عملکرد فنی خوب بازی Split Fiction روی کنسولها و PC

دیجیتال فاندری (Digital Foundry) عملکرد فنی عنوان اکشن کواپ محور Split Fiction، جدیدترین ساخته استودیوی Hazelight را روی PS5، PS5 Pro، Xbox Series X/S و PC مورد بررسی قرار داده است.
بازی Split Fiction با بهرهگیری از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 توسعه یافته است و به گفته دیجیتال فاندری، از لحاظ بهینهسازی یکی از بهترین عناوین منتشر شده در چند وقت اخیر محسوب میشود.
به نظر میرسد این بازی از ویژگیهای شاخص Unreal Engine 5 مانند Lumen global illumination به همراه Nanite و MetaHuman استفاده نمیکند و شاید علت اصلی بهینه بودن آن ناشی از نبودن موارد مذکور باشد. تیم سازنده تکنیکهای شناختهشدهتری را انتخاب کرده است که به خوبی در چارچوب اهداف طراحی بازی عمل میکنند. شخصیتها از نظر ظاهری خوب به نظر میرسند و نورپردازی محیطها نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. ظاهراً نبود Lumen global illumination منجر شده تا هیچ یک از مشکلات UE5 یا محدودیتهای گستردهتری مانند Pop-in دیده نشوند.
استفاده از این تکنیکهای سنتیتر به Split Fiction اجازه میدهد تا سطوح قابلتوجهی از کیفیت تصویر را با یک تصویر واضحتر در اکثر پلتفرمها نسبت به Lumen و Nanite ارائه دهد. به عنوان مثال، نسخه PS5 Pro با رزولوشن 4K Native با TAA و نسخههای PS5 و Series X با رزولوشن 1800p و نسخه سری اس با رزولوشن 1080p و همگی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه کاملاً پایدار اجرا میشوند. دیجیتال فاندری میگوید در نسخههای کنسولی هیچگونه افت فریمی دیده نمیشود. همچنین شایان ذکر است که نسخه سری اس هیچ ویژگی بصری را در مقایسه با سایر کنسولها از دست نمیدهد.
این بازی همچنین عملکرد خوبی روی پلتفرم PC دارد. دیجیتال فاندری Split Fiction را روی یک رایانه شخصی رده بالا، با یک کارت گرافیکی RTX 5090 و پردازنده 12900K در حداکثر تنظیمات، با رزولوشن 4K و نرخ ثابت ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کرده است. در هنگام تجربه بازی برای اولین بار یک مرحله پیش کامپایل شیدرسازی وجود دارد و تنها چند افت فریم جزئی در سکانس مقدماتی بازی دیده میشود.
بازی Split Fiction هماکنون روی پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی در دسترس است.