پلی استیشن ۶؛ غول جدید ژاپنیها و هر آنچه درباره آن میدانیم

هیچ شکی نیست که بقای موفقیت پلی استیشن یکی از اولویتهای اصلی سونی است، به ویژه حالا که کنسول نسل نهمی آنها به پنج سالگی خود نزدیک شده و به این ترتیب، شایعاتی از کنسول بعدی آنها به گوش میرسد. این غول ژاپنی هنوز به صورت رسمی از پلی استیشن ۶ رونمایی نکرده، اما طی چند ماه گذشته اطلاعات جالبی به بیرون درز پیدا کردهاند که دید خوبی از برنامههای آینده سونی به ما میدهند. در این مقاله، تمام اطلاعاتی که تا کنون درباره پلی استیشن ۶، یک پلی استیشن دستی جدید و آینده کنسولهای گیمینگ میدانیم را گردآوری کردهایم.
تاریخ عرضه و قیمت احتمالی پلی استیشن ۶
از آنجایی که هنوز هیچ معرفی رسمیای از PS6 صورت نگرفته، بازه زمانی مشخصی برای عرضه آن وجود ندارد. اگر به روند نسلهای قبلی کنسولهای سونی نگاه کنیم، میتوان حدس زد که غول نسل دهمی آنها در سال ۲۰۲۷ عرضه شود، یعنی هفت سال پس از پلی استیشن ۵. اما صنعت بازی از آغاز نسل هشت تا کنون دستخوش تغییرات عظیمی شده و این موضوع از ادامه پشتیبانی طولانی مدت از پلی استیشن ۴ در نسل نهم قابل مشاهده است.
شوهی یوشیدا، مدیر سابق پلی استیشن که از اواخر ۲۰۲۴ دیگر در سونی نیست، اخیراً بیان داشت که سال ۲۰۲۸ برای عرضه پلی استیشن بعدی منطقی به نظر میرسد. با این حال، هیدهآکی نیشینو (Hideaki Nishino)، رئیس و مدیرعامل جدید Sony Interactive Entertainment، در جلسهای در سال ۲۰۲۴ اظهار داشت که:
آینده پلتفرم (پلی استیشن) یکی از دغدغههای اصلی ماست. ما متعهد به کشف راههای جدید و پیشرفته برای تعامل بازیکنان با محتوایمان و خدماتمان هستیم.
برآورد قیمت این کنسول به ویژه بدون دانستن مشخصات سختافزاری مدنظر سونی، دشوار است. اخیراً سونی کنسول PS5 Pro را با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه کرد که قویترین کنسول خانگی حال حاضر به شمار میآید. قیمت مدل پرو، ۲۰۰ دلار بیشتر از قیمت اولیه پلی استیشن ۵ بود. اینکه PS6 همقیمت قویترین مدل PS5 خواهد بود یا قیمتی بین دو مدل خواهد داشت، هنوز مشخص نیست و احتمالاً تحت تاثیر جنگهای تجاری و تورم قرار خواهد گرفت.
مشخصات احتمالی پلی استیشن ۶
سونی با وجود رشد سریع سرویسهای ابری، همچنان متعهد به سختافزار فیزیکی باقی مانده و اعلام کرده که بیشتر بازیکنان همچنان خواهان کنسولی هستند که بازیها را به صورت محلی (پردازش کامل روی خود کنسول) اجرا کند. آقای نیشینو در این باره گفت:
بازی ابری به صورت فزایندهای به عنوان گزینه مکمل برای دسترسی بازیکنان به محتوا عمل میکند، اما باور ما این است که اکثریت بازیکنان همچنان میخواهند بازیها را به صورت محلی و بدون وابستگی به شرایط شبکه (اینترنت) تجربه کنند. PS5 و PS5 Pro این فرضیه را تایید کردهاند.
همانگونه که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، هیچ مشخصات سختافزاری رسمیای برای PS6 اعلام نشده، اما میدانیم که AMD تامینکننده سختافزار نسل بعدی خواهد بود. این موضوع چندان جای تعجب ندارد، چون AMD پیشتر هم مسئولیت تامین سختافزار PS4 و PS5 را برعهده داشت و این همکاری میتواند برای پشتیبانی از نسلهای قبلی نیز امیدبخش باشد.
نقش هوش مصنوعی
همکاری سونی با AMD فقط به سختافزار محدود نمیشود. سونی از پروژهای به نام Project Amethyst با همکاری AMD پردهبرداری کرده که توسط مارک سرنی، معمار اصلی سختافزار پلی استیشن، در جریان معرفی PS5 Pro اعلام شد. این پروژه نشان میدهد که این دو شرکت قصد دارند در زمینه ارتقای گرافیکی و توسعه سختافزارهای پیشرفته همکاری نزدیکی داشته باشند.
اولین ثمرهی این همکاری، ادعای رسمی سرنی بود که نسخه جدید PSSR (فناوری ارتقای تصویر اختصاصی پلی استیشن ۵ پرو) از مجموعهی جدید RDNA 4 که از هوش مصنوعی برای ارتقای گرافیکی استفاده میکند، بهره خواهد برد. این مجموعه در کارتهای گرافیک RX 9070 رونمایی شده است. سرنی گفته که نسخه جدید PSSR در سال ۲۰۲۶ بهصورت جایگزینی برای نسخه فعلی ارائه خواهد شد و نقشی کلیدی در آینده این فناوری و سختافزارهای جدید ایفا خواهد کرد.
با وجود این که شرکت AMD قرار است کارت گرافیکهای جدیدی را در سال ۲۰۲۶ عرضه کند که از نسخه جدید RDNA پشتیبانی میکنند، سرنی هشدار داده که سونی به جدول زمانی AMD وابسته نیست. او گفت:
AMD بسیار سریع حرکت میکند. کاری که من انجام میدهم این است که خودم را برای نسل بعدی کنسولها آماده کنم، بنابراین بازه زمانی من چند ساله است.
همه اینها نشان میدهد که دیگر تنها سختافزار تعیینکننده قدرت کنسول آینده نخواهد بود. PSSR به دلیل نیاز به سختافزار مخصوص برای پردازش ارتقای تصویر با هوش مصنوعی، تنها روی پلی استیشن ۵ پرو پشتیبانی میشود؛ و احتمالاً همین موضوع برای PS6 نیز صادق خواهد بود. همچنین AMD قرار است تامینکننده سختافزار کنسول نسل بعدی ایکس باکس هم باشد و اینکه مایکروسافت و سونی چطور با AMD همکاری میکنند، میتواند تعیینکننده میزان کارایی اختصاصی هر پلتفرم در زمینه فناوری ارتقای گرافیکی باشد؛ موضوعی که ممکن است به یک تفاوت کلیدی در نسل بعدی ختم شود.
در همین راستا، جک هوین (Jack Huynh)، معاون ارشد AMD در حوزه محاسبات و گرافیک، در توییتی درباره پروژه Amethyst اعلام کرد که AMD و سونی در حال توسعه شبکههای عصبی باکیفیتی هستند که مرزهای گرافیک همزمان (Real-time Graphics) در بازیها را جابجا میکنند؛ این نشان میدهد که PS6 احتمالاً یک جهش معنادار در زمینه رندرینگ بصری خواهد داشت؛ جهشی که بسیاری معتقدند در PS5 شاهد آن نبودیم.
عرضه کنسول دستی همزمان با پلی استیشن ۶؟
بر اساس گزارشی از بلومبرگ در سال ۲۰۲۴، سونی احتمالاً در حال برنامهریزی برای ساخت یک کنسول دستی جدید است که اولین کنسول دستی سونی از زمان PS Vita به شمار میآید. طبق گزارشها، این کنسول دستی در حال طراحی برای اجرای بومی بازیهای پلی استیشن ۵ است، اما اگر توسعه آن به خوبی پیش برود، احتمالاً سالها تا معرفیاش فاصله خواهیم داشت. سونی در سال ۲۰۲۳ دستگاه PS Portal را عرضه کرد، که در ابتدا صرفاً برای اجرای از راه دور بازیهای PS5 از طریق شبکه محلی طراحی شده بود. اما بعداً با دریافت بهروزرسانیهایی، امکان اجرای بازیها از طریق فضای ابری نیز به آن اضافه شد.
طبق گزارشها، PS Portal در ابتدا به عنوان یک کنسول دستی مستقل طراحی شده بود، اما برنامههای سونی در نزدیکی زمان عرضه تغییر کردند. حال با توجه به محبوبیت بالای این دستگاه و همچنین فروش بالای دستگاههای قابل حمل دیگر نظیر نینتندو سوییچ ۲، استیم دک و ایسوس ROG Ally، ممکن است سونی فکر کند زمان مناسبی برای ورود دوباره به بازار کنسولهای دستی فرا رسیده است. مایکروسافت نیز فعلاً از طریق همکاری با ایسوس، برنامه مشابهی دارد.