اخبار بورس

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

سیگاری‌های عزیز، با توجه به قطع امید کامل و شرایط وخیم درآمد‌های دولت در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸.۰۰۰ میلیارد تومانی شما بزرگواران کمکی شایان به ملت رنج کشیده ایران است. سیگار خود را ترک نکنید و کارمندان دولت و صندوق‌های بازنشستگی را از الطاف بیکران خود محروم ننمایید. امید ما اول به مالیات حقوق کارگران و کارمندان بی نواست و دوم به شما بزرگواران.

بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بی تردید یکی از اصلی‌ترین گزارشاتی که نقشه راه سالانه و سمت و سوی سیاست‌های حکمرانان کشور را آشکار می‌نماید، لوایح بودجه سالانه کشور می‌باشد. از نظر نگارندگان خواندن و آنالیز بودجه سالانه کشور، نه تنها نمایی کلی از شرایط سالانه را برای هر فعال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترسیم می‌کند بلکه چشم اندازی واقع بینانه‌تر در خصوص آینده کشور آشکار می‌سازد. 

به طور مثال، تحلیل بودجه سالانه کشور تنها منحصر به برآورد احتمال تحقق درآمدها، محاسبه کسری بودجه و پیش بینی نرخ تورم سالانه نمی‌باشد و بررسی نحوه تخصیص، افزایش و کاهش بودجه مصارف سرفصل‌های نظامی، مذهبی، آموزشی، درمانی و …، زوایای جدیدی از نوع نگرش و اولویت‌های حکومت و دولتمردان را هویدا می‌کند.

به عبارتی وقتی می‌بینید بودجه در نظر گرفته شده برای موسسه جامعه المصطفی العالمیه (دانشگاهی مثلا بین المللی با رشته‌های حوزوی و آکادمیک علوم اسلامی)، ۱.۲۷۰ میلیارد تومان می‌باشد و بودجه دانشگاه صنعتی شریف در حدود ۱.۱۰۰ میلیارد تومان، احتمالا اولویت‌های آموزشی و پژوهشی برای شما شفاف‌تر خواهد بود.

شاید هم وقتی افزایش چشمگیر و در حدود ۳۱.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرماندهی کل انتظامی در مقایسه با سال گذشته و یا بودجه‌های هنگفت وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش و سپاه پاسداران را در کنار بودجه وزارت علوم قرار دهید، میزان تمایلات دولت برای تقویت بنیه دفاعی به جای بنیه علمی کشور بیش از پیش آشکار گردد.

در کشوری که بودجه بنیاد شهید و ایثارگرانش بیش از ۸۸.۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد و بودجه کل وزارت ورزش و جوانانش در حدود ۸.۰۰۰ میلیارد تومان، انتظار دارید مردم جامعه بیشتر به سمت شهادت و ایثار تمایل پیدا کنند یا ورزش و سلامتی؟

شاید هم عده‌ای از شما مخاطبین عزیز بگویید این دو ربطی به هم ندارند. ما نیز می‌پذیریم و اگر سوء تفاهمی برایتان پیش آمده، بی تردید مربوط به نقایص موجود در قدرت تعقل و ذهن ما می‌باشد و پیشاپیش از تمامی عزیزانی که مقایسه‌های ما را ناشی از جهت گیری‌های عامدانه می‌دانند، عذر خواهی می‌کنیم.

باور بفرمایید تمامی جداول مقایسه‌ای موجود در این گزارش بدون سوء گیری‌های جناحی و تنها بر اساس تحلیل‌های شخصی می‌باشد.

بی شک در روز‌های گذشته رسانه‌ها و نشریات مختلفی به بررسی سرفصل درآمد‌ها و مصارف کلی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخته اند. ما نیز در این گزارش قصد داریم با بررسی اجمالی کلیات بودجه به برخی از ردیف‌های بودجه بپردازیم:

۱- اصلی‌ترین سرفصل‌های درآمدی دولت:

به زبان ساده، مجموع کل درآمد‌های دولت از ۳ منبع اصلی تامین می‌گردد:

مالیات، نفت، انتشار اوراق

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

۲-عمده درآمد‌های دولت از مالیات: تامین جیب دولتی‌ها از جیب کارگران و کارمندان 

قطعا به مانند هر کشوری اصلی‌ترین منبع درآمد دولت از محل مالیات‌های دریافتی از اشخاص حقوقی، حقیقی، واردات، ارث و کالا و خدمات می‌باشد. جالب است بدانید بیش از نیمی از درآمد‌های مالیاتی، مالیات‌های پرداختی مستقیم و غیر مستقیم مردم می‌باشد.

از مجموع ۱.۵۲۰ میلیارد تومان درآمد‌های دولت (به غیر از دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت) و انتشار اوراق)، بیش از ۱.۳۰۸ میلیارد تومان سهم مالیات‌های دریافتی دولت می‌باشد.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

لازم به یادآوری به ملت همیشه در صحنه می‌باشد که بخش عمده‌ای از درآمد‌های مالیاتی دولت (حتی بیشتر از پول فروش نفت)، مالیات‌های دریافتی از مردم می‌باشد.

به عبارتی بیش از ۶۵۰.۰۰ میلیارد تومان پرداخت انواع مالیات نظیر مالیات بر حقوق، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارث و …، از طرف مردم، بخش عمده‌ای از درآمد‌های مالیاتی را تشکیل می‌دهد.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

اما پس از بررسی اجمالی کلیات درآمدی بودجه بد نیست نگاهی به برخی آیتم‌های درآمدی بیاندازیم تا کمی حال و هوایتان عوض شود:

 

آنقدر فشارتان می‌دهیم تا قورچ تان در بیاد: رشد بیش از ۵۵ درصدی درآمد‌های مالیاتی

در حالی که به لطف اقتصاد بیمار و رکود موجود در اکثر بازارها، بسیاری از کسب و کار‌ها به مرز نابودی رسیده اند و کارمندان و کارگران نایی برای ادامه زندگی ندارند، افزایش بیش از ۵۵ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته، حاکی از فشار بیشتر بر مشاغل و مردم می‌باشد.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

 

ظاهرا شرکت‌های وابسته به آستان قدس در کشوری دیگر تاسیس شده اند 

در شرایطی که مجموع شرکت‌های بزرگ وابسته به آستان قدس رضوی، بیش از ۴۹ شرکت در حوزه‌های مختلف دارویی، غذایی، مالی، کشاورزی، عمرانی و …، برآورد می‌شود، اخذ تنها ۳۸۹ میلیارد تومان مالیات از شرکت‌های منتسب به این نهاد در نوع خود قابل توجه است.

جالب‌تر از آن اینکه، در شرایطی که مالیات اکثر بخش‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، مالیات شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی تنها ۳۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

ظاهرا کاسبان، کارکنان و کارگران بخش خصوصی خیلی غریبه‌تر از شرکت‌های آستان قدس رضوی هستند و می‌بایست افزایش مالیاتی به مراتب بیشتر از مالیات‌های دریافتی از شرکت‌های آستان قدس رضوی پرداخت کنند.

درآمد مالیات مشاغل (کاسبانی گنجشک روزی)، ۹۵ درصد افزایش سالانه، مالیات کارمندان و کارگران بی نوا، ۵۲ درصد افزایش، اما مالیات شرکت‌های آستان قدس رضوی تنها ۳۲ درصد افزایش؟

به راستی اگر شخص امام رضا -ع-  در میان ما بود و چنین اجحافی را به مردم می‌دیدند، اعتراضی نمی‌کرد.

 

مضحکه‌ای به نام مالیات بر واحد‌های مسکونی گران قیمت

شاید اگر بسیاری از خانه‌های لوکس در تصاحب خودی‌ها نبود و بسیاری از فرزندان و نزدیکان نیرو‌های وابسته در محله‌های لوکسی نظیر پاسداران، الهیه، فرشته، فرمانیه و …، سکونت نداشتند، درآمد‌های مالیاتی بیشتری از این محل نصیب دولت می‌شد. اما حیف که انگار دولتی‌ها دستشان بسته است و توان دریافت مالیات از خودشان را ندارند.

باورش سخت است، اما کل مالیات دریافتی بر خانه‌های گران قیمت در بودجه سال ۱۴۰۳ کشور، ۴۳۷ میلیارد تومان می‌باشد که تنها معادل ۲ تا ۳ ملک گرانقیمت در مناطق بالای شهر تهران است.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

با توجه به طبقه پنجم بودن ملک، احتمالا ارزش واحد‌های طبقات بالا به بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. به عبارتی دوستان در مجلس، سازمان امور مالیاتی و نوابغ شاغل در دولت، زحمت کشیده اند و مالیاتی برای مالکان ملک‌های گران قیمت وضع کرده اند که تنها باعث لبخند و تمسخرشان می‌شود.

اگر نگارنده به جای یکی از صد‌ها ملاک بزرگ تهران بود، با فروش ۲ واحد ملک گران قیمت، تمام مالیات سالانه دوستان را می‌دادم تا نه دولت خودش را خسته نماید و نه دوستان نگران شوند. 

 

به سیگاری‌ها احترام بگذارید، حق زیادی بر گردنمان دارند

در روز‌هایی که بسیاری از پزشکان شما را مجبور به پرداخت‌های نقدی و انتقال وجه به حساب‌های متفرقه شان می‌کنند، در روز‌هایی که کل شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس رضوی تنها ۳۸۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند، در روز‌هایی که کل مالیات دریافتی از خانه‌های لوکس و گرانقیمت به ۴۳۷ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، سیگاری‌های سخاوتمند با پرداخت ۱۸.۰۰۰ میلیارد تومان مالیات ناشی از خرید و فروش سیگار، برای همیشه در یاد و خاطر ما جا دارند.

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

۱۸.۰۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداختی سیگاری‌ها در مقابل فرار‌های مالیاتی بزرگ پزشکان، وکلا، طلا فروشان، دلالان و …. سیگاری‌های عزیز، با توجه به قطع امید کامل و شرایط وخیم درآمد‌های دولت در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸.۰۰۰ میلیارد تومانی شما بزرگواران کمکی شایان به ملت همیشه در صحنه ایران است.

سیگاری‌های عزیز، با توجه به قطع امید کامل و شرایط وخیم درآمد‌های دولت در سال ۱۴۰۳، مالیات ۱۸.۰۰۰ میلیارد تومانی شما بزرگواران کمکی شایان به ملت رنج کشیده ایران است. 

سیگار خود را ترک نکنید و کارمندان دولت و صندوق‌های بازنشستگی را از الطاف بیکران خود محروم ننمایید. امید ما اول به مالیات حقوق کارگران و کارمندان بی نواست و دوم به شما بزرگواران.

 

 

 

برچسب ها : سوژه هفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا