اخبار بورس

سیر صعودی قطع عضو ناشی از دیابت در ایران

تجارت نیوز

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: در کشور ما چون کیفیت کنترل دیابت خوب نیست، در نتیجه آمار بالای قطع عضو و نابینایی را داریم. در بسیاری از کشور‌ها نابینایی به علت دیابت به کمتر از یک درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «اسدالله رجب» رئیس انجمن دیابت ایران درباره تغییرات سن ابتلا به دیابت توضیح داد: سن ابتلا به دیابت نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا تغییر کرده و کاهش یافته است؛ دلیل عمده آن هم به علت تغذیه‌های نامناسب، کاهش فعالیت جسمی و در مجاورت استرس قرار گرفتن است که اینها ناشی از تغییر شیوه‌های زندگی است.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما سن ابتلا به دیابت ۱۰ تا ۱۵ سال حداقل پایین‌تر از کشور‌های دیگر است. بسیاری از افراد را می‌بینیم که از سنین پایین دچار دیابت نوع دو می‌شوند که شایع‌ترین نوع دیابت هم است. به طور مثال کسی که در ۳۰ یا ۳۵ سالگی دچار دیابت می‌شود و ۲۰ سال با دیابت زندگی می‌کند، اگر آگاهی در مورد این بیماری نداشته باشد در سنین ۵۰ یا ۵۵ سال دچار عوارض ناشی از دیابت می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند

رجب ادامه داد: بنا به گفته فدراسیون بین المللی دیابت در سراسر جهان بیش از ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند. در کشور ما نیز مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم همین امر است. به طور مثال زمانی بیمار مراجعه می‌کند که حدود ۱۰ سال از دیابت خود باخبر نبوده است، چرا که قند خون زیر ۲۰۰ برای یک فرد مشکلی آنچنانی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند مشکلات قلبی عروقی را به همراه داشته باشد. بدین جهت خیلی از دیابتی‌ها متاسفانه پس از مراجعه به خاطر مشکلات قلبی عروقی می‌فهمند که قند خون آن‌ها نیز بالا است.

پیش دیابتی‌ها بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشند

او خاطر نشان کرد: مطالعه‌ای که حدود ۳۰ سال پیش در اسلامشهر انجام شد نشان داد افرادی که پیش دیابت هستند نسبت به افراد دیابتی بیش‌تر دچار مشکلات قلبی عروقی می‌شوند.

رئیس انجمن دیابت ایران در خصوص راهکار مقابله با این بیماری عنوان کرد: بهترین راهکار موجود پیشگیری است. متاسفانه به مسئله پیشگیری و آموزش هم مردم و هم متخصصان و سیاست گذاران بهداشتی درمانی کشورمان توجه نمی‌کنند. به دلیل اینکه آموزش و پیشگیری نتایج آن سال‌ها بعد بوجود می‌آید. در نتیجه همه به دنبال دارو و درمان هستند. یکی از راه‌های پیشگیری تغذیه صحیح است که از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. حدود ۸۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند به دیابت نوع دو مبتلا شوند.

وی در پاسخ به این سوال که طرح پایش سلامت چه قدر توانسته است در تشخیص دیابت کارآمد باشد؟ گفت: این پایش‌ها خوب و کمک کننده هستند. می‌تواند آگاهی بدهد به مردم اما نمی‌توانند سبب تشخیص این بیماری شوند.

در بسیاری از کشور‌ها نابینایی به علت دیابت به کمتر از یک درصد رسیده است

به گفته رئیس انجمن دیابت ایران در کشور ما چون کیفیت کنترل دیابت خوب نیست، در نتیجه آمار بالای قطع عضو و نابینایی را داریم. در بسیاری از کشور‌ها نابینایی به علت دیابت به کمتر از یک درصد رسیده است.

وی ادامه داد: بنابراین هرچه کیفیت کنترل بهتر باشد و تشخیص دیابت به خصوص نوع دو که شایع‌ترین نوع آن است زودتر تشخیص داده شود، می‌توان از عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد. در بسیاری از بیمارستان‌های کشور همچنان شاهد قطع عضو بر اثر دیابت هستیم. درصورتی که در کشورهای زیادی بخصوص کشورهای اروپایی آمار قطع عضو خیلی پایین است.

مشکل خاصی در ارتباط با داروی بیماران دیابتی وجود ندارد

رجب گفت: خوشبختانه برای دیابت مشکل خاصی در ارتباط با دارو وجود ندارد و پوشش بیمه‌ای نسبتا خوبی هم برای این بیماری وجود دارد، اما دارو در درمان دیابت حرف آخر را می‌زند، آموزش در این زمینه اهمیت بیشتری دارد. بطوری که آموزش بتواند تغذیه و فعالیت جسمی فرد را تغییر دهد و مدیریت استرس را به همراه داشته باشد.

منبع :

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا