اخبار بازی

تحلیلگر: کاربران استیم بازی‌هایی می‌خرند که هرگز قصد بازی کردنشان را ندارند

گیمفا

تحلیلگر صنعت بازی می‌گوید کاربران استیم بازی‌هایی می‌خرند که هرگز آن‌ها را بازی نمی‌کنند و حتی نسخه‌ی رایگان دمو را هم اجرا نمی‌کنند.

با وجود تمام تلاش‌های Epic در چند سال گذشته، استیم همچنان بی‌رقیب‌ترین فروشگاه بازی‌های کامپیوتری آنلاین باقی مانده است. نه تنها این پلتفرم کاربران زیادی دارد، بلکه از نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان پلتفرمی راحت‌تر و کارآمدتر محسوب می‌شود – حتی با اینکه Valve سهم ۳۰ درصدی از درآمد بازی‌ها را دریافت می‌کند. در مقایسه، Epic تنها ۱۲ درصد سهم می‌گیرد و از ماه گذشته، این رقم را فقط بعد از رسیدن به درآمد یک میلیون دلاری لحاظ می‌کند.

اما چرا توسعه‌دهندگان حاضرند چنین سهم بزرگی را به Valve بدهند؟ به گفته‌ی کریس زوکوفسکی، تحلیلگر Steam و صنعت بازی، دلیل آن جامعه‌ی کاربرانی است که Valve با دقت پرورش داده؛ کاربرانی که بازی می‌خرند، اما آن‌ها را اصلاً بازی نمی‌کنند. زوکوفسکی می‌گوید:

Valve به معضلی پاسخ داد که نتفلیکس هنوز هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند: چطور به مخاطبانی که به‌قدری محتوای سرگرم‌کننده در اختیار دارند که دیگر زمان کافی برای تجربه‌ی آن‌ها ندارند، محصول بفروشیم؟ Valve با خلق یک «زمان فرضی بی‌نهایت در آینده»، موفق شد کاربران را قانع کند که شاید روزی بالاخره وقت کنند بازی شما را تجربه کنند (اما بیایید صادق باشیم، چنین روزی هرگز نمی‌رسد).

او اضافه می‌کند که دلیل تمایل توسعه‌دهندگان به دادن ۳۰ درصد از درآمدشان به Valve، وجود کاربرانی است که به‌اصطلاح «ابرگیمر» هستند؛ افرادی که صرفاً برای داشتن بازی‌ها هزینه می‌کنند، حتی اگر نخواهند آن‌ها را بازی کنند. زوکوفسکی همچنین به نظرسنجی‌ای که از بازی‌های حاضر در رویداد Steam Next Fest انجام داده، اشاره می‌کند:

در اغلب موارد، کاربران تنها بازی‌ها را به لیست علاقه‌مندی خود اضافه می‌کنند، بدون اینکه حتی دمو (که رایگان است) را تجربه کرده باشند. اگر واقعاً به بازی علاقه دارند، چرا حتی دمو را امتحان نمی‌کنند؟

او برای اثبات حرف‌های خود به یکی از همکارانش، «کریس ری»، اشاره می‌کند که ۶۰۶۲ بازی در حساب Steam خود دارد، اما تنها حدود ۲۰ درصد از آن‌ها را حتی اجرا کرده. آمار کامل از طریق SteamDB قابل مشاهده است. البته برخی از این بازی‌ها برای نقد و بررسی در اختیار او قرار گرفته‌اند، اما بخش بزرگی را خودش خریداری کرده است. در نهایت، زوکوفسکی به تخفیف‌های سنگین Steam اشاره می‌کند، از جمله تخفیف‌های فعلی در فروش تابستانه‌ی استیم که فردا به پایان می‌رسد و با لحنی طعنه‌آمیز اضافه می‌کند:

اگر به فکر خریدن بازی‌هایی هستید که قرار نیست هیچ‌وقت بازی‌شان کنید، الان بهترین فرصت است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا