مایکروسافت بیش از ۲ میلیارد دلار در توسعه و فروش نسخه اولیه ایکس باکس ضرر کرد

یک گزارش قدیمی نشان میدهد مایکروسافت ۱۲ میلیارد دلار برای توسعه نسخه اولیه ایکس باکس هزینه کرده بود که به یک ضرر ۲.۴ میلیارد دلاری منتهی شد.
مایکروسافت امروزه یکی از بزرگترین نامهای صنعت بازیهای ویدیویی است، اما ۲۰ سال پیش، زمانی که هنوز برند ایکس باکس شکل نگرفته بود، شرایط کاملاً متفاوت به نظر میرسید. شکلگیری این برند نیازمند سرمایهگذاری کلان و تلاش فراوانی بود. بر اساس گزارشی قدیمی، مایکروسافت حدود ۱۲ میلیارد دلار در پروژه ایکس باکس سرمایهگذاری کرده بود که در نهایت به دلیل چالشهایی در فرآیند توسعه و فروش به یک ضرری ۲.۴ میلیارد دلاری منتهی شد. با این حال، شرکت بر این باور بود که این سرمایهگذاری در آینده جبران خواهد شد.
صرف چنین مبلغی در اوایل دهه ۲۰۰۰، آن هم در شرایطی که برندهای بزرگی مثل پلی استیشن و نینتندو بازار را در اختیار داشتند، اقدامی پرریسک بود. گزارشی که در سال ۲۰۰۵ از سوی Gale Power Search منتشر شد، جزئیاتی درباره کنسول تازه معرفی شده پلی استیشن ۳ و برنامه مایکروسافت برای مقابله با آن ارائه میداد. سونی با پلی استیشن ۳ سعی داشت مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را از میان بردارد.
در این گزارش آمده بود :
مایکروسافت ۱۲ میلیارد دلار هزینه کرده و بیش از ۲.۴ میلیارد دلار ضرر را در توسعه و فروش Xbox متحمل شده است. هدف بهره گرفتن از فرصتی برای ورود به خانه ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان و سلطه بر بازار محتوای دیجیتال بود.
رابی باک، رئیس بخش ایکس باکس در آن دوران، اظهار کرده بود:
ما بیش از ۲ میلیارد دلار ضرر کردیم چون معتقد بودیم این هزینه در آینده جبران خواهد شد. هدف این بود که Xbox در خانهها به دستگاه سرگرمی اصلی افراد تبدیل شود.
در نهایت، این سرمایهگذاری ثمر بخش بود زیرا Xbox 360 به یکی از موفقترین کنسولهای تاریخ تبدیل شد. با این حال، از آن زمان تاکنون، به نظر میرسد مایکروسافت در بخش سختافزار مسیر خود را گم کرده باشد. این شرکت همچنان در نقش یک ناشر بزرگ باقی مانده، اما آینده کنسولهای ایکس باکس در هالهای از ابهام قرار دارد.