اخبار بورس

صیادان ترال باید روش صید خود را تغییر دهند

تجارت نیوز

نائب رییس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: اگر صیادان ترال به حریم صیادان بومی وارد نشوند و روش صید خود را تغییر دهند تا زیست بوم دریا تخریب نشود، مشکلی با کسب و کار آنها وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تنش میان صیادان بومی و صیادان ترال در آب‌های جنوبی پس از گذشت سال‌ها هنوز ادامه دارد. مهرداد بازرگان، نائب رییس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره آنچه سبب تداوم این اتفاق شده است گفت: اگر صید ترال تنها به ریزماهی‌ها محدود شود هیچ کس با آنها مخالفتی ندارد، ذخایر این ریزماهی‌ها به یک میلیون تن در سال می‌رسد و شناورهای معمولی نمی‌توانند این گونه‌ها را صید کنند زیرا آنها در عمق بیش از 200 متر قرار دارند.

وی افزود: با این حال ترالی‌ها به 8 مایلی ساحل می‌آیند و صید ساحلی انجام می‌دهند و با ورود به حریم صیادان بومی برای آنها مشکل ایجاد می‌کنند و با آنها وارد جدال می‌شوند. این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از بومیان سواحل جنوبی کشور از صید ماهی ارتزاق می‌کنند.

بازرگان ادامه داد: موضوع صید ترال در آب‌های جنوبی به مجلس هم کشیده است و نه تنها نمایندگان شهرهای استان هرمزگان حتی نمایندگان دیگر شهرهای کشور نیز با صید ترال مخالف هستند زیرا صیادان ترال علاوه بر تنش‌هایی که با بومی‌ها دارند به دلیل اینکه در حال حاضر برای صید ریزماهی‌ها بستر دریا را تخلیه و به عبارت ساده‌تر آن را جارو می‌کنند محیط زیست را نیز تخریب می‌کنند. در حالی که برای صید این گونه‌های دریایی حتما نیاز به تخلیه بستر دریا و تخریب زیست‌بوم جانوران نیست و با تغییر روش صید می‌شود ریزماهی‌ها را بدون تخریب محیط زیست و بستر دریا صید کرد، برای مثال می‌توان با پمپ صید را انجام داد.

نائب رییس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تصریح کرد: صید ترال در دنیا روشی منسوخ شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر صیادان ترال به حریم بومیان وارد نشوند و روش صید خود را تغییر دهند هیچ کس مشکلی با کسب و کار آنها ندارد.

بازرگان همچنین گفت: صیادان ترال با مجوز شیلات کار می‌کنند و مسئولیت نظارت بر آنها با شیلات است البته شیلات هم امکان کنترل لحظه به لحظه آنها را ندارد.

منبع :

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا