اخبار بورس

تشدید عطش بانک‌ها برای نقدینگی در بازار باز

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی خود مبنی بر انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آخرین داده‌ها از عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بازار باز و بازار بین‌بانکی هفته منتهی به سوم اردیبهشت‌ماه را ارائه کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ادامه روند صعودی سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، این هفته نیز میزان تقاضای وجوه نقد از سوی شبکه بانکی افزایش پیدا کرده و بار دیگر رکورد جدیدی از خود به‌جا گذاشته است.

به‌علاوه، بررسی جزئیات سومین حراج بازار باز حاکی از ثبات شرایط معاملات در این بازار است. بر این اساس 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در عملیات بازار باز این هفته مشارکت کرده‌اند و بخشی از مبلغ مورد نیاز خود را با حداقل نرخ توافق بازخرید 23 درصدی و مدت توافق بازخرید هفت‌روزه تامین کرده‌اند.

افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد

بیشتر از چهار ماه است رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز برای تامین بخشی از وجوه مورد نیاز آنها با استفاده از منابع بانک مرکزی، به طور متوالی افزایش می‌یابد. این رقم از آغاز سال 1403 وارد کانال 200 هزار میلیارد تومانی شد و با تداوم رشد خود، در نخستین هفته اردیبهشت‌ماه به بیشترین میزان در 11 ماه اخیر رسید.

به این ترتیب، در این هفته بانک‌ها بیشتر از 205 هزار و 780 میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کردند که این میزان، 2.8 هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته پیش بود.

ثبات تزریق پول در بازار باز

بانک مرکزی که در هفته آخر فروردین‌ماه همه سفارش‌های ارسال‌شده از سوی بانک‌ها را پذیرفته بود، این هفته رقم تزریق پول خود در بازار باز را افزایش نداد و بار دیگر حدود 203 میلیارد تومان از طریق سازوکار این بازار به آنها وام داد.

از سوی دیگر اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین هفته، بخشی از منابعی که بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض کرده بودند به‌علاوه بهره آنها تسویه شد و 203 هزار و 810 میلیارد تومان از این منابع به بانک مرکزی بازگشت.

بازار باز چیست؟

بازار باز یکی از سازوکارهای مهمی به شمار می‌رود که بانک‌های مرکزی به منظور سیاست‌گذاری پولی از آن بهره می‌برند. بازار باز شرایطی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند کسری وجوه نقد خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. همچنین بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، سیاست‌های مد نظر خود را پیاده کند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که در عملیات بازار باز مشارکت می‌کنند، می‌توانند با وثیقه‌گذاری اوراق قرضه‌ در اختیار خود نزد بانک مرکزی، مبلغ مورد نیازشان را وام بگیرند. این بانک‌ها وظیفه دارند در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی پس بدهند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا