عضو سابق استودیو Bend: طمع ناشران صنعت بازی را نابود کرده است

یکی از توسعه دهندگان سابق استودیو Bend معتقد است صنعت بازی دچار تغییراتی منفی شده است. ناشران روی مدل درآمدزایی لایوسرویس تمرکز میکنند و خواسته بازیکنان برایشان اهمیتی ندارد.
وضعیت این روزهای صنعت بازی چندان برای همه بازیکنان خوشایند نیست. ساخت بازی با پیروی کورکورانه از ترندهایی چون درآمدزایی با مدل لایوسرویس و حرکت به سمت ساخت بیرویه آثار جهان باز از جمله مصادیق طمع سازندگان برای درآمدزایی بیشتر در طولانیمدت است. آپدیتهای فصلی و انتشار منظم محتوا برای عناوین لایوسرویس گرچه میتواند بازیکنان را برای مدت زیادی سرگرم تجربه یک اثر کند اما به مرور خلاقیت و جوهر اصلی ویدیوگیم را از بین میبرد. اکنون این انتقاد به شرکت سونی وارد است که اخیرا وارد یک برنامهریزی افراطی برای ورود به صنعت آثار سرویسمحور شده بود.
پلی استیشن برای مدتها میزبان بازیهای تکنفره آفلاین بوده که بخش مهمی از هویت این برند را تشکیل دادهاند. با این حال، سونی به جای کسب سود به شکل طبیعی از عناوین سینگلپلیر تلاش کرد تا استراتژی جدید خود را در راس قرار دهد و به صدای مخاطبان گوش ندهد. گرچه سودآوری برای یک کمپانی اهمیت بالایی دارد و حیات آن را تا حدودی تضمین میکند اما تمرکز بیش از حد روی این موضوع، خلاقیت و نوآوری را قربانی میکند.
یک عضو سابق استودیو Bend معتقد است که سونی مدل سرویسمحور را اینگونه به سهامداران خود توضیح میدهد: با هزینه کمتر میتوان سود بیشتری به دست آورد؛ او ادامه داد:
با هزینهای که صرف ساخت The Last of Us Part II میشود میتوان ۱۰ بازی Overwatch ساخت و از سود این ۱۰ عنوان میتوان ۸۰ بازی Overwatch دیگر را توسعه داد.
سونی خود به اشتباه بودن این سیاست اعتراف کرد؛ با لغو نیمی از پروژههای سرویسمحور (و البته شکست بازی Concord) در کنار وضعیت غیرقابل قبول استودیو بانجی از جمله استعفای مدیرعامل آن دیگر میتوان فهمید که سود و خلاقیت یک زوج مکمل برای هم هستند. با این وجود همچنان شرکت ژاپنی به سودآوری آثاری چون Helldivers 2 و Destiny 2 اهمیت میدهد و تاکید دارد که باید به هر قیمتی مدل درآمدزایی لایوسرویس را حفظ کرد و طبق آن بازی ساخت.