اخبار بازی

گزارش: تنها ۱۰% از بازی‌های Xbox در سال گذشته به صورت فیزیکی فروخته شده‌اند

گیمفا

بر اساس یک گزارش جدید، بازی‌های دیجیتالی محبوب‌ترین ابزار فروش بازی در ایالات متحده به ویژه برای کاربران Xbox بوده است.

این گزارش نسبت بازی‌های فیزیکی فروخته شده برای پلتفرم‌های اصلی بازی را تشریح می‌کند. Xbox کمترین فروش فیزیکی را داشته و پس از آن پلی استیشن و نینتندو قرار دارند. ظاهراً مایکروسافت به همین علت طبق گزارش‌ها، بخش انتشارات بازی‌های فیزیکی ایکس باکس را کنار گذاشته است.

مت پیسکاتلا (Mat Piscatella) از وبسایت Circana فاش کرده است که بازی‌های فیزیکی کمترین فروش را در Xbox داشته‌اند. همچنین پلی استیشن و نینتندو تقریباً ارقام مشابهی را به ثبت رسانده‌اند.

طبق بررسی‌های انجام شده، تقریباً ۸۳ درصد از بازی‌های کنسولی در سال ۲۰۲۳ به صورت دیجیتالی فروخته شده بودند. طبق گزارش‌های اخیر، مایکروسافت بخش بازی‌های فیزیکی خود را نیز تعطیل کرده است.

به طور کلی، بازی‌های فیزیکی در مقایسه با عناوین دیجیتالی مزایای بسیار بیشتری دارند. این شامل نگهداری، فروش مجدد و موارد دیگر می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد اوضاع در حال تغییر است.

مت پیسکاتلا در این باره توییتی را منتشر کرده که به شرح زیر است:

طبق گزارش ارائه شده از سرویس ردیابی خرده‌فروشی Circana، در سال ۲۰۲۳ در آمریکا هزینه‌های فیزیکی نرم‌افزار برای پلتفرم‌های نینتندو بیش از نیمی از کل هزینه‌های نرم‌افزار فیزیکی را تشکیل می‌داد. هزینه‌های فیزیکی نرم‌افزار برای پلتفرم‌های ایکس باکس کمتر از ۱۰ درصد از کل هزینه‌های فیزیکی را تشکیل می‌دهد.

از مجموع فروش بازی‌های Xbox در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده، تنها ۱۰ درصد آن فیزیکی بوده است. برای پلی استیشن و نینتندو، این رقم به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد بوده‌اند. به طور کلی به نظر می‌رسد مخاطبان ایکس باکس بیشتر به خرید بازی‌های دیجیتال تمایلی دارند.

از سوی دیگر، پلی استیشن و نینتندو بازارهای فیزیکی قابل توجهی دارند. وقتی تفاوت توزیع بازی بین این شرکت‌ها را در نظر می‌گیریم، این تفاوت چندان تعجب‌آور نیست. مایکروسافت در درجه اول به سرویس Game Pass متکی است و مخاطبان خود را به دانلودها و کتابخانه‌های دیجیتال سوق می‌دهد. بخش عمده‌ای از سهم آن در این نسل مربوط به Xbox Series S است که یک کنسول تمام دیجیتال محسوب می‌شود.

این ارقام نشان دهنده کم شدن اهمیت بازی‌های فیزیکی در Xbox است. هفته گذشته Walmart برای خلاص شدن از نسخه‌های فیزیکی، نسخه‌های فیزیکی Starfield را تنها به قیمت ۰.۰۳ دلار به فروش رساند. از سوی دیگر، مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که بازی مورد انتظار Senua’s Saga: Hellblade 2 تنها به صورت دیجیتالی عرضه می‌شود.

اظهارات یوبیسافت (Ubisoft) نشان می‌دهد که ناشران چه احساسی نسبت به بازی‌های فیزیکی دارند و این شرکت فرانسوی ادعا می‌کند که مشتریان باید خود را با عدم مالکیت فیزیکی آشنا کنند.

برای افرادی که بازی‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهند، پلی‌استیشن و نینتندو ممکن است تنها گزینه‌های رو به جلو باشند. در حالی که بسیاری از گیمرها از ایده کنار گذاشتن کامل بازی‌های فیزیکی استقبال نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد این امر در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

نظر شما در این باره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا