اخبار بازی

هیدتاکا میازاکی: هر چیز زیبایی باید المانی غم‌انگیز داشته باشد یا از مزیت گذشته خود محروم باشد تا زیبایی‌اش در معرض توجه قرار گیرد

گیمفا

در مصاحبه‌ای با وبسایت PC Gamer، از میازاکی این سوال مطرح شد که فلسفۀ پشت طراحی Undead Dragon در بازی Dark Souls 1 چه بوده و چه رویه‌ای برای طراحی آن طی شده است. پاسخ این خالق جالب توجه و عمیق بود.

هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، مدیرعامل فرام‌سافتور و خالق عناوین سولزبورن، در پاسخ به این سوال گفت:

اکثر مردم وقتی این را می‌گویم من را باور نمی‌کنند، اما سطحی از وقار و ظرافت در طراحی‌های هنری برایم بسیار اهمیت دارد. من اصولاً به آرتیست‌ها می‌گویم طرح‌هایی که مستقیماً و به صورت واضح مضحک و حال بهم زن هستند را نمی‌پذیرم. این تماماً به سلیقۀ شخصی من مربوط می‌شود و تقریباً مطابق آن، طرح‌های آرتیست‌ها را می‌پذیرم یا رد می‌کنم. توضیح این موضوع کمی برایم سخت است، اما منظور از «وقار» در طراحی چیست؟ فکر می‌کنم بهترین پاسخ در این کتاب طرح‌های هنری بازی وجود دارد. ایدۀ من از وقار چیزی است که در تمامی بازی‌ها و نه فقط در Dark Souls می‌بینید.

در ادامه، ماسانوری واگارای (Masanori Waragai)، طراح و آرتیستی که Undead Dragon را طراحی کرده بود، حول پروسۀ شکل‌گیری آن گفت:

من به یاد دارم زمانی که Undead Dragon را طراحی کردم و به میازاکی نشان دادم، اژدهایی بود که بدنش را کرم‌‌ها و چیزهای کثیف آلوده کرده‌ بودند. میازاکی آن را به من برگرداند و گفت: «این طراحی وقار لازم را ندارد، تنها متکی به المان‌های حال بهم زن نباش. به جای آن می‌توانی یک هیولای باشکوه اما غم‌انگیز طراحی کنی که به آرامی و تا ابد در حال نابودی و تجزیه شدن است؟

سپس میازاکی پیرامون این مکالمه‌ با واگارای صحبت کرد:

این انتخاب شخصی من در قبال صفات و زیبایی‌شناسی است و نباید آن را برای تمامی نیروهای خلاق استودیو در نظر بگیرید. خالقان دیگر در فرام‌سافتور زیبایی‌شناسی و ترجیح‌های خود را دارند. اما بله، این رویکرد در قبال طراحی، چیزی است که در رابطه با Elden Ring نیز آن را حفظ کردم. فکر کنم چیزی که قصد انجامش را دارم، خلق زیبایی است. این که زیبایی در چه چیزی تعریف می‌شود برای هر شخصی متفاوت است. نباید حتما از نظر فیزیکی چیزی زیبا یا دلربا باشد، بلکه با برخی پدیده‌ها و مخلوقات به طرق معنادارتری می‌توانید احساس همدلی کنید.

اگر واقع‌بین باشیم، من احساس می‌کنم یک چیز زیبا به درون‌مایه‌ای زشت نیاز دارد – چیزی که غم‌انگیز باشد یا مزیت یا زیبایی‌ای از آن گرفته شده باشد – من فکر می‌کنم این توصیف واقع‌گرایانه‌تری از مفهوم «زیبایی» است که درونمایه‌ای زیبا و کوچک را در قالبی تراژیک و در حال نابودی و اضمحلال به تصویر بکشیم. پدیده‌ای که به طور مطلق عاری از هر زشتی و کمبود ترسیم شود، برای من واقعی و قابل لمس نیست. من دوست دارم چیزهای زیبا را با درون‌مایۀ تراژدی خلق کنم.

بسته‌الحاقی Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۱ تیر ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا