اعتراض سهامدار Ubisoft به مدیر این شرکت درباره «ووک بودن» Assassin’s Creed

در جلسه سهامداران شرکت Ubisoft، یکی از سرمایهگذاران به انتخابهای داستانی Assassin’s Creed Shadows اعتراض کرد و مدیرعامل شرکت پاسخ داد.
جلسات سهامداران معمولاً رویدادهای خستهکنندهای هستند، اما در صنعت بازی، گاهی بازیکنانی که سهامی خریدهاند، از فرصت استفاده میکنند تا انتقادهایشان را مستقیماً به گوش مدیران برسانند. این دقیقاً همان چیزی است که اوایل ماه جولای (اواسط تیر ۱۴۰۴) در جلسه سالانه سهامداران Ubisoft رخ داد؛ جایی که یکی از سرمایهگذاران با لحنی چالشی مدیرعامل شرکت را مخاطب قرار داد. به گزارش سایت Game File، این فرد گفت:
اول از همه، بازی Assassin’s Creed Shadows جنجال زیادی داشته و Ubisoft به خاطر گرایش به جریانهای ووک مورد انتقاد قرار گرفته است. این بازی در ژاپن قرون وسطی، قرن ۱۶ میلادی اتفاق میافتد و شخصیت اصلی یک سامورایی آفریقایی است و در داستان بازی، عاشق یک کاراکتر با انحرافات اخلاقی میشود. این انتخاب جسورانهای از طرف Ubisoft بوده است.
او سپس پرسشی تند را مطرح کرد:
پس ووک هست یا نه؟ چطور وضعیت اعتبار Ubisoft را توضیح میدهید که به نظر میرسد بنیانهای این شرکت را تهدید میکند؟ آیا این نشانه رویکردی باز از سمت شماست یا میخواهید از این خطمشی چپگرایانه عقبنشینی کنید؟ واقعاً چنین رویکردی جایی در دنیای سرگرمی دارد؟
بازی Assassin’s Creed Shadows که اولین بار در مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳) معرفی شد و حالا سومین بازی پرفروش سال است، پیش از عرضه با موجی از خشم آنلاین مواجه شد؛ زیرا با اینکه اولین نسخه از این سری به شمار میرود که در ژاپن روایت میشود، یکی از دو شخصیت قابل بازی آن، یاسوکه، کاراکتری سیاهپوست از تاریخ ژاپن است که انتخاب او باعث بحثهای فراوانی میان گیمرها شده بود.
اگرچه ایو گیلمو، مدیرعامل Ubisoft، پیشتر هم درباره این موضوع اظهارنظر کرده بود، اما این جلسه احتمالاً نخستین بار بود که تنشهای مربوط به جنگهای فرهنگی اینترنتی به فضای واقعی راه پیدا میکرد. او در پاسخ خود به سوال سهامدار، جمله تند یا بحثبرانگیزی نگفت، اما از بازی Shadows و انتخابهای خلاقانه تیم سازندهاش دفاع کرد؛ همانطور که قبلاً هم این کار را کرده بود. گیلمو گفت:
در مورد این بازی خاص هدف ما چه بود؟ ما میخواستیم شخصیتهایی با مسیر قهرمانانه نشان دهیم. همه دوست دارند قصهای قهرمانی تجربه کنند؛ اینکه شرایط را عوض کنند و به چیزی بزرگتر تبدیل شوند، این یکی از انتظارات مهم در بازیهاست. این بازی یک داستان قهرمانانه است و فقط هم مربوط به Ubisoft نیست… این شخصیت واقعی است، کسی که واقعاً وجود داشته. برای همین هم تصمیم گرفتیم این داستان را روایت کنیم؛ چون میخواستیم قصهای متفاوت روایت کنیم.
گزارش سایت Game File اضافه میکند که همان سهامدار معترض، از گیلمو درباره کمپین Stop Killing Games هم سوال پرسیده؛ حرکتی که پس از حذف بازی The Crew از فروشگاه Ubisoft آغاز افتاده و حالا بیش از یک میلیون امضا در اتحادیه اروپا جمع کرده است. گیلمو در پاسخ گفت:
طبیعتاً نمیشود از همه بازیها تا همیشه پشتیبانی کرد، ولی در حال کار روی این موضوع هستیم.
دیگر سوالات جلسه از سوی سایر سهامداران، حول موفقیت Valorant از Riot Games، سقوط ارزش سهام Ubisoft و امکان سرمایهگذاری در بازیهای AA بود. گیلمو در پاسخ به این سوالات به مجموعههایی مثل Anno و Rayman اشاره کرد، اما به نظر میرسد تمرکز شرکت همچنان روی بلاکباسترهای بزرگ باقی خواهد ماند.