استفاده از هوش مصنوعی در GTA 6 با انتظارات طرفداران متفاوت خواهد بود

وقتی شرکت راکستار اعلام کرد که GTA 6 از «هوش مصنوعی نسل بعدی» برخوردار خواهد بود، موجی از هیجان در میان طرفداران ایجاد شد. اما دقیقاً منظور از «نسل بعدی» چیست؟
«هوش مصنوعی نسل بعدی» تصاویری از NPCهای دارای احساس، جوامع پویا و دیالوگهای طبیعی شبیه به زندگی واقعی را در ذهن تداعی میکند. اما آنچه در پشت صحنه در حال توسعه بوده، بیشتر از آنکه علمی-تخیلی باشد، واقعگرایانه است.
ابتدا به بررسی اطلاعات موجود میپردازیم. چندین ثبت اختراع راکستار مانند US2019019290871 و موارد دیگر که در دهه گذشته ثبت شدهاند، از سیستمهای مبتنی بر قالبهای ماژولار برای ایجاد محیطهای مجازی به صورت پویا صحبت میکنند. این فناوری نه برای خلق محتوای خودکار، بلکه برای کمک به توسعهدهندگان در ساخت داراییهای محیطی در مقیاس بزرگ و واقعگرایانه طراحی شده است. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی به جای خلق مستقل جهانها، به بهبود تواناییهای سازندگان انسانی کمک میکند.
رفتار جمعیتی نیز تحول چشمگیری خواهد داشت. راکستار همواره از سیستمهای اسکریپتنویسی پیچیده و درختهای تصمیمگیری استفاده کرده که این موضوع بهویژه در محیط واکنشپذیر NPCهای Red Dead Redemption 2 مشهود بود. انتظار میرود این مکانیزمها در GTA 6 ارتقا یابند: واکنشهای ظریفتر، هوش مصنوعی پیشرفتهتر برای پلیس و منطق هوشمندانهتر شهروندان در مواجهه با متغیرهای محیطی و اقدامات بازیکن.
شواهدی نیز از سیستمهای رسانهای پویا برای افزایش حس غوطهوری وجود دارند. این سیستم میتواند شامل اخباری باشد که بر اساس اقدامات بازیکن بهروز میشوند، مجریان رادیویی که درباره حوادث بازی صحبت میکنند یا فیدهای شبکههای اجتماعی که جنایتهای اخیر را پوشش میدهند. اگرچه چنین مکانیزمهایی پیش از این نیز وجود داشتهاند، اما فناوریهای تولید محتوای جدید میتوانند داستانسرایی شخصیسازیشدهتر را ممکن سازند.
تنوع جمعیت نیز احتمالاً بهبود خواهد یافت. هوش مصنوعی تولیدی میتواند هزاران ترکیب مختلف از چهرهها، بدنها و حرکات شخصیتها را بدون نیاز به زمان توسعه طولانی ایجاد کند. اما این ترکیبها در مرحله توسعه از پیش تولید میشوند، نه به صورت رویهای در حین بازی. اگرچه شاهد تنوع بیشتری در پیادهروها خواهیم بود، اما هر یک از آنها صدا یا پیشینه منحصر به فردی نخواهند داشت.
در مورد صداگذاری هوش مصنوعی، هیچ شواهدی مبنی بر استفاده راکستار از صدای مصنوعی در بازی وجود ندارد. در عوض، شاهد اجراهای صداپیشگان خواهیم بود که ممکن است در مرحله توسعه از هوش مصنوعی برای تست جایگزینهای صوتی استفاده شود.
شرکت راکستار تنها در مواردی از هوش مصنوعی استفاده میکند که به قدرت خلاقیت بیفزاید، نه آنکه جایگزین آن شود. هوشمندی در GTA 6 نه از الگوریتمهای رها شده بدون نظارت، بلکه از سیستمهای کنترلشدهای نشأت میگیرد که زندگی مصنوعی را هوشمندتر، غیرقابل پیشبینیتر و زندهتر از همیشه نشان میدهند.
نوآوریهای واقعی هوش مصنوعی نسل بعدی در GTA 6 به NPCها احساس نمیبخشد بلکه با پلیسهای باهوشتر، جمعیتهای واکنشپذیر و رسانههای پویا، واقعگرایی را تقویت میکنند.