جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-05-20
کد خبر: 761215 |
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1401 - 15:04 |
ارسال به دوستان
پ

کوشامگ / مهشید افشارزاده با اشاره به اینکه جذابیت حرفه سینما باعث شده تا افراد بسیاری آرزوی راه یافتن به این عرصه را داشته باشند تأکید کرد که سودای بازیگری افراد بسیاری را در دام سوءاستفاده‌گران می‌اندازد. مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، اظهار داشت: حرفه سینما و به خصوص بازیگری حرفه جذابی است […]

کوشامگ /

مهشید افشارزاده با اشاره به اینکه جذابیت حرفه سینما باعث شده تا افراد بسیاری آرزوی راه یافتن به این عرصه را داشته باشند تأکید کرد که سودای بازیگری افراد بسیاری را در دام سوءاستفاده‌گران می‌اندازد.

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، اظهار داشت: حرفه سینما و به خصوص بازیگری حرفه جذابی است که طرفداران بسیاری دارد و در جامعه افراد بسیاری هستند که این رسیدن به این حرفه برایشان آرزوی بزرگی به حساب می‌آید.

افشارزاده خاطرنشان کرد: چند سال پیش کاری در یک شهرستان داشتم که در آنجا دختر جوانی به من می‌گفت قصد دارد به تهران بیاید و ارتباطش را با خانواده قطع کند و از همه چیزش بگذرد و هر طور شده کاری کند که بازیگر شود. آن زمان به او تأکید کردم که هدفش ارزش چنین هزینه‌هایی را ندارد.

نمونه‌های بسیاری را شاهد بودم که فرد علاقه‌مند به بازیگری حتی با کمترین تحصیلات حاضر است هر اقدامی انجام دهد تا کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای به او نقش بدهد و به دلیل وجود همین میل برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند و پیشنهادات و درخواست‌های نامتعارفی دارند.

وی افزود: همیشه علاقه‌مندان به هنر و سینما را تشویق کرده‌ام که از راه درست وارد این حرفه شوند و راه درست هم تحصیل و طی کردن مراحل پیشرفت است.

متأسفانه مشکل خشونت علیه زنان یا تعارضات جنسی در سینمای ما وجود دارد و بخشی از این اتفاق به خود افراد برمی‌گردد. من نمونه‌های عجیبی را در سال‌های فعالیتم شاهد بودم به طوری که یک بار یک بازیگر درباره تعارضات جنسی یک تهیه‌کننده به شدت شکایت داشت اما بعد همان زمان که مدعی بود تعرض صورت گرفته چندین فیلم دیگر هم با همان تهیه‌کننده کار کرد.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش گفت: امروز پس از این حواشی و اعتراضات من هم توسط نزدیکانم زیر ذره‌بین قرار گرفته‌ام و از من می‌پرسند که چه وضعیتی در سینما حاکم است. معضل خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی در سینمای ما وجود دارد اما این را نباید به همه سینماگران تعمیم داد و این اندازه‌ای که وجود دارد قطعاً باید با برخوردی جدی مواجه شود و تا حد امکان از تکرار این اتفاقات باید جلوگیری شود.

زمانی که به عنوان بازیگر در سینما فعال بودم نظارت بر این موضوع با جدیت وجود داشت، یک بار در یک فیلمبرداری که در شهرستان بود دقایقی با یکی از عوامل فیلم که یک خانم بود پینگ‌پنگ بازی کردم. وقتی به تهران برگشتم وزارت ارشاد به من تذکر داد که من برای کار به آن‌جا رفته بودم و نباید کاری غیر از این انجام می‌دادم. در آن زمان همیشه ما می‌دانستیم که چند نفر از عوامل اتفاقات و حواشی را به وزارت ارشاد گزارش می‌دهند و این باعث می‌شد که همه مراقب رفتارهایشان باشند و این نظارت واقعاً تأثیر مثبتی داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» خاطرنشان کرد: از همه کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها می‌خواهم که افراد را بر اساس ضوابط حرفه‌ای انتخاب کنند. انتخاب بازیگر با تست و بعد گزینش بر اساس چهره زیبا و… نمی‌تواند انتخاب درستی باشد. متأسفانه امروز تهیه‌کننده‌ها به دلیل اینکه پول کمتری هزینه کنند این کارها را انجام می‌دهند و می‌بینیم افرادی وارد این عرصه می‌شوند که هیچ سواد و تخصصی در این کار ندارند.

وی در پایان گفت: اعتراض و افشاگری سینماگران زن درباره مسئله خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی را اتفاق کاملاً مثبتی می‌دانم و این اتفاق باعث می‌شود که دیگر تهیه‌کننده و کارگردانی جرأت استفاده از قدرت خود برای مطرح کردن پیشنهادات غیر اخلاقی را نداشته باشد.

بیوگرافی مهشید افشارزاده

 بیوگرافی مهشید افشارزاده
بیوگرافی مهشید افشارزاده

 

مهشید افشارزاده (زاده ۱ فروردین ۱۳۴۴در آبادان) هنرپیشه و کارگردان اهل ایران است.

 

زندگی‌نامه

وی فارغ‌التحصیل هنر و طراحی از دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان است واز سال ۱۳۶۵ با شرکت در کلاس‌های تئاتر کانون بانوان به فراگیری تئاتر پرداخت و به مدت دو سال دوره تئاتر را گذراند.

در سال ۱۳۶۴ توسط محسن مخملباف برای بازی در فیلم بایسیکل‌ران انتخاب شد و بدین ترتیب فعالیت سینمایی‌اش آغاز شد.

فیلم‌شناسی

فیلم‌شناسی
فیلم‌شناسی

کارگردان

کوتاه

  • آغاز دوم (۱۳۸۰)
  • موریانه (۱۳۷۸)
  • تحقیقات محلی (۱۳۸۷)

بلند

  • پنج ستاره (۱۳۹۲)

بازیگر

تلویزیون

  • قهر و آشتی (۱۳۹۳)
  • ملکوت (۱۳۸۹)
  • شب هزار و یکم (۱۳۸۷)
  • روزگار قریب (۱۳۸۶)
  • شب چراغ (۱۳۸۱)
  • همسفر (۱۳۷۸)
  • بومرنگ (۱۳۷۶)
  • برگ و باد (۱۳۷۶)
  • آن سفر کرده (۱۳۷۴)
  • ارثیه باد (۱۳۷۲)
  • ایستادن در باد (۱۳۶۸)
  • آئینه (فصل سوم) (۱۳۶۶)

سینما

  • خواب یک ستاره (۱۳۹۰)
  • سپید و سیاه (۱۳۸۸)
  • عیار ۱۴ (۱۳۸۷)
  • کمال عدل (۱۳۸۰)
  • آقای رئیس‌جمهور (۱۳۷۹)
  • آی پارا (۱۳۷۷)
  • خط‌ها و سایه‌ها (۱۳۷۷)
  • علف‌های هرز (۱۳۷۷)
  • توفان شن (۱۳۷۵)
  • روز دیدار (۱۳۷۴)
  • انتهای قدرت (۱۳۷۳)
  • شریک زندگی (۱۳۷۳)
  • بلوف (۱۳۷۲)
  • شاهین طلایی (۱۳۷۲)
  • یاران (۱۳۷۲)
  • مردی در آینه (۱۳۷۱)
  • مستأجر (۱۳۷۱)
  • شقایق (۱۳۷۰)
  • افسانه آه (۱۳۶۹)
  • آخرین پرواز (۱۳۶۸)
  • بچه‌های طلاق (۱۳۶۸)
  • دخترم سحر (۱۳۶۸)
  • افسون (۱۳۶۷)
  • دوران سربی (۱۳۶۷)
  • بایسیکل‌ران (۱۳۶۶)

جوایز و افتخارات

  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن سال ۱۳۶۷ در جشنواره فیلم فجر برای فیلم بای سیکل ران
  • کاندید بهترین زن نقش اول در جشنواره صدا و سیما ۱۳۸۰ برای فیلم آقای رئیس‌جمهور
  • برنده بهترین فیلم اجتماعی سال ۱۳۷۸ برای فیلم موریانه
  • کاندید بخش مسابقه جشنواره فیلم شهر برای فیلم تحقیقات محلی
  • برنده جایزه بهترین فیلم اجتماعی در جشنواره آینه و آفتاب سال ۱۳۸۲ برای فیلم آغاز دوم
  • کاندید بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه و بهترین کارگردانی در جشنواره خانه سینما ۱۳۹۳ برای فیلم پنج ستاره







لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مجله اینترنتی کوشا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید