نگاهی به ویژگیهای کلیدی بتای EA Sports FC 26

هر سال در همین روزها، عطش طرفداران سری بازیهای شبیهساز فوتبال EA Sports FC، با نزدیک شدن به عرضه جدیدترین نسخه آن، بیشتر از همیشه میشود. یک چرخه آشنا و تکراری از هیجان برای تغییرات جدید که FC 26 نیز از این قاعده مستثنی نیست. نسخه بتای خصوصی این بازی که به تازگی در اختیار گروهی از بازیکنان قرار گرفته، اولین تجربه نزدیک آنها به نسخه نهایی بازی است.اما بازخوردها نشان میدهند که این نسخه نه چشماندازی کاملاً روشن دارد و نه منظرهای تماماً تاریک، بلکه سناریویی پر از تضاد را پیش روی ما میگذارد. در این مقاله قصد داریم بر اساس تجربه چندساعته از نسخه بتا روی ایکس باکس سری اس، به تغییرات کلیدی این نسخه بپردازیم.
رابط کاربری و هسته گیمپلی FC 26
تجربه هر بازی با رابط کاربری (UI) آن آغاز میشود و FC 26 در این بخش، قدم اول را چندان استوار و درست بر نمیدارد. در نگاه اول، منوها با یک طراحی تمیز و بهبودهای جزئی، مدرنتر به نظر میرسند. با این حال، این پوسته زیبا نمیتواند عملکرد کندی که گاهوبیگاه در جابهجایی بین بخشهای مختلف حس میشود را پنهان کند. بدتر آن که، منوی تغییرات تاکتیکی، همان ساختار آزاردهنده FC 25 را به ارث برده است؛ ساختاری که شاید در عمل کاربردیتر باشد، اما از منظر تجربه کاربری، به نظر من، با استانداردهای کاربرپسندی که چندین و چند سال در سری FIFA یا همان FC دیدهایم، فاصله دارد.
اما مهمترین و پررنگترین تغییر ساختاری در بازیهای آفلاین، معرفی دو حالت مجزای گیمپلی است؛ Competitive و Authentic. این دو حالت، بیش از یک تنظیم ساده سرعت هستند و در واقع دو فلسفه متفاوت در طراحی بازی را به نمایش میگذارند. حالت Competitive، همان گیمپلی پرسرعت، آرکید و واکنشگرایی است که در بخشهای آنلاین مانند Ultimate Team شاهد آن هستیم؛ جایی که پاسکاریهای تکضرب و حرکات سریع، حرف اول را میزنند. در نقطه مقابل، حالت Authentic قرار دارد که EA مانور تبلیغاتی زیادی روی آن داده است. این حالت قصد دارد با کاهش سرعت، افزایش وزن و پررنگسازی اهمیت فیزیک بازی، یک تجربه واقعگرایانه و نزدیک به مسابقات واقعی فوتبال خلق کند. تماشای یک بازی در این حالت به لطف جریان آهستهتر، قطعاً لذتبخش و شبیه به یک پخش مسابقه از تلویزیون است. اما آیا بازی کردن در این حالت نیز به همان اندازه لذتبخش است؟
پاسخ صریح، حداقل بر اساس تجربه شخصی بنده، یک «نه» قاطعانه است. حالت Authentic، با وجود نیات خوبی که پشت آن نهفته، در عمل به شدت کند، سنگین و خستهکننده ظاهر میشود. این مود ممکن است طرفداران خاص خود را در میان علاقهمندان به شبیهسازی محض پیدا کند، اما به نظر نمیرسد آن نوآوری حیاتی و لازمی باشد که EA سعی در القای آن دارد. حذف کامل آن نیز احتمالاً ضربه بزرگی به کلیت بازی وارد نخواهد کرد و این سوال را مطرح میکند که آیا منابع صرف شده برای توسعه آن، نمیتوانست در بخشهای حیاتیتری هزینه شود؟
هوش مصنوعی و گلزنی
با ورود به زمین بازی و پس از اتمام چند دست مسابقه، متوجه میشوید که عملکرد هوش مصنوعی در FC 26 به طرز فجیعی سینوسی است. در لحظاتی، شاهد حرکات هوشمندانه، غیرقابل پیشبینی و تاکتیکی از سوی بازیکنان هوش مصنوعی هستیم که شما را به تحسین وا میدارند. اما در لحظهای دیگر، همان هوش مصنوعی با انجام حرکات به شدت از پیش برنامهریزی شده، کلیشهای یا حتی احمقانه، تمام انتظاراتمان را زمین میزنند.
این پارادوکس در عملکرد دروازهبانها به اوج خود میرسد. انیمیشنهای جدید و واکنشها به وضوح بهبود یافتهاند. دروازهبانها حرکات طبیعیتری دارند و سیوهای زیبایی از خود به نمایش میگذارند. با این حال، همچنان همان اشتباهات مضحک و باگهای هوش مصنوعی که سالهاست گریبانگیر این سری است، پابرجا هستند. دروازهبانها کماکان در ضربات زاویه بسته واکنشهای عجیبی نشان میدهند، روی توپهای بلند اشتباهات جدی مرتکب میشوند و حتی به تماشای توپ میایستند و در موقعیتهای تکبهتک، رفتارهای قابل پیشبینی از خود نشان میدهند.
یکی از تصمیمات درست EA، حذف سیستم شوتزنی زمانبندی شده (Timed Finishing) بود تا از شوتهای غیرطبیعی و غیرمنطقی که به گل تبدیل میشدند، کاسته شود. اما آیا این تغییر به معنای سختتر شدن گلزنی است؟ متاسفانه خیر و این موضوع را از تعداد گلهای زیادی هم که در هر مسابقه به ثمر میرسند میتوان استنباط کرد. به نظر میرسد بازی صرفاً یک مکانیک قابل سوءاستفاده را حذف کرده اما هنگامی که میبینیم شوتهای فنی RB/R1 با درصد موفقیت بسیار بالایی به تور مینشینند، میتوان گفت که همچنان سیستم گلزنی دارای ایرادهای جدی است. یا برای مثال، هر گاه که دروازهبان خود را به جلو میکشاند، هوش مصنوعی بازی بدون ذرهای تردید یا اشتباه، با یک ضربه چیپ دقیق، دروازه شما را باز میکند. این الگوهای تکراری، ضربه مهلکی به تجربه بازی میزنند.
با این حال، بزرگترین و شاید امیدوارکنندهترین تغییر گیمپلی، در بخش دفاع نهفته است. FC 26 با کاهش چشمگیر نقش هوش مصنوعی در دفاع کردن، تاکید بیسابقهای بر دفاع دستی (Manual Defending) دارد. دیگر نمیتوان با نگه داشتن یک دکمه، به هوش مصنوعی همتیمیها برای پوشش فضا و گرفتن توپ اتکا کرد. این تغییر، یک فاصله مهارتی معنادار بین بازیکنان حرفهای و آماتور ایجاد میکند؛ تغییری که سالها مورد تقاضای جامعه رقابتی بازی بود. هرچند، ممکن است که با اعتراض بازیکنان پس از عرضه بازی، این حالت از بین برود اما همچنان معتقدم که یکی از پیشرفتهای مهم گیمپلی این نسخه است. البته که مشکلات قدیمی مانند توپهای برگشتی مکرر پس از یک تکل موفق هنوز وجود دارند که میتوانند تلاشهای یک دفاع بینقص را بیاثر کنند و پینگپنگ معروف FC را باز هم به نمایش بگذارند.
فیزیک و جلوههای بصری
از منظر بصری، FC 26 طبق انتظار یک پیشرفت نسبت به نسخه قبلی است، اما این پیشرفت به اندازهای نیست که بتوان آن را یک جهش بزرگ برای عنوانی که در نیمه دوم عمر کنسولهای نسل نهم عرضه میشود، دانست. رنگ چمن طبیعیتر و چشمنوازتر شده، اما در صحنههای آهسته، همچنان واکنش فیزیکی خوبی به فشار و حرکات بازیکنان نشان نمیدهد. به لطف تکنولوژی HYPERMOTION، شاهد زوایا و انیمیشنهای جدید و جالبی برای صحنههای آهسته، بهویژه در سیوهای دروازهبانها هستیم که به جذابیت بصری بازی کمک میکند.
مدلسازی چهره بازیکنان، مسیری دوگانه را طی میکند. چهره برخی از بازیکنان با جزئیات خوبی بازسازی شده (مثل داوید رایا) اما برخی (همانند مانوئل نویر) جای کار دارند. همچنین پیشرفت در طراحی چهره سرمربیها (خوشبختانه امسال ونسان کمپانی، سرمربی بایرن مونیخ، با چهره واقعی خود در بازی حضور دارد) و داورها قابلتوجه است. جزئیات کنار زمین نیز بیشتر شده و حضور مسکاتها (عروسکهای نمادین تیمها) در میان مسابقات، به اتمسفر بازی افزوده است. یکی از نکات مثبت دیگر، بهبود واکنشهای چهره بازیکنان در هنگام برخوردهای فیزیکی، شوتزنی یا دفع توپ است که باعث شده صحنههای نزدیک، طبیعیتر از همیشه به نظر برسند.
اما تمام این پیشرفتها، با دو انتقاد ریشهای خدشهدار میشود. اول، انتقادی که کاربران به فیزیک توپ وارد میکنند و معتقدند توپ بیش از حد به پای بازیکنان چسبیده و حرکتی مستقل و طبیعی ندارد. و مهمتر از آن، انیمیشنهای دویدن. این پاشنه آشیل دیرینه سری، در FC 26 نیز به قوت خود باقی است. بسیاری از بازیکنان، انیمیشنهای دویدن را غیرطبیعی و گاهی مضحک توصیف میکنند و به نظرم نگاه به آنها در برخی صحنهها آزاردهنده است. در کنار اینها، باگهای متعددی مانند جلوتر بودن دروازه و پرچم کرنر از خط زمین در چند مسابقه متوالی که عملاً بازی را غیرقابل تجربه کرده بود و مجبور به ریستارت بازی شدم، یا نمایش دو بازیکن یکسان در آمارهای سریع حین بازی، در نسخه بتا دیده شدند که هرچند به احتمال زیاد در نسخه نهایی برطرف خواهند شد.
سایر تغییرات FC 26
در میان تمامی تغییرات، تصمیمات کوچک و هوشمندانهای نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. یکی از بهترین آنها، نمایش پای تخصصی بازیکن و کیفیت پای غیرتخصصی او (از طریق نشان دادن ستارهها) در زیر نام بازیکن است. این ویژگی که به شکل خوبی پیادهسازی شده، به کاربر کمک میکند تا هنگام بازی با تیمها و بازیکنان ناآشنا، اطلاعات حیاتی مربوط به عملکرد پای تخصصی و غیرتخصصی را به سرعت کسب کند. یکی از تلاشهای EA برای شکستن ریتم یکنواخت مسابقه، میانپردههای جدیدی است که قبل از شروع بازی، بین دو نیمه و حتی پس از به ثمر رسیدن گلهای حساس نمایش داده میشوند.
جمعبندی؛ آیا FC 26 عنوان موفقی خواهد شد؟
تجربه نسخه بتای FC 26، ما را به یک نتیجهگیری محتاطانه و شاید بدبینانه نسبت به نسخه نهایی بازی میرساند. حسی که از بازی دریافت میشود این است که متاسفانه قرار نیست با یک عنوان انقلابی روبهرو باشیم. بازی مجموعهای از ایدههای خوب (مثل تاکید بر دفاع دستی)، بهبودهای بصری جزئی و تصمیمات هوشمندانه کوچک است که در کنار مشکلات فنی ریشهدار (مثل عملکرد سینوسی هوش مصنوعی یا سناریوهای از پیش تعیین شده بازی) و مکانیکهای قابل سوءاستفاده در گیمپلی قرار گرفتهاند.
بزرگترین آسیب به این سری، همچنان نبود یک رقیب جدی در بازار است. این انحصار، به EA Sports اجازه داده تا به جای برداشتن گامهای بزرگ و پرریسک، به بهبودهای تدریجی و محتاطانه بسنده کند. FC 26 در حال حاضر محصولی است که از یک سو با بالا بردن مهارت موردنیاز در دفاع، نویدبخش آیندهای رقابتیتر است و از سوی دیگر، با حفظ مشکلات قدیمی و معرفی ایرادات جدید، این امید را کمرنگ میکند.
در آخر باید به یاد داشت که این تنها یک نسخه بتاست و امید میرود بسیاری از باگها و مشکلات در نسخه نهایی برطرف شوند. اما سوال اصلی این نیست که آیا باگها رفع میشوند یا خیر؛ سوال این است که آیا EA به هسته امیدوارکننده گیمپلی جدید خود وفادار خواهد ماند یا طبق روال هر سال، پس از اولین موج انتقادات، با آپدیتهای متعدد، بازی را به همان فرمول امن و شاید خستهکننده خود باز خواهد گرداند؟ پاسخ به این سوال، سرنوشت نهایی FC 26 را رقم خواهد زد.