دوشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۱ / بعد از ظهر / | 2022-05-23
کد خبر: 762472 |
تاریخ انتشار : 23 فروردین 1401 - 9:44 |
ارسال به دوستان
پ

کوشا مگ / ارزش آفرینی یکی از مسائلی بوده که در رابطه با انجام هر کار و فعالیتی باید به آن توجه داشت و در واقع گزینه ای مهم به حساب می آید چرا که علاوه بر سازمان و شرکت مربوطه برای مشتریان نیز همراه با سود و منفعت است و موجب می شود محصول […]

کوشا مگ /

ارزش آفرینی یکی از مسائلی بوده که در رابطه با انجام هر کار و فعالیتی باید به آن توجه داشت و در واقع گزینه ای مهم به حساب می آید چرا که علاوه بر سازمان و شرکت مربوطه برای مشتریان نیز همراه با سود و منفعت است و موجب می شود محصول تولید شده فروش خوبی داشته باشد. بدین منظور در این مطلب به بررسی مفهوم ارزش آفرینی در کسب و کار به جهت آگاهی شما عزیزان پرداخته ایم.

آشنایی با مفهوم ارزش آفرینی در کسب و کار

به طور کلی ارزش آفرینی در لغت به معنی ایجاد اعتبار، شایستگی و سندیت در امری ویژه می باشد. بر مبنای این تعریف می توان گفت ارزش آفرینی در کسب و کار بایستی در نحوه تولید و روش معرفی و ارائه محصولات و خدمات لحاظ گردد و توجه خاصی به آن شود.

ارزش در واقع به زبان ساده به معنی باورها و اعتقاداتی می باشد که برای فرد خیلی اهمیت دارد، در صورتی که هدف ارزش آفرینی در مرحله اول بهبود بخشیدن زندگی دیگران و در روند آن افزودن چیزی به دنیای پیرامون می باشد که پیش از آن وجود نداشته و ایجاد آن راهکاری راحت و سریع برای زندگی و کار در اختیار افراد قرار می دهد.

راهکارهای ایجاد ارزش در کسب و کار

ارزش ها مدار کلی زندگی را برای ما تعیین می کنند. هر فردی در زندگی و کار خود مسیری را مورد انتخاب قرار داده و در آن مسیر حرکت خود را آغاز می کند. در حقیقت کل اقدامات و اعمال و همچنین تصمیمات و انتخاب های ما در عرصه های مختلف زندگی بر مبنای این ارزش ها مشخص می گردند.

در رابطه با مسائل اقتصادی نیز ارزش در واقع بهای مالی یک محصول معنا می شود. بنابراین می توان گفت هدف اصلی هر کسب و کاری در آغاز ارزش آفرینی برای مشتریان و در گام بعدی تبدیل ساختن آن به سود می باشد. بدین معنی که برای ایجاد یک کسب و کار موفق و ثابت در وهله اول باید برای دیگران مفید بود. بعد از آن از سودی که برای آن ها به وجود آورده اید توقع پاداش و نتیجه داشته باشید.

انواع ارزش آفرینی در کسب و کار

مراحل ارزش آفرینی

در ادامه یک سری مراحل مهم که در ایجاد ارزش آفرینی باید به آن توجه داشته باشید را معرفی کرده و شرح داده ایم.

شناخت ارزشمندی مشتریان :

با آن ها گفتگو کرده و نظرشان را جویا شوید و همچنین اقدامات و عکس العمل های آن ها را نظاره نمایید. به صورت مختصر داده ها را جمع آوری کرده تا متوجه شوید چه چیزی برای مشتریان اهمیت دارد و انواع فرصت ها برای کمک کردن به آن ها را دریابید.

تعیین نمودن مشتریان و قسمت های مهم در مقایسه با رقبا برای ارزش گذاری  :

مشتریان مختلف درک متفاوتی از ارزش شما در مقایسه با رقیبان دارند. برای مثال دلیل انتخاب شما توسط برخی از مشتریان بخاطر نزدیکی محل کار یا منزلشان می باشد و دسترسی پیدا کردن به شما آسان تر می باشد و یا محصول تولیدی شما در حدی برای مشتریان جذاب می باشد که محصولتان در اولویت انتخاب های آن ها قرار گرفته است.

مراحل ایجاد ارزش در مشاغل مختلف

متمرکز کردن سرمایه گذاری ها بر روی مشتریان مهم :

عوامل مختلفی همچون بازاریابی، نیروی فروش و تحقیق و توسعه خود را به صورت تناسبی برای مشتریان و قسمت هایی صرف نمایید که بتوانید به بهترین شکل ممکن به آن ها خدمات ارائه دهید تا بیشترین اهمیت و ارزش را به مشتریان اختصاص دهند. همینطور سرمایه رشد خود را برای محصولات و تکنیک های جدید در نظر بگیرید که به بهترین مشتریان شما خدمت رسانی کرده یا قادر می باشند مشتریان زیادتری مشابه بهترین مشتری های شما جذب نمایند.

توجه به میزان ارزش ایجاد شده توسط کسب و کار :

میزان ارزشی که مشتریان کسب می کنند مساوی با فواید یک محصول یا خدمات ارائه شده صرف نظر از هزینه های آن است. باید دقت داشته باشید که محصول و خدمات ارائه دهنده چه میزان ارزش و هزینه ای برای مشتریان به همراه دارد. به طور مثال چه میزان از وقت خود را باید برای خرید یا مصرف محصول یا خدمات شما صرف نمایند.

ایجاد یک قیمت برد-برد :

قیمتی را در نظر بگیرید که به شما ثابت کند مشتری ارزش کسب می کند و با وجود آن باعث افزایش سود شما نیز می شود. مشتریان راضی که ارزشمندی لازم را در ارائه دادن محصولات شما می فهمند به طور معمول تمایل به اختصاص دادن هزینه بیشتری دارند. در صورتی که مشتریان ناراضی حتی با وجود قیمت کم نیز میلی به خرید ندارند به همین دلیل لزومی ندارد کل انرژی خود را صرف رضایت مندی مشتریان دیرپسند کنید.

انواع راه های ایجاد ارزش در کسب و کار

شناخت انواع جایگاه های ارزش آفرینی

در ادامه به منظور آشنا شدن شما عزیزان ارزش آفرینی در مواضع و موقعیت های مختلف را معرفی و بیان کرده ایم.

فرد در جایگاه یک منبع ارزش آفرینی :

اشخاص با بکارگیری محصولات، خدمات، شغل و … می توانند ارزش آفرینی داشته باشند. ارزش به وجود آمده امکان دارد در اثر یک وظیفه، خدمات یا شغل تازه ای باشد.

سازمان در جایگاه یک منبع ارزش آفرینی :

ارزش هنگامی به وجود می آید که افراد، شرکت ها یا سازمان ها شیوه ها، تکنولوژی ها و یا ترکیبات خام جدیدی را در ارائه دادن محصولاتشان استفاده می کنند.

اجتماع در جایگاه یک منبع ارزش آفرینی :

در سطح جامعه می توان از راه برنامه هایی برای کارآفرینی و ابتکار در سازمان ها و همینطور گسترش نوآفرینی در کسب و کار های تازه به روند ارزش آفرینی دست پیدا کرد.

مراحل ایجاد ارزش در کسب و کار

انواع ارزش گذاری در کسب و کارهای گوناگون

نمونه های مختلفی برای ارزش گذاری موجود می باشد که در ادامه موارد ذکر شده مجموعه ای از مرسوم ترین آن ها می باشند. شما هم می توانید به کسب و کارهای اطراف خود نگاهی بیندازید و از ارزش های آن ها برای به وجود آوردن ارزش های کسب و کار خود الگوبرداری نمایید. در ادامه به این موارد رایج اشاره کرده ایم.

به وجود آوردن یک ارزش نو :

با در نظر گرفتن نیازها و احتیاجات مادی و معنوی بی نهایتی که افراد دارند باز هم نیازهایی پیدا می شوند که برای برطرف کردن آن ها هیچ گونه راهکاری ارائه نشده باشد. با یافتن نیازهای برطرف نشده افراد و معرفی راه حل برای برطرف کردن آن ها می توان یک ارزش جدید به وجود آورد که تاکنون در هیچ نوع کسب و کاری بکار گرفته نشده است.

نحوه ایجاد ارزش در کارهای مختلف

قیمت گذاری پایین تر :

قیمت پایین تر یک محصول در مقایسه با محصولات متشابه با همان میزان کیفیت یکی از مرسوم ترین موارد ارزش گذاری در کسب و کارهای گوناگون می باشد. قیمت پایین یک اهرم ارزشی بالاتر می باشد که اغلب افراد اجتماع را به خود جذب می کند. تخفیف های فصلی و مناسبتی و فروش های ویژه نمونه هایی از انواع قیمت پایین تر به حساب می آیند.

کم کردن ریسک خرید :

تمامی افراد به شکل ذاتی زمان انجام خرید از این که به صورت اشتباه خرید کنند، ترس دارند. به همین دلیل کاهش میزان ریسک خرید برای مشتریان می تواند ارزش بالایی برای آن ها باشد. این عامل می تواند با فرصت پس گرفتن کالا در صورت عدم رضایت و مواردی همچون آموزش دادن استفاده درست از محصول، جواب دادن به تمامی پرسش ها در رابطه با محصول یا خدمت و … انجام گیرد.

بهبود و تقویت عملکرد :

در صورتی که صاحب یک کسب و کار قادر باشد راه حل آسان تری برای انجام یک کار ارائه بدهد یک ارزش قابل ملاحظه ای برای افراد به وجود آورده است. به عنوان مثال می توان به برنامه هایی اشاره کرد که انجام خیلی از کارها همچون ثبت نام ها، سفارش دادن غذا، انتقال وجه و … را برای ما راحت کرده اند.

مراحل ارزش آفرینی در کسب و کار

در مطلب ارائه شده مراحل و نحوه ارزش آفرینی در کسب و کارهای مختلف را به همراه نکات مهم در این زمینه ارائه دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. برای آشنایی با زنجیره ارزش و همچنین مفهوم کوچینگ کسب و کار می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :







لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مجله اینترنتی کوشا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید