اخبار فرهنگی و هنری

در استان‌ها ضعف رسانه‌ای روابط عمومی داریم

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صبح امروز با حضور جمعی از مدیران در مجموعه باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این مراسم با قرائتی قرآن و پخش سرود ملی با نام و یاد از شهید احمد گودرزی آغاز شد.

در ابتدای این مراسم سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت به تشریح عملکرد و برنامه‌های شورای اطلاع رسانی دولت پرداخت و گفت: ما در حوزه اطلاع رسانی پس از فرمایشات حضرت آقا یک اقدامات چند لایه و سنگینی را برای دولت اجرا کردیم. دستورات و فرمايشات امام علاوه بر اینکه دستور اداری است، دستور شرعی ام هست یعنی ما مکلف هستیم به آنچه که آقا می‌گویند انجام دهیم لذا وجه اداری و شرعی دارد.

وی در ادامه از ضعف عملکرد استان‌ها در روابط عمومی گفت: هر استانی که می‌روم و هر مشکلی که وجود دارد معمولا ضعف روابط عمومی استان‌ها است. بچه‌های استان‌ها همه انقلابی و خوب هستند اما در دستگاه یک ضعف‌هایی در مدیران رسانه‌ای داریم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در حوزه روابط عمومی این است که تصوراتی که برخی از مدیران ما از روابط عمومی دارند این است که یک بنر درست بزند یعنی تشریفات؛ اما آن چیزی که از روابط عمومی می‌خواهیم طراحی و و تعریف درست رویداد و تنظیم پیوست رسانه‌ای و همه توان ظرفیت استانی را برای دستاوردهای دولت به خدمت بگیرد است.

خلجی افزود: اگر ما با این نگاه به روابط عمومی استان‌ها نگاه کنند متوجه می‌شوند استان‌ها چنین توانی را ندارد. نکته مهم تر از روابط عمومی‌هه خود مدیران دستگاه‌ها هستند، یعنی آن درک درست را از حوزه رسانه ندارند و بنظرم این عامل مشکل سازتر از مشکل اول است. زیرا ما مشاهده کردیم که هر مدیری از جایگاه رسانه میدانسته، خودش یک توانمند رسانه‌ای را برای روابط عمومی استخدام کرده است. حال سوال اینجاست که باید چکار کنیم؟ اما خب چاره‌ای نیست باید این ضعف‌ها را برطرف یا تا حد ممکن اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از این موارد آموزش است. اگر مدیری به اهمیت کار رسانه توجیح شد خودش به سمت جایی می‌رود که فرد رسانه‌ای را انتخاب کند. پس ما نیاز به آموزش و جلسات توجیهی داریم و بنده خودم استان‌به استان درحال بررسی هستم که امیدوارم یک اثر نسبی داشته باشد. ظرفیت بسیار خوبی در استان‌ها است و باید از آن استفاده کرد. حجم بسیاری از پروژه‌هایی که انجام می‌شود در استان‌ها است و همین‌ها باعث ایجاد امید است. اگر در استان یک نمونه بارز آن چهار محال بختیاری است که مشکل آب آن حل شد یا استان کردستان بحث فرودگاه و راه آهن داشتند که در نتیجه ما یک مزایایی در استان‌ها داریم. این یک سرمایه اجتماعی دولت و نظام است که معتقدم مورد دوم مهم‌تر است؛ یعنی ما بتوانیم کارآمدی دولت را در چشم مردم نشان دهیم.

وی در ادامه گفت: در بحث آموزش اقداماتی انجام دادیم و سر فصل‌هایی را مشخص کردیم. اساسا بخش آموزش را در حوزه رسانه‌ای سامان داده‌ایم و درحال حاضر اساتید مختلفی را در حوزه رسانه ای معرفی خواهیم کرد. افرادی که بتوانند به صورت کاربردی فعالیت کنند.

خلجی تاکید کرد: نکته بعدی توجه به پیوست رسانه‌‌است که رئیس جمهور هم به آن تاکید کرد‌. قبل از اینکه یک طرح یا برنامه‌ای انجام شود، یک پیوست رسانه‌ای برای آن درج شده است که تقریبا آن اتفاق با کمترین مشکل مواجه شده است. نمونه اش افزایش کپسول گاز است که یک طرح قانونی بود و باید انجام می‌شد اما یک پیوست رسانه‌ای نداشت و نتیجه این شد پس از دو هفته کسانی که کپسول گاز‌ را پخش کردند کردند مشکل مواجه شدند و طرح با شکست مواجه شد‌. اگر این مسئله مرحله به مرحله پیش می‌رفت اینگونه با شکست مواجه نمی‌شد. همچنین همین افزایش هزینه اینترنت‌هم یک پیوست کاملا درستی برایش انجام نشد که مردم را به درستی توجیه کنیم که برای توسعه شبکه سرمایه گداری نشده است و این افزایش قیمت برای توسعه چنین مواردی است؛ اما اگر نگاه کنیم حجم افکار مردمی را از شب گذشته مشاهده کرده‌اید. لذا بحث پیوست رسانه خیلی مهم است و حتما در جلسات که شرکت می‌کنید این امر جزء مطالبات جدی شما باشد و هر مطلبی که می‌دانید بار افکار عمومی دارد باید بررسی شود و برایش پیوستی داشت و اساسا بر این شد که هیچ آیین‌نامه‌ای بدون پیوست اجرایی نشود.

وی ادامه داد: وظیفه همه ما این است که برای اعتماد سازی باید بسیاری از کارها را انجام دهیم که آقا این را هم گفته است. بنظر می‌رسد در توان همکاران استانی هست که بتوانند اعتماد سازی کنند. نکته دیگر این است که ظرفیتی که در بند چ که مربوط به صدا وسیما ام هست این است که خدمات دولت را پوشش دهد دوستان باید کمک کنند‌. از این جهت ما باید ظرفیت استان‌ها را برای بند چ برای تبین استفاده کنیم. بعضی از مسائلی که در استان‌ها انجام می‌شود ظرفیت این را دارد که برای تولید مینی سریال هم اقدام کنند.

هزینه‌ها باید صرف کارهای هدفمند شوند و نه جاری

وی ادامه داد: بچه‌های جریان رسانه‌های انقلاب گله دارند که ممکن است بخشی را درست بگویند؛ این است که برخی رسانه‌ها که فضای دولتی را تخریب می‌کنند از برخی از رسانه‌ها برای جدیان‌های انقلابی و ایجاد امید و دستاوردها به آن‌ها کم توجهی می‌شود و عرضم این است که‌ در این حوزه‌ یک مراقبت خوب انجام شود. امیدوار هستیم نظارت دکتر اسماعیلی انجام شود.

خلجی گفت: یک رسانه‌ای داریم که بیشترین حجم آگهی‌ها و مادیات را هم برخوردار بوده است اما نمی‌شود به کسی که شما را تخریب می‌کند هزینه داد، قرار است هزینه را در اختیار رسانه قرار دهی در جهت امیدواری به مردم. شما باید کاری کنید که امید مردم را بیشتر کنید اما آیا منطقی است که شما به یک رسانه‌ای پول دهید در جهت ناامیدی در مردم؟ نمی‌شود که پول بیت‌المال را برای دروغ در اختیار رسانه‌ها قرار داد. به دروغ می‌گویند از طلا و مستجران می‌خواهند مالیات بگیرند، به دروغ می‌گویند هزینه اینترنت ۱۰۰ درصد افزایش داشته است یا
رقم ۳ و نیم میلیارد دلار را برای چای دبش اعلام کردند اما کل رقم ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است. اما چه کسانی چنین کار را کرده‌اند؟ رسانه‌هایی که به دروغ نوشتند، حداقل به مردم امید دهید. اما آیا درست است که هزینه نظام را به رسانه‌ای بدهیم که دروغ به مردم تحویل می‌دهند؟ همین هزینه چای دبش رقمی است که در ذهن مردم نشست و در زمانی که مدت زمان کوتاهی تا انتخابات مانده است، بلکه باید به مردم امید دهیم.

وی درباره برنامه‌های اینستاگرام و تلگرام گفت: کماکان درباره ی موضوع ما با دستگاه‌ها مسئول نتوانستیم به تفاهم برسیم. چون اتفاقات خوبی نیوفتاده است. زیرا از طرفی معاندین جمهوری اسلامی وجود دارند و ما برای تبیین وجود نداریم‌ و یکی از اتفاقاتی که دولت دارد آسیب می‌بیند همین است. افرادی این دولت را با زمان آقای روحانی مقایسه می‌کنند درست نیست زیرا در آن زمان محدودیتی نبود. ما تمام دستگاه‌ها را منع کردیم اما متاسفانه دشمن کار خود را انجام می‌دهد و ما پیگیر چنین مسائلی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا