نقد و بررسی بازی SUPERVIVE

امروز قصد داریم به نقد و بررسی بازی پر سر و صدای SUPERVIVE بپردازیم؛ عنوانی که توانست برای مدتی توجه بسیاری از مخاطبین و استریمرها را به خود جلب کند.
رؤیاپردازی درباره اینکه ماحصل ترکیب دو ژانر بسیار جذاب، پرطرفدار و سرشار از پتانسیل چه خواهد شد، بسیار جذاب و هیجانانگیزی است، اما متأسفانه این افکار و رویاها همانطور که از نامشان پیدا است، صرفاً فکر و رویا هستند و تنها موارد بسیار نادر و کمیابی از این رویاها به واقعیتی سرشا از سرگرمی تبدیل شدهاند.
ایده ناظر بر گیمپلی SUPERVIVE ترکیب دو ژانر Battle Royal و MOBA است؛ عنوانی که از المانهای هر دو ژانر بهره میبرد. این ایده تک خطی در ظاهر و روی کاغذ بسیار جذاب و هیجانانگیز بهنظر میرسد و هر دو ژانر جذابترین، هیجانانگیزترین و صد البته پرطرفدارترین آثار آنلاین چندنفره را زیر چتر خود دارند. همانطور که کمی قبلتر ذکر کردم، میان ایدههای روی کاغذ و نتیجه نهایی همیشه زمین تا آسمان فاصله است؛ بهعبارتی، این پیشفرض که جمع کردن نکات مثبت و ویژگیهای منحصر بهفرد دو ژانر لزوما چیز خارقالعادهای خواهد شد، خیالی باطل است. در ادامه به این موضوع که آیا بازی SUPERVIVE توانسته چیزی شبیه به رویاپردازیهای سازندگان بشود یا خیر، میپردازیم.
گیمپلی SUPERVIVE؛ ۳=۲+۲
سادگی و سرراست بودن، اصلیترین ویژگی بازیهای بتل رویال است. هدف، موانع و چالشها همیشه یک چیز هستند و بهعبارتی در این بازیها تنها یک چالش جذاب، ساده، تکراری و مشخص برای حل کردن وجود دارد. بنابراین هر عنوان بتل رویال میتواند با رعایت پیششرط حفظ سادگی، به هر اندازه و در تمامی ابعاد دچار تغییر و تحول شود.
ویژگی اصلی و متمایزکننده عناوین MOBA پیچیدگی سازمانیافته آنها است، نکتهای که موجب میشود تا بازیکن در هر راند به حل مسئله و عبور از چالشها و مشکلات مختلف فکر کند. این ویژگیِ بازیهای MOBA را در کمتر اثری میتوان پیدا کرد و به همین خاطر، این آثار نیز باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر و تحول در گیمپلی، این سوال را از خود بپرسند که آیا تحول در نظر گرفته شده میتواند بهشکلی فزاینده به این پیچیدگی سازمانیافته چیز معناداری اضافه کند یا خیر.
عدم حفظ سادگی و اضافه کردن پیچیدگیهای بیمعنا، دقیقاً همان خط قرمزهایی هستند که سوپروایو آنها را رد میکند. ادغام المانهای موبا/ بتلرویال، از بینرفتن اصلیترین ویژگیها و نقاط قوت هر دوی این ژانرها را به همراه میآورد. عنوان بتل رویالی که سادگی منحصر بهفرد خود را نداشته باشد را دیگر نمیتوان یک بتل رویال خوب و جذاب تلقی کرد. از سوی دیگر، عنوان موبایی که هیچ چالش یا مسئلهای نمیتواند مطرح کند را نیز نمیتوان جدی گرفت.
با وجود مشکلات ذاتی و ساختاری، سیستم مبارزاتی این عنوان بهقدر کافی جذاب و سرگرمکننده است و میتواند شما را جذب خود کند. ترکیب کاراکترهایی که تواناییهای منحصر بهفرد و جذابی دارند با آیتمهای متنوع و خلاقانه موجب شده تا مبارزات بسیار جذاب و باکیفیت باشند. به همین دلیل، برای سوپروایو تنها یک راه نجات وجود دارد. سازندگان میتوانند با هوشمندی و خلاقیت، از این ویژگی مثبت خود استفاده کرده و گیمپلی را تا حد امکان سادهسازی کنند تا سوپروایو بیش از پیش به مبانی بتل رویال نزدیک شود و از ساختار MOBA خود فاصله بگیرد.
یکی دیگر از مهمترین عناصری که باعث میشود تا مبارزات سوپروایو بهقدر کافی جذاب و هیجانانگیز باشند، کارگردانی هنری اصولی است. از آنجایی که با نقشه تقریباً بزرگی روبهرو هستیم، طراحیهای بسیار زیبا، متنوع و خلاقانهای در آن جای گرفتهاند. طراحیها هنری نقشه بازی بهقدری خوب و خلاقانه هستند که هر بخش از آن اتمسفر و فضای خاص خود را دارد.
هنرمندانهترین بخشی که تیم هنری در آن خلاقیت و توانایی خود را با قاطعیت به ما اثبات میکنند، رنگآمیزی صحیح و بسیار زیبا است. با توجه به این موارد که با یک طراحی فانتزی و اصطلاحاً رنگارنگ مواجهیم، اگر رنگآمیزیها بهدرستی انجام نمیشدند، در مبارزات سنگین و حتی معمولی چشم بازیکنان بهسادگی سوژه و هدف را گم میکرد و بهکلی رشته افکار و اعمال او پاره میشد. اما خوشبختانه رنگآمیزیها بهقدری درست و خوب هستند که حتی در شلوغترین مبارزات هم غیرممکن است حتی لحظهای احساس گیجی و آشوبزدگی کنید.
تنها بخشی که بهنظر میرسد طراحان زمان و حوصله کافی برای آن خرج نکردهاند، طراحی کاراکترها است. طراحیها بیش از حد معمولی، تکراری و پیش پاافتاده هستند و از آنجایی که بازی هیچ داستان و نکته خاصی درمورد کاراکترها به ما نمیدهد، بهسختی میشود با آنها ارتباط گرفت.
یکی دیگر از ضعفهای بزرگ این عنوان، حضور ناکافی و کمرنگ موسیقی است. حضور سکوتی بهجا و حساب شده در عناوین شوتر و بتلرویال به این دلیل که بازیکنان به شنیدن صداهای مختلف برای اطلاع پیدا کردن از موقعیت دشمن نیاز دارند، منطقی و صحیح است. در سوپروایو شما از طریق Vision به موقعیت مکانی دشمنان خود پی میبرید، بنابراین حضور فعالانه موسیقی متن جذاب نهتنها برای شکستن این سکوت آزاردهنده در بازی بسیار مفید و ضروری خواهد بود، بلکه به شکل مؤثری به فضا و اتمسفر بازی رنگ و رویی تازه خواهند بخشید.
SUPERVIVE
بازی Supervive یکی از جسورانهترین عناوین چند وقت اخیر به شمار میرود و برای چند ساعت ارزش تجربه را دارد، اما اگر بخواهد پایدار باقی بماند، باید اصلاحات و بهبودهای قابل توجهای را به خود ببیند.
نکات مثبت:
- سیستم مبارزات جذاب و گیرا
- طراحیهای هنری جذاب با رنگآمیزیهای بسیار زیبا و دقیق
- اکشن هیجانانگیز و درگیرکننده
نکات منفی:
- جلوههای شنیداری و موسیقی متن ضعیف
- کاراکترها از لحاظ بصری جذابیت خاصی ندارند و بسیار معمولی هستند
- هسته مرکزی گیمپلی ناقص و چیزی بلاتکلیف میان دو ژانر بتلرویال و موبا است
۷
این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است
راهنمای بررسی و امتیازدهی گیمفا