اخبار بورس

ماجرای فرش‌های سعدآباد چیست؟

تجارت نیوز

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

لینک کوتاه کپی شد

اواخر اردیبهشت سال گذشته بود که خبرگزاری فارس از مفقود شدن ۴۸ تخته‌فرش دستباف از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد پرده‌برداری کرد. اما ماجرای این فرش‌ها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر اردیبهشت سال گذشته بود که خبرگزاری فارس از مفقود شدن ۴۸ تخته‌فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد پرده‌برداری کرد. 

این خبرگزاری ناپدید شدن فرش‌ها را که ارزش آنها به 127 میلیارد تومان می‌رسید به دولت حسن روحانی نسبت داد و مدعی شد، همگی این فرش‌ها طی سه سال منتهی به ۱۳۹۵ مفقود شده‌اند.

خبری که واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت وقت را به همراه داشت و محمود واعظی مدعی شد مفقود شدن این فرش‌ها مربوط به ابتدای دولت اول روحانی است و نهاد ریاست‌جمهوری دولت روحانی از سال‌ها پیش به عنوان مدعی پرونده خود در حال پیگیری قضایی آن بوده است.

اما عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی، سرقت فرش‌های سعدآباد را مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۴ دانسته و دستور بررسی آن را داده‌ است.

در آخرین اظهارنظرات صورت‌گرفته درباره ماجرای این فرش‌ها سخنگوی قوه قضائیه ماجرای سرقت و مفقود شدن این فرش‌ها را به‌کلی رد کرد و گفت: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولاً بحث سرقت اتفاق نیفتاده و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحاً سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند.

به گفته جهانگیر، از ۴۸ تخته‌فرش نفیس سعدآباد، ۱۶ تخته‌فرش در نهاد ریاست‌جمهوری پیدا شده و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور استفاده می‌شود. در این بین سرنوشت هفت تخته‌فرش هنوز مشخص نیست ولی اقدامات قضایی برای تعیین تکلیف آنها ادامه دارد.

اما به فاصله یک روز پس از این سخنان، محمد دهقان، معاون حقوقی دولت سیزدهم، اظهارات سخنگوی دستگاه قضا را رد کرد و گفت: «از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته، هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است».

حال آنکه معلوم نیست این اظهارات چرا و با چه هدفی مطرح شده است؟

البته دیروز سخنگوی قوه قضائیه حرف قبلی خود را پس گرفت و اعلام کرد تنها 6 تخته‌فرش از 48 تخته‌فرش پیدا و شناسایی شده است و در مورد الباقی فرش‌ها در حال تحقیق هستند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه سیاسی در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا