اخبار بورس

"ذوب" دارای استاندارد آلمان و روسیه است/ امکان صادرات ریل با طول ۳۶ متر را نداریم

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان گفت: ما دارای استاندارد آلمان و روسیه هستیم. در مناقصات زیرساخت از نظر کیفیت با شرکت خارجی هیچ مشکلی نداریم. صادرات محصولات ما به این دلیل است که ثابت کنیم هیچ مشکلی در صادرات نداریم.

بورس نیوز

علی نصیری، معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن در گفتگو با بورس نیوز، اظهارکرد: شرکت ذوب آهن مراودات پیچیده‌ای با وزارت صمت دارد. ذوب آهن به دلیل تامین مواد اولیه با وزارت صمت همکاری تنگاتنگی دارد. سال گذشته توانستیم معدن ققنوس را در استان خراسان رضوی فعال کنیم. همچنین، چند معدن کوچک را در خراسان جنوبی فعال کردیم. همه این اقدامات با همکاری و ارتباط تنگاتنگ میسر می‌شود. اما سطح همکاری را می‌توان بالاتر برد.

وی افزود: ذوب آهن به ۵۷۰۰ هزار تن مواد آهن دار نیاز دارد. اگر کنسانتره و گندله را کنار بگذاریم، سنگ در اختیار وزارتخانه است، همواره توقع شرکت ذوب آهن بوده که این همکاری‌ها افزایش یابد.

نصیری ادامه داد: سال ۱۴۰۲، آغازی برای یک همکاری بود. علیرغم اینکه مباحثی برای نرخ مالکانه و حقوق دولتی مطرح بود ذوب آهن ثابت کرد که همه این‌ها را می‌توان با وزارت مربوطه رفع و به جمع بندی رسید.

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان درخصوص فروش این شرکت بیان کرد: وزارتخانه با توجه به سیاست کنترل قیمتی که دارد نه شرکت ذوب آهن بلکه همه شرکت‌های فولادی مبتلابه هستند. خصوصا همه آن‌هایی که در مقاطع طویل، میلگرد‌ها و تیرآهن‌ها فعالیت می‌کنند. همه ما واقف هستیم که قیمت‌های دستوری باعث می‌شود ما در شرایط تورمی مواد اولیه را به قیمت فوب خلیج فارس خریداری کنیم و به هنگام فروش براساس ریال در داخل کشور به فروش برسانیم. این مساله شرکت‌ها را در یک تنگنا قرار می‌دهد. وزارتخانه می‌تواند فضا و امکان همکاری بیشتری را با بخش صنعت داشته باشد.

وی با اشاره به استاندارد‌های دنیا خاطرنشان کرد: ما دارای استاندارد آلمان و روسیه هستیم. در مناقصات زیرساخت از نظر کیفیت با شرکت خارجی هیچ مشکلی نداریم. صادرات محصولات ما به این دلیل است که ثابت کنیم هیچ مشکلی در صادرات نداریم.

نصیری درخصوص موانع صادراتی “ذوب” توضیح داد: آنچه که مانع صادرات می‌شود “طول ریل” است. ما در کشور از طول ریل ۱۸ استفاده می‌کنیم. در حالی که دردنیا به سوی طول ریل ۷۲ متر می‌روند. یعنی طول ریل ۳۶ متر عادی شده است. در شبکه ریلی علیرغم اینکه توان تولید ۳۶ متر را داریم، اما امکان حمل را در خطوط ریلی نداشته و نمی‌توانیم آن را از کشور خارج کنیم. 

معاون بازرگانی “ذوب” گفت: محصولات تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان از نظر کیفیت ذره‌ای از استاندارد اروپا و کرز کم ندارد و ریل، ریل درستی است. امیدواریم بتوانیم در سال جاری بخشی از محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا