اخبار بورس

سقوط معیار‌های سودآوری در حخزر

شرکت کشتیرانی دریای خزر با سکانداری کامبیز جهانبانی درحالی سال ۱۴۰۳ را به پایان برد، که بیشترین کاهش درآمد گروه حمل و نقل را به خود اختصاص داد. چرایی ضعف عملکرد این شرکت را با عینک نبض بورس ببینید.

نبض بورس

به گزارش نبض بورس، شرکت کشتیرانی دریای خزر با سکانداری کامبیز جهانبانی درحالی سال ۱۴۰۳ را به پایان برد، که بیشترین کاهش درآمد گروه حمل و نقل را به خود اختصاص داد. چرایی ضعف عملکرد این شرکت را با عینک نبض بورس ببینید.

حخزر با ارزش بازار معادل ۳۷۵۰ میلیارد تومان در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۳ با کاهش ۲۶ درصدی درآمدها، عنوان بیشترین کاهش درآمد ۱۲ ماهه را در گروه حمل و نقل کسب کرد.
 

 شرکت در سال ۱۴۰۴ نیز استارت جالبی نداشت و در ماه نخست با ۸% کاهش نسبت به فروردین ۱۴۰۲، ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد داشت.
 
این شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳، ۲۳۶ میلیارد تومان سود خالص ساخت که نسبت به دوره مشابه قبل، افت ۷۲ درصدی را تجربه کرد. درآمد‌های عملیاتی این شکت با کاهش ۳۳ درصدی به ۱۱۰۴ میلیارد تومان رسید. 

 

 

 سود عملیاتی نیز با کاهش ۷۱ درصدی، به مبلغ ۲۳۶ میلیارد تومان ثبت گردید. در نهایت این شرکت با سرمایه ثبتی ۳۶۰ میلیارد تومان به ازای هر سهم ۶۵۵ ریال در مدت ۹ ماهه سود ساخت.

  معیار‌های سودآوری ۹ ماهه شرکت نیز عملا سقوط کرد. 

در سال ۱۴۰۲ با توجه به جنگ اوکراین و افزایش مراودات ایران و روسیه و افزایش ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب نرخ‌های حمل دریایی رشد قابل توجهی داشت. شرکت نیز در توجیه کاهش درآمد خود اشاره نمود که کرایه حمل دریایی در منطقه دریایی خزر در سال ۱۴۰۲، غیر عادی و کوتاه مدت بوده، اما در حال حاضر سودآوری شرکت به متعارف سال‌های گذشته باز گشته است. 

همچنین حخزر در توضیح کاهش سودآوری به افزایش تعداد بیش از دو برابری شناور‌های ایرانی و اشباع بازار در اثر افزایش مقطعی نرخ کرایه حمل در سال گذشته، تغییر شرایط قرارداد از FOB به CFR و در نتیجه استفاده از ناوگان سایر کشورها، کاهش سطح آبخور برخی بنادر محل فعالیت و افزایش زمان تخلیه و بارگیری کالا‌ها و همچنین ترافیک و صف طولانی شناور‌ها در لنگرگاه‌ها و درنتیجه افزایش بهای تمام شده عوارض بندری وطولانی شدن مدت سفر‌ها اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا