اخبار بورس

ریال دیجیتال، فاقد سندیت و اعتبار بین‌المللی

باید درباره پشتیبانی ریال دیجیتال شفاف‌سازی نموده و پاسخگو باشد. اینکه کدام‌یک از نهاد‌ها همچون شرکت‌های بین‌المللی ایران، شرکت نفت ایران، ذخیره طلا و ارزی بانک مرکزی یا ... پشتیبان ریال دیجیتال هستند، مورد سوال قرار دارد.

بورس نیوز

کامران صداقت، کارشناس حوزه بانکی در گفتگو با بورس‌نیوز؛ درخصوص ساز و کار و همچنین اعتبار «رمز ریال» بیان کرد: آقای فرزین، باید درباره پشتیبانی ریال دیجیتال شفاف‌سازی کند و پاسخگو باشد. اینکه کدام‌یک از نهاد‌ها همچون شرکت‌های بین‌المللی ایران، شرکت نفت ایران، ذخیره طلا و ارزی بانک مرکزی یا … پشتیبان ریال دیجیتال هستند، مورد سوال است.

وی اظهار داشت: ریال دیجیتال صرفا یک “نام” است که به شعار نوآوری دامن می‌زند و هیچ‌گونه سندیت و اعتبار بین‌المللی را دارا نیست.

صداقت با بیان اینکه اعتبار ارز‌های دیجیتالی بر مبنای گردش مالی جهانی است، افزود: از ریال دیجیتالی داخلی در مبادلات ارزی کشور‌های دیگر، استفاده نخواهد شد و همین علت، اعتبار آن را زیر سوال قرار می‌دهد؛ زیرا اعتبار مالی افراد، ضمانت‌نامه‌ها و … نیز از کارکرد رمز ریال برخوردار هستند؛ بنابراین چندین پارامتر و زیرساخت اصلی برای ارز دیجیتال وجود دارد که هیچ یک از آن‌ها در ایران آماده نیست و زیرساخت‌های بین‌المللی نیز برای آن وجود ندارد.

کارشناس حوزه بانکی عنوان کرد:پروژه ریال دیجیتالی در نزدیکی انتخاب ریاست جمهوری مطرح شد تا بانک مرکزی فعال جلوه داده شود. در صورتی که نقدینگی با کاهش مواجه شود و ارزش ریال افزایش یابد، می‌توان برای ریال دیجیتالی برنامه‌ریزی کرد؛ اما زمانی که ارزش‌گذاری ریال از کنترل خارج شده، صحبت از ریال دیجیتالی نتیجه‌ای ندارد، اگر قرار بر سیاست گذاری نتیجه‌بخش است؛ افزایش ۲۰ درصدی ارزش ریال، کافی و سودمندتر خواهد بود.

وی با بیان این مثال که بانک صادرات از پیجر‌های رمز موقت استفاده کرد، اما این پیجر‌ها به‌سرعت جمع‌آوری شده و این پروژه زمین خورد، افزود: دلیل این اتفاق عدم وجود پشتیبان بود و این مثال درخصوص ریال دیجیتال نیز صادق است.

صداقت اشاره کرد: ریال دیجیتال در مقابل اتریوم، بیت کوین، شیبا و سایر رمز ارزها، قادر به خودنمایی نخواهد بود.

کارشناس حوزه بانکی خاطرنشان کرد: درصورت عضویت ایران در FATF و همچنین بریکس که آقای پزشکیان بر لزومت آن اشاره داشتند؛ این موضوع مرجعیت خواهد یافت.

پایان مطلب 

برچسب ها : ریال دیجیتال کامران صداقت کارشناس حوزه بانکی رمز ارز بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا