اخبار بورس

افزایش ۵۰ میلیون دلاری درآمد سالانه "بوعلی"

در پایان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به ازای هر سهم ۷۰۰ تومان سود نقدی تقسیم شد.

بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، محمد احمدزاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت مطرح کرد: پتروشیمی بوعلی بر اساس مدل رهبری هزینه‌ها اداره می‌شود. پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و دیگر صنایعی که از این دست هستند، باید از این استراتژی پیروی کنند که این اقدام ظرف پنج یا شش سال گذشته از طریق این شرکت انجام شده است. محور عمودی این استراتژی افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها است که به طبع منجر به افزایش سود خواهد شد.

وی بیان کرد: پتروشیمی بوعلی سینا در سال مالی ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۳ همت درآمد عملیاتی به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه قبل خود به میزان ۹درصد افزایش داشت. سود عملیاتی شرکت با ۱۱ همت ۴۳ درصد رشد داشت و سود خالص هم با ۱۰ همت رشد ۲۷ درصدی را ثبت کرد همچنین تولید ۲ میلیون تن محصول معادل ۱۱۰ درصد ظرفیت و فروش ۲ میلیون تن محصول از اهم دستاورد‌های پتروشیمی بوعلی سینا است.

احمدزاده بیان کرد: منشأ درآمد، افزایش حجم و مقدار تولید است که افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت به این معنا که افزایش درآمد ناشی از افزایش تولید و افزایش قیمت فروش است. هزینه‌های عمده شامل خوراک، لجستیک، افزایش بازده و اثربخشی است که منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی ادامه داد: روند کلی سود شرکت افزایشی بوده و برای افزایش تولید به طور مستمر تلاش شده تا حدودا ۱۵ درصد بیش از ظرفیت شرکت حفظ شود.

وی مطرح کرد: فرآیند‌هایی برای پایش مداوم تولید، فرایند‌های تأثیرگذار بر تولید، تگنا‌های تولید، تحمیل خوراک، تعمیر و نگهداری و ایمنی محیط زیست طراحی و مستقر شده و نیروی انسانی، محور عمده این اقدامات است؛ تمام این اتفاقات باید از یک نیروی انسانی با انگیزه و توانمند صادر شود، متمایز بودن نیروی انسانی منجر به تمایز شدن شرکت خواهد شد که پتروشیمی بوعلی ظرف شش سال گذشته برای این تمایز از طریق اقدامات انگیزشی و مالی و توامندسازی تلاش کرده است.

وی به کاهش ۳ درصدی هدر رفت و افزایش ۵۰ میلیون دلاری درآمد سالانه اشاره کرد.

احمدزاده درخصوص روند دریافت خوراک، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد خوراک توسط خط لوله تامین می‌شود و تولید شرکت به میزان ۴۰ درصد ظرفیت است، اما بوعلی خود را به تآمین خوراک برای شرکت از داخل و خارج از کشور متعد می‌داند. میعانات در سطح جهان وجود دارد و خوراک‌هایی در حال واردات است که سبد محصول با عدد ولیو بهتری را تحویل دهند. تهدید عدم دارایی خوراک ثابت به یک فرصت تبدیل شده است. قرار بر این است وزارت نفت ظرف ۹۵ صدم از فروش خود، تأمین خوراک کند.

احمد زاده ادامه داد: تأمین ۲۰۰هزار تن خوراک واحد‌های میانی با کشتی جهت جلوگیری از توقف تولید از دیگر اقدامات مهم مجموعه بوعلی است.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی اظهار کرد: راندمان تولید درحال افزایش است و تعمیرات اساسی اورهال به طور تقریبی حذف شده و ظرف سه سال گذشته حاشیه سود متوقف نشده است.

وی افزود: ظرف شش سال گذشته حادثه ای رخ نداده و واحد به شکل ایمن به اقدامات خود پرداخته است. همچنین شرایط زیست محیطی مناسب است.

احمدزاده اشاره کرد: درآمد ناشی از فروش بوده که مستمرا درحال افزایش و حدود ظرفیت شرکت است که به مقدار ۱.۷ میلیون تن است؛ باید به موازات، به فکر تداوم تولید از طریق بازرسی و تعمیرات تجهیزات نیز بود. از مهمترین اقدامات شرکت در سال جاری افزایش۱۷ درصد درآمد سه ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۲ بوده است.

به گفته احمد زاده ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری به‌منظور سودآوری و اقدام جهت خرید سهام پتروشیمی اروند و خرید سهام پتروشیمی پلیمر گچساران از اقدامات مالی این مجموعه جهت افزایش سودآوری است.

وی دلایل افزایش هزینه لجستیک در سال گذشته را تشریح کرد و افزود: افزایش ۸درصدی دلاری هزینه لجستیک، افزایش ۲۰ درصدی هزینه اجاره مخزن، افزایش ۲۵ درصدی حاصل از نرخ ارز را از دلایل افزایش هزینه لجستیک در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱دانست.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا تولید پارازایلین با قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار، تبدیل رافینیت به ریفرمیت، تبدیل برش سبک به ریفرمیت و سرمایه گذاری را مهمترین اقدامات پیش رو در جهت سود آوری اعلام کرد.

همچنین احمدزاده به افزایش حاشیه سود فروش نیز اشاره کرد.

برچسب ها : بوعلی پتروشیمی بوعلی مجمع عمومی عادی سالیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا