اخبار بازی

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide

گیمفا

بازی Final Fantasy 16، بدون شک یکی از برترین آثار اکشن نقش‌آفرینی چند سال اخیر به شمار می‌آید و خصوصا اگر صحبت از آثار حماسی باشد، نام Final Fantasy 16 به خوبی می‌درخشد. نزدیک به یک سال پس از عرضه‌ی عنوان اصلی، شاهد دو بسته‌ی الحاقی متفاوت برای این عنوان بوده‌ایم که امروز، به سراغ بررسی بسته‌ی الحاقی دوم و آخر این اثر، یعنی The Rising Tide، رفته‌ایم تا ورق آخر ماجراجویی‌های کلایو و همراهانش را، زیر ذره‌بین ببریم.

داستان بسته‌الحاقی The Rising Tide، پیرامون Leviathan آب در جریان است و این بار Clive، به همراه Joshua و Jill راهی Mysidia می‌شوند تا گره از مشکل مردم این شهر دورافتاده و مخفی باز کنند. جایی که نزدیک به یک قرن است مردم در آن به صورت پنهانی زندگی می‌کنند و Waljas، کسی که Eikon آب را در اختیار دارد، در وضعیتی بین مرگ و زندگی به سر می‌برد.

بر خلاف دیگر Dominant‌هایی که در Final Fantasy 16 با آن‌ها مواجه شدیم، Dominant آب، یک نوزاد است! همین مسئله ظرافت داستانی خاصی به این بسته‌ی الحاقی بخشیده است و صرفا با خشونتی تمام عیار طرف نیستیم؛ احساسات، عواطف و خصوصا فعل و انفعالات مردم Mysidia با Clive و همراهانش، جذابیت خاص خودش را دارد.
خوشبختانه بر خلاف داستان اصلی، مراحل اصلی The Rising Tide با اهداف و Objective‌های Filler و فرعی پر نشده‌اند تا صرفا شاهد طولانی‌تر شدن بخش داستانی بازی باشیم و اکثرا، مراحل و اهداف داستانی، سرراست و در راستای روایت اتفاقات اصلی قرار داده شده‌اند که به شخصه این موضوع را بسیار مثبت تلقی می‌کنم.

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

داستان بازی، تعلیق بسیار خوبی دارد و به خوبی مخاطب را با خود همراه می‌سازد. خصوصا در مراحل پایانی که شاهد اوج اتفاقات داستانی هستیم، قطعا در جای خود میخکوب خواهید شد. البته این جذابیت بالا به منزله‌ی تیغ دو لبه عمل کرده چرا که از آن جایی که داستان بازی به نسبت کوتاه است، به محض اینکه شروع به لذت بردن از آن می‌کنید، به اتمام می‌رسد و شما را در یک خلسه‌ی ناتمام باقی می‌گذارد.

همانند نسخه‌ی اصلی، مبارزات قلب تپنده این اثر به شمار می‌آید و لحظات فوق‌العاده لذت‌بخشی را برای مخاطبان خلق می‌کند. در همان اوایل، Clive قدرت Eikon آب را جذب می‌کند و حملات و جادو‌های جدیدی به لیست جادو‌ها و حملات طویل خود می‌افزاید. قدرت‌های Eikon آب، بیشتر با تمرکز بر حملات از راه دور یا همان Ranged Attack طراحی شده‌اند و‌ افعی که Clive از آن استفاده می‌کند، به مانند یک سلاح گرم دشمنان را از فاصله‌ی دور، به شکل‌های مختلف هدف قرار می‌دهد. این قابلیت‌های جدید، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملی و مبارزاتی، جذاب و متفاوت هستند و امکان مبارزه‌ی عمیق‌تر در فاصله‌ی دور را نیز برای Clive فراهم می‌سازند.

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

همچنین در قالب یکی دیگر از بخش‌های بازی، در انتهای ماجراجویی خود، به Eikon شرور اصلی داستان بازی پایه یعنی Ultima هم دسترسی پیدا خواهید کرد که برخی از مرگبارترین و قدرتمندترین حملات ویژه در کل بازی را داراست. البته به واسطه‌ی Cooldown بالا، تعادل مناسبی برای استفاده از آن‌ها برقرار شده است.
همانند بازی اصلی، شاهد باس‌فایت‌های جذاب ولی کم شماری هستیم که شما را به شدت به چالش می‌کشند. دوباره شاهد تلفیق مبارزات طولانی با سکانس های سینمایی درهم تنیده هستیم که لحظات بسیار حماسی‌ای را به تصویر کشیده‌‌اند.

وقتی صحبت از مبارزات، باس‌فایت‌ها و نبرد‌های حماسی می‌شود، Final Fantasy 16 چه در قالب داستان اصلی و چه در قالب این دو بسته‌ی الحاقی، جای نقد و بحث خاصی را باقی نمی‌گذارد و عملکردی خیره کننده از خود به نمایش می‌گذارد.

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

دنیای بازی، بسیار متفاوت از مناطقی است که تا کنون دیده‌ایم، چرا که خبری از اثرات مرگبار MotherCrystal‌ها و اثر منفی Aether نیست و دنیای بازی، بی‌نهایت سر سبز، زیبا و چشم نواز بوده و مناظر فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است. البته برخی از مناظر را فقط می‌توان از دوردست مشاهده کرد و بر خلاف امید اولیه‌ام، بسیاری از آن‌ها، قابل گشت و گذار و تجربه نیستند.
همانند بازی پایه، عملکرد از لحاظ فنی کمی سینوسی است؛ از یک طرف شاهد باگ یا مشکل فنی خاصی نبودم و از طرف دیگر، نرخ فریم اجرایی بازی، همچنان بعضا دچار افت و خیز می‌شود. البته به نسبت بازی اصلی، کمی پرفورمنس و نرخ فریم بازی ثبات بهتری دارد.

شاهد یک سری مراحل فرعی نیز در این بسته‌ی الحاقی هستیم که رویکردی مشابه مراحل فرعی نسخه‌ی اصلی را اتخاذ کرده‌اند. مراحلی کوتاه و سطحی که بیشتر ما را با فضای کلی این منطقه و مردمان آن آشنا می‌کنند و از طرف دیگر آهنگر، مغازه‌داران و دیگر موارد جانبی را با اتمام مراحل فرعی، در دسترس Clive و همراهان قرار می‌دهند. اصلا و ابدا انتظار مراحل فرعی با داستانی عجیب و غریب یا حماسی را نداشته باشید چرا که خبری از اتفاقات مهم نیست و یا باید دخترک گمشده یکی از روستاییان را پیدا کنید و یا برای آهنگر، گلی خاص را بیاورید!

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

موسیقی این بسته‌الحاقی، به شکل فوق‌العاده‌ای فضای Mysidia، محیط‌های سرسبز و زیبای این منطقه و حال و هوای کلی جهان آن را ترسیم می‌کند. خصوصا در روستای اصلی، آهنگ اصلی‌ای که پخش می‌شود همخوانی فوق‌العاده‌ای با اتمسفر بازی برقرار کرده و کاملا مخاطب را در خود غرق می‌کند.

گالری اختصاصی گیمفا:

نقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

Final Fantasy 16 The Rising Tide

بسته‌الحاقی Rising Tide عنوان Final Fantasy 16 یک ماجراجویی‌ نسبتاً کوتاه، اما بسیار جذاب و لذت‌بخش است که برای آخرین بار، ما را در قامت Clive قرار می‌دهد. داستان جذاب و باس‌ فایت‌های نفس‌گیر، برجسته‌ترین نکات این بسته‌الحاقی به شمار می‌آیند اما از طرف دیگر، مشکلات مراحل فرعی بازی پایه و کوتاه بودن برخی محتویات را هم باری دیگر به همراه می‌آورد. با این وجود، The Rising Tide همچنان ارزش تجربه‌ را دارد.

نکات مثبت:

  • باس فایت‌های جذاب و چالش‌ برانگیز
  • تعلیق بالای داستان بازی
  • دنیای چشم‌نواز و زیبا
  • ساندترک فوق‌العاده

نکات منفی:

  • مراحل فرعی همچنان ضعیف و ناامیدکننده هستند
  • این بسته‌الحاقی می‌توانست طولانی‌تر باشد

۷.۸

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Square Enix) و روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است

راهنمای بررسی و امتیازدهی گیمفانقد و بررسی بسته‌الحاقی The Final Fantasy 16 The Rising Tide - گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا