بازخوانی اقدامات امام حسن عسکری(ع) علیه جریانهای انحرافی
امام حسن عسکری(ع) در مواجهه با فرقه واقفیه که امامت را پس از امام کاظم(ع) انکار میکردند و فرقه غلات که در تعظیم امامان افراط کرده و اباحهگری را ترویج میدادند و فرقه مفوضه که ریشه در جریان غلات داشت، موضعی قاطع اتخاذ کرد.

خبرگزاری تسنیم
– اخبار ویژه نامهها –
به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، سیده رباب سیدکاظمی، طلبه حوزه علمیه خواهران استان قم در یادداشتی به اقدامات امام حسن عسکری در عرصه رویارویی دقیق و هوشمندانه با اندیشههای انحرافی و شبهات فکری پرداخت و نوشت: بر اساس شواهد تاریخی، در طول تاریخ هدایت بشری، در کنار جریانهای حقطلب، همواره جریانهایی انحرافی و استبدادی فعالیت کردهاند که با ادعای راهنمایی دینی و با انگیزههای دنیوی، در پی جذب پیروان و تشکیل پایگاههای اجتماعی بودهاند تا از این طریق دین حقیقی را از مسیر اصلی منحرف ساخته و در نهایت به تقویت حاکمان مستبد کمک کنند. ائمه معصومین به عنوان وارثان رسالت ابلاغ شریعت محمدی، همیشه در مقابل این انحرافات ایستاده و مسیر حق را روشن کردهاند. امام حسن عسکری علیهالسلام به عنوان یازدهمین امام شیعیان نیز علیرغم محدودیتهای شدید سیاسی و فضای اختناقآلود دوران حکومت عباسی، با قاطعیت در برابر این جریانهای انحرافی و استبدادی مقاومت کرد و رسالت هدایتگری خود را ادامه داد. ایشان در دوران امامت خود (254–260 هجری قمری) با چالشهای متعددی از جمله جریانهای انحرافی فکری و استبداد عباسیان مواجه بود. به همین جهت با روشهای هوشمندانهای مانند مناظره، نامهنگاری (توقیعات)، طرد، تربیت شاگردان و نمایندگان، و رعایت تقیه، به حفظ اسلام ناب و هدایت شیعیان پرداختند. این اقدامات نه تنها در برابر انحرافات فکری (مانند غلات، مفوضه، واقفیه، صوفیان، معتزله، اشاعره و ثنویه) مؤثر بود، بلکه با تقویت شبکه وکالت و حمایت مالی و فرهنگی از شیعیان، جامعه را در برابر فشارهای سیاسی عباسیان تقویت کرد و برای عصر غیبت آماده ساخت.
در بخش مقابله با استبداد عباسیان، امام حسن عسکری علیهالسلام تحت نظارت شدید خلفای عباسی مانند معتز، مهتدی و معتمد بودند. ایشان با رعایت تقیه، حفظ و تقویت شبکه وکالت مخفی (از طریق افرادی مانند عثمان بن سعید)، حمایت مالی و فرهنگی از شیعیان، عدم دخالت در قیامها و تحمل زندان، حصر خانگی و شکنجه، در برابر استبداد ایستادگی کردند. شهادت ایشان به دلیل مسمومیت توسط معتمد عباسی، نتیجه این مبارزات بود (پیشوایی، سیره پیشوایان، صص640-668).
امام در مواجهه با فرقه واقفیه که امامت را پس از امام کاظم علیهالسلام انکار میکردند و فرقه غلات که در تعظیم امامان افراط کرده و اباحهگری را ترویج میدادند و فرقه مفوضه که ریشه در جریان غلات داشت، موضعی قاطع اتخاذ کرد. ایشان این گروهها را بهطور کامل طرد کرده و شیعیان را از هرگونه تعامل با آنها منع فرمودند، حتی در امور اجتماعی مانند عیادت بیماران و شرکت در تشییع جنازه (اربلی، کشف الغمّه، ج 3، ص 219).
در برخورد با اهل حدیث که، تفسیر ظاهری آیات و روایات را ترویج میکردند و تفسیر عقلی یا تأویل را رد میکردند، امام موضعی متعادل در پیش گرفت. ایشان با تأکید بر ترکیب عقل و نص، شیعیان را به تفکر و تفقه در دین ترغیب کرده و از تأثیرپذیری از تفکرات ظاهریگرایانه برحذر داشتند. برای مثال، در نامهای که به علی بن حسین قمی نوشته بودند، بر تفقه (درک عمیق) در دین توصیه کردند (قرشی، تحلیلی از زندگانی امام هادی، ١٣٧١، ص ٨٤).
امام در مقابل احمد بن هلال و جریان صوفیگری نیز برخورد قاطعی نشان دادند. ایشان احمد بن هلال را صوفی دروغین خوانده و در بیانیهای کلی، صوفیان را راهزنان ایمان مؤمنان معرفی کردند (محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 380). این موضعگیری نشاندهنده هوشیاری امام نسبت به خطرات انحرافات عرفانی بود.
در مواجهه با مکتب اشاعره که عقایدی مانند تجسیم و رؤیت خداوند را ترویج میکرد، امام از طریق روشهای فرهنگی و نامهنگاری، توحید خالص شیعه را تبیین کردند. ایشان در پاسخ به ابراهیم حمدانی درباره شبهه جسم بودن خداوند فرمودند: «خدا منزه است، حد و مرزی ندارد، توصیف به جسم نمیشود و بیمانند است، شنوا و داناست» (صدوق، التوحید، ص ١Ù Ù ). Ø§ÛØ´Ø§Ù با ØªØ£Ú©ÛØ¯ بر ØªÙØ²Û٠خداÙÙØ¯ از جس٠اÙÛØª Ù Ø¹Ø¯Ù Ø§Ù Ú©Ø§Ù Ø±Ø¤ÛØªØ Ø´ÛØ¹Ûا٠را از Ø§ÙØØ±Ø§Ù ØÙظ Ú©Ø±Ø¯ÙØ¯.
در Ø®ØµÙØµ ÙØªÙÙ Ø®ÙÙ ÙØ±Ø¢Ù ک٠از سÙÛ Ù Ø¹ØªØ²ÙÛØ§Ù Ù Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù Ø¨ÙØ¯ Ù Ø¬Ø§Ù Ø¹Ù Ø§Ø³ÙØ§Ù Û Ø±Ø§ ب٠شدت Ø¯Ø±Ú¯ÛØ± Ø®ÙØ¯ Ú©Ø±Ø¯Ù Ø¨ÙØ¯Ø Ø§Ù Ø§Ù Ù ÙØ¶Ø¹Û دÙ٠رØÙÙâØ§Û Ø§ØªØ®Ø§Ø° Ú©Ø±Ø¯ÙØ¯: ÙØ®Ø³Øª خط ÙÚ©Ø±Û Ø´ÛØ¹Ù را تبÛÛ٠کرد٠٠سپس ÛØ§Ø±Ø§Ù را از ÙØ±Ùد ب٠جدÙâÙØ§Û بÛÙÙØ¯Ù Ø¨Ø§Ø²Ø¯Ø§Ø´ØªÙØ¯. Ø§ÛØ´Ø§Ù ÙØ±Ø¢Ù را Ú©ÙØ§Ù خداÙÙØ¯ Ø¯Ø§ÙØ³ØªÙ ٠از Ø³Ø§Ø®ØªÙ ÙØ§Ù âÙØ§Û Ø¬Ø¯ÛØ¯ Ø¨Ø±Ø§Û Ø¢Ù ÙÙÛ ÙØ±Ù ÙØ¯Ùد (صدÙÙØ Ø§ÙØªÙØÛØ¯Ø Øµ Ù¡Ù Ù¡).
در ÙÙØ§ÛØªØ Ø¯Ø± Ø¨Ø±Ø®ÙØ±Ø¯ با ÙØ±ÙÙ Ø«ÙÙÛ٠ک٠ب٠ازÙÛ Ø¨ÙØ¯Ù ÙÙØ± ٠ظÙ٠ت Ù Ø¹ØªÙØ¯ Ø¨ÙØ¯ÙØ¯Ø Ø§Ù Ø§Ù Ø¨Ø§ ØªØ£Ú©ÛØ¯ بر ØªÙØÛØ¯ Ø®Ø§ÙØµØ ÛØ§Ø±Ø§Ù را از ØªØ£Ø«ÛØ±Ù¾Ø°ÛØ±Û Ø§Ø² اÛ٠اÙکار Ø§ÙØØ±Ø§ÙÛ Ù ØÙÙØ¸ ÙÚ¯Ù Ø¯Ø§Ø´ØªÙØ¯. در داستا٠٠ØÙ د Ø¨Ù Ø±Ø¨ÛØ¹ Ø´ÛØ¨Ø§ÙÛØ ÙÛ Ù¾Ø³ از Ù ÙØ§Ø¸Ø±Ù با Ø«ÙÙÛØ در ØªÙØÛØ¯ Ø´Ú© Ú©Ø±Ø¯Ø Ø§Ù Ø§Ù Ø§Ù Ø±Ø§ Ø¯ÛØ¯ Ù ÙØ±Ù ÙØ¯: Â«Ø§ØØ¯ Ø§ØØ¯ ÙÙØØ¯Ù» (خدا ÛگاÙÙ Ø§Ø³ØªØ Ù¾Ø³ ا٠را ÛگاÙ٠بداÙ)Ø Ú©Ù Ø¨Ø§Ø¹Ø« ÙØ¬Ø§Øª ا٠از گ٠راÙÛ Ø´Ø¯ (راÙÙØ¯ÛØ Ø§ÙØ®Ø±Ø§Ø¦Ø¬ Ù Ø§ÙØ¬Ø±Ø§Ø¦ØØ ج Ù¡Ø Øµ ٤٤٦).
اÛÙ Ù ÙØ§Ø¬ÙØ§ØªØ ÙØ´Ø§ÙâØ¯ÙÙØ¯Ù ÙÙØ´ Ù ÙÙ Ø§Ù Ø§Ù ØØ³Ù Ø¹Ø³Ú©Ø±Û Ø¹ÙÛÙâØ§ÙØ³Ùا٠در ØÙظ Ø¹ÙØ§Ûد Ø´ÛØ¹Ù Ù Ù ÙØ§Ø¨Ù٠با Ø¬Ø±ÛØ§ÙâÙØ§Û گ٠راÙâÚ©ÙÙØ¯Ù عصر Ø®ÙÛØ´ است. ا٠ا٠با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از ÙÙØ§Ø¯ ØªØ£Ø«ÛØ±Ú¯Ø°Ø§Ø± ÙÚ©Ø§ÙØªØ ارتباط Ø®ÙØ¯ را با Ø´ÛØ¹Ûا٠ØÙظ Ú©Ø±Ø¯Ø Ø¨Ø§ Ù ÙØ¶Ø¹âÚ¯ÛØ±ÛâÙØ§ Ù Ø§ÙØ´Ø§Ú¯Ø±ÛâÙØ§Û بÙâÙ ÙÙØ¹Ø ب٠راÙÙ٠اÛÛ Ø´ÛØ¹ÛØ§Ù Ù¾Ø±Ø¯Ø§Ø®ØªØ ÙÙÙØ§ ٠عÙÙ Ø§Û Ø±Ø§Ø³ØªÛ٠را Ø¨Ù Ø±ÙØ´ÙÚ¯Ø±Û Ù ØªØ±Ø³ÛÙ Ø®Ø·ÙØ· ÙÚ©Ø±Û ØµØÛØ ØªØ±ØºÛØ¨ کرد Ù Ù Ø§ÙØ¹ ترÙÛØ¬ ٠گسترش اÙکار Ù Ø¹ÙØ§Ûد ÙØ§ØµØÛØ Ù ÙØØ±ÙØ§Ù شد.
Ø§ÙØªÙØ§Û Ù¾ÛØ§Ù /