اخبار بورس

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم/ وعده‌های احمدی‌نژادی در حوزه مسکن تکرار می‌شود؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، مشکل مسکن در ایران، مسئله‌ای مربوط به امروز و دیروز نیست. عمر موانع و سیاست‌های اشتباه در این عرصه به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد، اما این مشکلات در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

اکنون خانه‌دار شدن برای اکثر خانوار ایرانی، رویایی دست‌نیافتنی محسوب می‌شود. در این شرایط، خبرهایی که مسئولان دولت و وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن می‌دهند، گویی از دنیایی موازی می‌آید و وعده‌های آنها هم در حد حرف باقی مانده است.

دهک‌های پایین جامعه خانه‌دار می‌شوند؟

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت ادعا کرده، یکی از اهداف دولت، تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و افتتاح‌های خوبی نیز تا کنون صورت گرفته است.

او همچنین گفت: دولت سعی کرده لایحه خود درباره موضوع طرح ساماندهی اجاره‌بها را تجمیع کند. طرح نهایی‌شده و در مجلس مورد اصلاح قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت همچنین از کاهش نرخ تورم تولید مسکن در سال گذشته سخن گفته و بیان کرده است: امیدواریم مانند سال گذشته افزایش نرخ اجاره رخ ندهد. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس، افزایش عرضه زمین و رشد ساخت مسکن ازجمله اقدامات دولت در این زمینه است.

خرید خانه برای اغنیا هم از دسترس خارج شده است

بهادری‌جهرمی در حالی از تامین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه سخن می‌گوید که مدت‌هاست خرید خانه برای اغنیا هم از دسترس خارج شده و تکلیف پروژه‌های دولتی هم که ناگفته مشخص است!

پروژه‌هایی مانند مسکن مهر و اقدام ملی مسکن که میراث جامانده دولت‌های قبلی هستند در دولت سیزدهم هنوز چالش‌های مختص خود را دارند. نهضت ملی مسکن نیز از همان ابتدا با موانعی مواجه شد که ساخت واحدها را دو سال به تعویق انداخت.

کارشناسان معتقدند آمارهایی که دولت اکنون از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام می‌کند، تا حدودی آمارسازی محسوب می‌شود. کابینه رئیسی تکمیل واحدهای مسکن مهر و واگذاری زمین‌ به مردم برای پروژه‌های خودمالکی را نیز جزو واحدهای ساخته‌شده نهضت ملی مسکن محسوب می‌کند!

امیدواری برای کنترل تورم اجاره، کارساز نیست!

در این بین به‌نظر می‌رسد امیدواری سخنگوی دولت برای کنترل نرخ اجاره در سال جدید نیز برای سامان دادن به این بازار کافی نیست.

کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن در سال 1403 چشم‌اندازی افزایشی دارد و از آنجا که این افق دید برای قیمت دلار و تورم عمومی جامعه نیز صدق می‌کند، رشد چشمگیر تورم در بازار اجاره چندان دور از ذهن نیست.

لازم به ذکر است، سیاست‌های دولت در قالب ساماندهی بازار مسکن و اجاره نیز تا کنون تاثیری در این عرصه نداشته و حتی کارشناسان معتقدند، در برخی موارد باعث شده است، شرایط طبیعی بازار مسکن نیز از دسترس خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا