اخبار بورس

تورم ترکیه نزدیک به ۷۰ درصد گزارش شد

طبق گزارش روز جمعه موسسه آمار ترکیه، تورم ترکیه در ماه آوریل به صورت سالانه به ۶۹.۸ درصد رسید.

نبض بورس

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | طبق گزارش روز جمعه موسسه آمار ترکیه، تورم ترکیه در ماه آوریل به صورت سالانه به ۶۹.۸ درصد رسید.

بالاترین افزایش قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته در بخش آموزش با جهش ۱۰۳.۸۶ درصدی و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با افزایش ۹۵.۸۲ درصدی رخ داد.

در مقیاس ماهانه، تورم ترکیه ۳.۱۸ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها بود.

نرخ تورم ماه آوریل بالاترین نرخ تورم سالانه از نوامبر ۲۰۲۲ به بعد است، زمانی که تورم حدود ۸۵ درصد بود.

اگرچه این رقم تکان‌دهنده است، اما نرخ تورم نزدیک به ۷۰ درصد در ماه آوریل در واقع جهشی کمتر از حد انتظار بسیاری از تحلیلگران بود. با این حال، به گفته اقتصاددانان، هرگونه امید به کاهش نرخ بهره‌بانکی دور از دسترس است.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داده است و دلیل آن را نیاز مداوم به مقابله با تورم در حال افزایش در کشور عنوان کرده است. این بانک در ماه مارس اعلام کرد که «تا زمانی که کاهش قابل توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه مشاهده نشود، موضع سیاست پولی انقباضی حفظ خواهد شد.»

لیام پیچ، اقتصاددان ارشد بازار‌های نوظهور در مؤسسه «کاپیتال اکونومیکس» لندن، روز جمعه در یادداشتی نوشت: «افزایش کمی کمتر از حد انتظار تورم ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد (پیش‌بینی: ۷۰.۳ درصد) نشانه‌های مثبتی را ارائه می‌دهد که فشار‌های قیمتی دوباره کاهش یافته است.»

«ما فکر می‌کنیم تورم در نیمه دوم امسال کاهش خواهد یافت، اما نسبت به سرعت کاهش تورم چندان خوشبین نیستیم… با توجه به این زمینه، ما همچنان انتظار نداریم بانک مرکزی تا سال آینده به سمت کاهش نرخ بهره حرکت کند.»

 

منبع: CNBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا