اخبار بازی

شایعه: PS6 از حالت 4K و نرخ ۱۲۰ فریم پشتیبانی می‌کند؛ عملکرد ۵ تا ۱۰ برابری ری تریسینگ نسبت به PS5

گیمفا

اطلاعات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که کنسول PS6 تجربه‌ای پایدار با رزولوشن 4K و نرخ ۱۲۰ فریم را به صورت مداوم ارائه دهد. طبق اطلاعات منتشر شده، این کنسول در زمینه ری تریسینگ نیز جهشی چشمگیر خواهد داشت و نسبت به مدل پایه PS5، حدود ۵ تا ۱۰ برابر عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

در هفته‌های اخیر، جزئیات بیشتری از کنسول نسل بعدی سونی، یعنی PlayStation 6، از طریق افشاگری‌ها و عمدتاً از سوی منبع شناخته‌شده‌ Moore’s Law is Dead منتشر شده است. در جدیدترین قسمت از این پادکست، Broken Silicon اطلاعات تازه‌ای در اختیار مخاطبان قرار داده و ادعا می‌کند که عملکرد در PS6 نسبت به مدل پایه PS5 تا ۵ تا ۱۰ برابر بهبود خواهد یافت که جهشی خیره‌کننده برای بازی‌های نسل بعد محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، در زمینه رندرینگ سنتی نیز اطلاعات فاش‌ شده نشان می‌دهد که PS6 می‌تواند بین ۲ تا ۳ برابر قدرت گرافیکی بیشتری نسبت به PS5 داشته باشد. این عملکرد، آن را در سطح کارت‌های گرافیک قدرتمند Radeon RX 9070 XT و GeForce RTX 5080 قرار می‌دهد.

در ادامه‌ی گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی کنسول نسل بعدی سونی، Moore’s Law is Dead در پادکست خود به همراه جیمز پرایور، مدیر سابق محصولات ارشد در AMD و یکی از چهره‌های کلیدی در توسعه پردازنده‌های Ryzen Threadripper، به بررسی جزئیات PS6 پرداختند.

در این گفت‌وگو مطرح شد که یک کنسول بازی با توانایی اجرای بازی‌ها در وضوح 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، ری تریسینگ پیشرفته و ارتقای مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی و با عملکردی در حد RTX 4080 تا RTX 5080، می‌تواند به معنای واقعی کلمه یک هیولا در دنیای کنسول‌ها باشد؛ حتی اگر با قیمتی در حدود ۹۰۰ دلار عرضه شود.

طبق اطلاعات فاش‌ شده، معماری گرافیکی نسل بعدی RDNA 5 شرکت AMD به دو قالب تراشه مجزای AT0 و AT2 تقسیم خواهد شد. انتظار می‌رود کنسول‌های نسل بعد از جمله PlayStation 6، از قالب AT2 به‌عنوان بخش گرافیکی APU خود استفاده کنند.

در همین حال، AT0 به‌ عنوان تراشه پرچم‌دار معماری RDNA 5 در نظر گرفته شده و ظاهراً در کارت گرافیک آینده‌ Radeon RX 10900 XT مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کارت قرار است از ۱۵۴ واحد محاسباتی بهره ببرد که نشان‌دهنده جهشی عظیم در قدرت پردازشی نسبت به نسل‌های پیشین است.

در زیر قالب اصلی AT2، این تراشه به سه بخش تقسیم شده است: مدل‌های دارای ۶۴، ۴۸ و ۴۴ واحد محاسباتی که هر کدام با توان مصرفی، حافظه کش و ظرفیت VRAM متفاوت عرضه می‌شوند. همه کارت‌های RDNA 5 از حافظه‌های GDDR7 بهره می‌برند. طبق اطلاعات لو رفته توسط MLID، می‌توان انتظار داشت که کنسول PS6، از نسخه‌ای با حدود ۴۰ تا ۴۸ واحد محاسباتی RDNA 5 و فرکانس بیش از ۳.۰ گیگاهرتز بهره ببرد. بر اساس نمودارهای منتشرشده توسط MLID، این سطح عملکرد در حد و حدود کارت‌های گرافیک Radeon RX 9070 تا GeForce RTX 4080 SUPER خواهد بود.

اما این تنها بخشی از ماجرا است؛ زیرا در زمینه عملکرد ری تریسینگ، مدل سفارشی مبتنی بر RDNA 5 که توسط سونی برای PS6 طراحی شده، به گفته MLID می‌تواند ۵ تا ۱۰ برابر بهتر از مدل پایه PS5 عمل کند.

جیمز پرایور و MLID همچنین اشاره کرده‌اند که ترکیب این قدرت گرافیکی با معرفی نسل جدید تلویزیون‌های سونی که قابلیت نمایش 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و پاسخ‌دهی بسیار سریع را دارند، تجربه‌ بازی‌های ویدیویی را در سطحی کاملاً جدید و بی‌نظیر ارائه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا