکید می‌کند: «زمانی که کودکان تنها تماشاگر نیستند و در روند اجرا مشارکت می‌کنند، تأثیر آموزشی اثر چند برابر می‌شود. در «برفک و تخت یخی»، کودکان می‌توانند روی تشکچه‌ها بنشینند، حرکت کنند و حتی در بخشی از روایت حضور فعال داشته باشند. این شیوه به من کمک کرد تا به نوعی از دموکراسی تئاتر کودکانه نزدیک شوم؛ فضایی که در آن کودک آزاد است تجربه کند، نه اینکه صرفاً تماشاگر منفعل باشد.»

عقابی که با تلفن همراه کنترل می‌شود/ «برفک و تخت یخی»؛ اجرا با بهره‌گیری از عروسک‌های رباتی

قاسمی‌هنر با اشاره به جنبه‌های فنی این نمایش می‌گوید: «در کنار بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف عروسکی مانند سایه، فک‌زن و میله‌ای، برای نخستین‌بار در ایران از عروسک رباتیک استفاده کردیم. یکی از عروسک‌های نمایش، عقابی است که حرکات و دیالوگ‌هایش از طریق تلفن همراه کنترل می‌شود. این پروژه حاصل ماه‌ها آزمون و خطا و همکاری با برنامه‌نویسان بود. هدف من این بود که تلفیقی میان عروسک سنتی و فناوری مدرن ایجاد کنم. امیدوارم در آینده، بتوانم اثری تولید کنم که تمامی عروسک‌های آن رباتیک و قابل‌هدایت باشند.»

این کارگردان درباره هدف نهایی خود از اجرای این اثر می‌گوید: «می‌خواستم کودکان وارد فضایی شوند که هم یادگیری در آن رخ دهد و هم خودشان در مسیر یادگیری نقش داشته باشند. هدف صرفاً سرگرم‌کردن یا خنداندن کودک نبود، بلکه تلاش کردیم اثری ارائه دهیم که ذهن مخاطب خردسال را به تفکر وادارد. خوشبختانه بازخوردها بسیار مثبت بوده است؛ تمامی نظرات ثبت‌شده در تیوال امتیاز پنج از پنج داشته‌اند و این نشان می‌دهد که در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم.»

او در پایان می‌افزاید: «بخش ارزشمند نمایش برای من آنجاست که کودکان در طول اجرا، شیوه‌های درست مراقبت از محیط‌زیست را تمرین می‌کنند. آن‌ها در تعامل با اثر، یاد می‌گیرند که رفتار کوچکشان چگونه می‌تواند تغییری بزرگ در آینده زمین ایجاد کند. باور دارم این مسیر، راهی مؤثر برای تئاتر کودک در سال‌های پیش‌روست.»

نمایش «برفک و تخت‌ یخی» به نویسندگی فاطمه میر شجاعی و کارگردانی حسین قاسمی‌هنر، از ۶ مهرماه ساعت ۱۸ در سالن داوود رشیدی پردیس تئاتر تهران روی صحنه است.

این اثر با تهیه‌کنندگی مرتضی اسدی‌مرام و به سفارش خانواده فرهنگ و هنر امید تولید شده و اجراگرانی چون شیوا مولویان، مهدی بیات، احسان خرم‌فر، کیمیا خراسانی، مهدیار مهرآئین، امیرعلی دولتشاهی و محمدعادل غلامی در آن ایفای نقش می‌کنند. 

عقابی که با تلفن همراه کنترل می‌شود/ «برفک و تخت یخی»؛ اجرا با بهره‌گیری از عروسک‌های رباتی

۲۴۲۲۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا