گزارش: گیمرهای نسل جدید هزینه کمتری بابت بازیها پرداخت میکنند

جوانان نسل Z تا جایی با مشکلات مالی شدید مواجه هستند که حتی خرید بازی هم برایشان گران تمام میشود. تحقیقات ماه ژوئن Circana نشان میدهند هزینههای مربوط به بازیها در جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله، از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۱۳٪ کاهش یافتهاند. خرید بازیها بیشترین ضربه را خورده و نزدیک به ۲۵٪ سقوط داشته است.
مت پیسکاتلا از Circana در BlueSky نموداری منتشر کرد که کاهش هزینه مربوط به بازیهای نسل Z را با تغییرات هزینه نسلهای قبلی مقایسه میکند. درحالی که هزینه نسلهای قدیمی کمتر از ۵٪ کاهش یافته، نسل Z با سقوط شدیدی مواجه شده است. کاهش این چنینی در هزینه مربوط به بازیها که معمولاً مخاطب اصلیشان جوانان هستند، بسیار تعجببرانگیز است.
این مسئله نتیجه طوفان سخت مشکلات اقتصادی سخت نسل Z، بازار کار دشوار، بدهیهای دانشجویی و افزایش قیمتها است. همانطور که پیسکاتلا در BlueSky توضیح داد:
نه تنها فرش از زیر پای جوانان کشیده میشود بلکه در حالی که هنوز روی آن ایستادهاند، آن را آتش میزنند.
افزایش قیمتها در صنعت بازی احتمالاً فقط مشکل را بدتر میکند. جوانان همین حالا هم برای توجیه خرید بازیها مشکل دارند و عادی شدن قیمتهای ۷۰ یا ۸۰ دلاری برای بازیهای AAA شرایط را بهتر نخواهد کرد. همین مسئله برای کنسولها و سختافزارهای PC که گرانتر شدهاند نیز صدق میکند.
این به معنای آن نیست که جوانان دیگر بازی نمیکنند. تا مارس ۲۰۲۵، ۲۸٪ از گیمرها بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند. نسل Z هنوز بخش بزرگی از جامعه گیمرها را تشکیل میدهد، اما پول کمتری نسبت به نسلهای قبلی خرج میکنند. احتمالاً اکثر این هزینه به بازیهای رایگان، ارزانقیمت مستقل یا منتظر ماندن برای تخفیفها اختصاص مییابد.
محبوبیت بازیهای ارزانقیمت و چندنفره موسوم به “friendslop” مانند Peak، Repo و Lethal Company نیز میتواند نشانهای از این دوران باشد. این بازیها معمولاً قیمتی بسیار مناسب دارند (حدود ۱۰ دلار یا کمتر) و راهی برای معاشرت و خوشگذرانی با دوستان بدون نیاز به بیرون رفتن یا هزینه زیاد هستند. بیشتر این عناوین حتی به PC قدرتمندی هم نیاز ندارند.