اخبار فرهنگی و هنری

افزایش امکانات رفاهی نمایشگاه کتاب در دومین روز برپایی

خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: دومین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ابتدای صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور دو اردوی دانش‌آموزی و بازدید آن‌ها از بخش کودک و نوجوان آغاز شد.

قطارهای مترو نیز مانند روزهای گذشته با سرفاصله کمتر میزبان مخاطبان کتاب دوست بود و تقریباً برچسب‌های راهنمای ورود به بهار کتاب ایران برای مخاطبان در جای جای ایستگاه مترو شهید بهشتی نصب شده است.

همچنین تعداد اتوبوس‌های خیابان شهبد بهشتی و ون‌ها در داخل شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) بیشتر شده و مخاطبان لازم نیست برای رسیدن به خیابان اصلی مسافت زیادی را طی کنند.

همچنان در بخش ناشران عمومی واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی تعدادی از ناشران و غرفه داران حضور پیدا نکرده یا در حال چیدمان غرفه خود بودند.

در روز دوم نمایشگاه، مخاطبان پیش از بازشدن درها به مصلی آمده بودند اما برای اولین پنجشنبه نمایشگاه هنوز خلوت به نظر می‌رسید. به گفته برخی ناشران حاضر در مصلی، «بازدیدکنندگان می‌آیند اما کتاب نمی‌خرند» یا «ابتدا قیمت کتاب را نگاه می‌کنند.» و برخی نیز بن کتاب دارند و خریدشان را از بخش مجازی انجام می‌دهند اما دوست دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

شبستان اصلی مصلی امام خمینی، امسال علاوه بر حضور ناشران مانند سال گذشته شاهد تعبیه تابلوهایی جهت بحث درباره مقوله حجاب است؛ تابلوهایی که مانند سال گذشته با استقبال روبه‌رو شده اند و در مقابل هرکدام‌شان جمعیت زیادی به بحث و گفت‌وگوی آزاد می‌پردازند.

در ابتدای روز دوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه یمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به صورت رسمی افتتاح شد؛ یمنی‌ها در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این نمایشگاه اظهار امیدواری کردند رابطه فرهنگی میان ایران و یمن تقویت شود.

امسال در شبستان اصلی مصلی امکانات رفاهی نیز بیشتر از سال گذشته شده و علاوه بر افزایش غرفه‌های اطلاع رسانی، دستگاه‌هایی در نمایشگاه کتاب تعبیه شده که مراجعه‌کنندگان با اسکن QR کد موجود در کتیبه‌ها، می‌توانند درباره کتاب‌های ناشر اطلاع کسب کنند.

همچنین اگر شارژ گوشی همراه بازدیدکنندگان تمام شود نیازی نیست دنبال پریز و دستگاه شارژر باشند چون دستگاه‌های پرتابل شارژ تلفن همراه در شبستان عرضه می‌شوند. همچنین چهار کافه نیز در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

بخش بین‌الملل در نیم طبقه شبستان اصلی مصلی در روز دوم، تقریباً روزی آرام را پشت سر گذاشت که شاید بتوان یکی از دلایل این خلوتی را جداسازی بخش بین‌الملل از ناشران خارجی دانست.

بسیاری از کتاب‌های ناشران خارجی امسال در حوزه کتاب‌های دینی، مذهبی، عرفانی و فلسفی هستند و در موارد اندک ادبیات و رمان به ایران آورده‌اند. یکی از این ناشران درباره وضعیت بازدید و خرید کتاب می‌گفت: «فردا جمعه شلوغ‌تر می شود». البته برخی ناشران وضعیت را بد نمی‌دانستند و این نشان می‌دهد که وضعیت برای همه ناشران یکسان نیست.

در این بخش جای خالی ناشران افغانستانی محسوس است و شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت افغانستان اجازه خروج از کشور را به ناشران خود نداده است. به همین دلیل این ناشران نتوانستند در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند.

در بخش کودک و نوجوان نیز به گفته برخی از ناشران تا نیمه‌های روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت بخش کودک شلوغ بوده و پذیرای خانواده‌ها و تقریباً بیشتر ناشران از فروش خود در روز دوم نمایشگاه در این بخش راضی بودند.

نشست‌های فرهنگی متعددی همچنان در گوشه نقد، کوشک کتاب، سرای اهل قلم، سالن جوایز کتاب سال، سرای ملل و بخش‌های دیگر در روز دوم برگزار شدند اما به اعتقاد بسیاری از فرهنگ‌دوستان تعدد و تداخل زمانی این نشست‌ها با یکدیگر سبب شده نتوانند در همه آنها حضور پیدا کنند.

محمد مخبر معاون اول ریاست جمهوری، و دریادار سیاری، مرتضی سرهنگی، امید مهدی‌نژاد، از چهره‌های فرهنگی و سیاسی بودند که روز دوم نمایشگاه از این رویداد بازدید کردند.

به گفته علی رمضانی ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی نمایشگاه ثبت شده است و ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه فروخته شده است. ۹ هزار و ۵۰۰ تماس در مرکز پاسخگویی نمایشگاه ثبت شده است که از این میزان بیش از ۷ هزار تماس ورودی بوده و الباقی تماس خروجی همکاران من با ناشران و کتابفروشان است.

روز اول نمایشگاه هیأت رسیدگی به تخلفات تشکیل شده و بر اساس گزارش‌ها یک حکم برای یک ناشر صادر شد. تخلف این ناشر فروش محصولات غیرکتابی بود.

ناگفته نماند که روزهای پنجشبه و جمعه ساعت بازدید از نمایشگاه یک ساعت تمدید شده و مخاطبان می‌توانند تا ساعت ۲۱ در نمایشگاه حضور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا