یک سال پیش در چنین روزی، بازی Concord عرضه شد

درست یک سال پیش در چنین روزی، شاهد انتشار بازی Concord، یک شوتر چندنفره سرویسمحور، بودیم، اما تنها طی دو هفته سونی این اثر را از فروشگاهها جمعآوری نمود و به صورت کامل سرورهایش را خاموش کرد.
میگویند زندگی با سرعت زیادی جلو میرود. اگر به دنبال مدرکی برای اثبات این حرف هستید کافیست به بازی Concord نگاه کنید که شاید بزرگترین شکست در تاریخ پلی استیشن بود. به مناسبت سالگرد انتشار بازی Concord، قصد داریم مرور کنیم چطور تلاش سونی برای ورود به بازار عناوین چندنفره سرویسمحور در کمترین زمان ممکن به شکستی بزرگ تبدیل شد.
سفر ما از تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۳ آغاز میشود. در این تاریخ بازی Concord منتشر شد و دردسرهای پیرامونش شروع شدند. در همان روز، بازی حتی نتوانست به آمار هزار بازیکن روی استیم برسد و در بهترین حالت حدود ۶۰۰ نفر به صورت همزمان آنلاین بودند.
چند روز بعد، در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۳، تعداد بازیکنان از ۶۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر کاهش یافت و گزارشهایی مبنی بر وجود مشکلاتی در پیدا کردن همراهانی برای رقابت منتشر شد. تا نهایتاً در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۳، تعداد بازیکنان دو رقمی شد. بسیاری از بازیکنان این اتفاق را نشانهای واضح از آینده تاریک این اثر دیدند.
با نزدیک شدن به اواسط شهریور اوضاع حتی بدتر شد. بنابراین در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، همزمان با انتشار گزارشهایی مبنی بر منتظر ماندن زیاد بازیکنان هنگام شروع یک رقابت جدید، پلی استیشن تصمیم گرفت Concord را از فروشگاهها جمع کند و هزینه بازی را به خریداران بازگرداند.
پس از آن کسانی که هنوز به بازی دسترسی داشتند، تلاش کردند در زمان باقی مانده Platinum Trophy را بگیرند، در حالیکه برخی دیگر نسخههای فیزیکی بازی را در بازار سیاه با مبالغی بیشتر از حد معمول میفروختند. نهایتاً در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ سرورهای بازی به صورت رسمی خاموش شدند و چند روز بعد هم بازی از کنسولهای پلی استیشن حذف گشت.
در تاریخ ۲۵ شهریور شایعاتی در مورد بازگشت بازی وجود داشت، زیرا بهروزرسانیهایی در سرورهای استیم دیده شد. اما در تاریخ ۲۹ شهریور کارگردان بازی استعفا داد و نهایتاً در تاریخ 8 آبان، استودیوی سازنده یعنی Firewalk تعطیل شد و داستان Concord برای همیشه به پایان رسید. البته اخیراً نام Concord دوباره به خاطر لو رفتن بیلد اولیه بازی برای مدت کوتاهی سر زبانها افتاد.