اخبار بورس

بازار سرمایه از این نامزد انتخابات می‌ترسد!

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز،سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه به ترسیم آینده بازار سرمایه بعد از انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: چشم انداز بورس تهران را باید با توجه به فضای سیاسی حاکم بر ایران و جهان تحلیل کرد؛ تا قبل از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، تاثیر رئیس جمهور احتمالی آینده بر بازار سهام و انتخابات آمریکا از جمله عواملی هستند که باید به آنها نگاه تحلیلی داشت.

وی ادامه داد: تفکر آقای جلیلی و تیم اقتصادی اطراف ایشان، دلارزدایی بوده که بر این اساس، واضح است این تفکر ضد بازار سرمایه و حتی ضد تولید است؛ این در حالی است که با روی کار آمدن این تفکر بر مسند بالاترین مقام اجرایی کشور، قاعدتا نباید انتظار بازار مثبتی را داشت.

به گفته ذوالفقاری، در نقطه مقابل آقای پزشکیان هم، هنوز به صورت مشخص در حوزه سیاست های اقتصادی گام برنداشته ولی با توجه به گذشته ایشان و تمایل افزایش تعاملات با دنیا می‌توان مدعی بود که شخص میانه‌روتری بوده و قطعا در کوتاه مدت سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

فاجعه‌ای که بعد از ۲۰ سال رقم خورد

ذوالفقاری به یکی از پارامترهای بنیادی و تاثیرگذار نیز اشاره کرد و گفت: بعد از بیست سال فعالیت در بازار با قاطعیت باید گفت که گزارش‌های سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها و صنایع، فاجعه بوده است. گزارشی که نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها و دارویی‌ها زیان‌ده شدند و حتی صنعت سیمان که تقریبا مبرا از قیمت‌گذاری دستوری است نیز تنها یک سوم فصول گذشته خود، سود شناسایی کرده است؛ بنابراین در صورت تکرار گزارش عملکرد ۳ ماهه چهارم، بازار باز هم با افت مواجه خواهد شد!

تکرار سیاست‌های پولی شکست خورده

ذوالفقاری ادامه داد: از سوی دیگر نرخ سود بدون ریسک بانک‌ها و صندوق‌ها، P/E مناسب بازار برای ورود را به عدد ۳ کاهش داده است. همین مسئله نشان می‌دهد که نرخ بهره ۳۲ درصد سبب شده که هیچ کفی برای بازار قائل نباشیم و حتی با روی کار آمدن آقای پزشکیان، بازار در بلند مدت هیچ رشدی را تجربه نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه یک سوال اساسی مطرح کرد و گفت: با توجه به نرخ بهره ۳۲ درصد، خود بانک‌ها کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌توانند چنین سودی بسازند؟ به نظر می‌رسد که مانند بانک آینده در سنوات گذشته، اضافه برداشت خواهند داشت که این مطلب را مخابره می‎‌کند که سیاست انقباضی پولی بانک مرکزی نه تنها تولید را نابود کرد، بلکه باعث افزایش رشد نقدینگی و تورم خواهد شد؛ کما اینکه از زمان اجرای این سیاست‌ها شاهد رشد دلار از ۴۰ به ۶۰ هزار تومان بودیم؛ اتفاقی که به خوبی نشان می‌دهد این سیاست‌های پولی شکست خورده است.

انتخابات آمریکا و بورس تهران

ذوالفقاری به یک ریسک دیگر بازار اشاره کرد و گفت: همیشه انتظارات تورمی، خود سبب جهت‌دهی به بازارها می‌شود. اتفاقی که به مانند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، بورس تهران را از ۳ ماه قبل از آن به حالت کما برد تا وضعیت ریاست جمهوری آمریکا تعیین تکلیف شود؛ این در حالی است که امسال نیز این احتمال وجود دارد که بازار سرمایه از شهریور ماه دست به عصا بوده و منتظر نتیجه انتخابات آمریکا باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره فعلی، احتمال روی کار آمدن ترامپ بیشتر است و خود می‌تواند عاملی باشد که بعد از انتخابات آمریکا و در آبان ماه، شاهد یک فشار فروش دیگری در بازار سرمایه باشیم.

ذوالفقاری گفت: اولا تا هفته آینده و به علت فضای ابهامی حاکم، بورس تهران نوسانی خواهد بود که البته این فشار فروش امروز بازار، دیگر تکرار نمی‌شود؛ ضمن اینکه باید منتظر تعیین رئیس جمهور باشیم که اگر آقای پزشکیان باشد، بازار سرمایه مثبت و اگر آقای جلیلی باشد منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخابات آمریکا، بورس تهران را از شهریور ماه راکد خواهد کرد؛ هر چند قاعدتا روی کار آمدن ترامپ شوک منفی تلقی می‌شود و در آخر باید گفت پارامترهای بنیادی مانندی نرخ بهره و سودسازی شرکت‌ها عواملی است که در صورت عدم اصلاح آن‌ها، بازار سرمایه ناگزیر به اصلاح خواهد شد.

 

منبع :

اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا