دیجیتال فاندری: کنسول دستی PS6 میتواند عملکرد حالت بهینه PS5 را شبیهسازی کند

تحلیل فنی جدید دیجیتال فاندری پیرامون حالت صرفهجویی انرژی PS5 و PS5 Pro، بحثهای جذابی را درباره شکل احتمالی کنسول دستی PS6 ایجاد کرده است.
یافتهها نشان میدهد که تنظیمات بهینهسازی مصرف انرژی معرفی شده توسط سونی میتواند بدون اینکه کیفیت بصری و تجربهی گیمپلی به طور کامل قربانی شود، بهعنوان یک نمونه اولیه برای نحوه مدیریت عملکرد، گرما و عمر باتری در کنسول دستی آینده پلی استیشن عمل کند.
حالت صرفهجویی انرژی که بهتازگی همراه با بهروزرسانی فریمور PS5 ارائه شده است، چندین پارامتر سختافزاری داخلی را برای کاهش مصرف انرژی تغییر میدهد. این حالت تعداد هستههای فعال پردازنده را کاهش میدهد، پهنای باند حافظه GDDR6 را نصف میکند، فرکانس GPU را به سطح پایه میرساند و قابلیتهای پرمصرف مانند PSSR و پشتیبانی از واقعیت مجازی را غیرفعال میکند.
در حالی که این تغییرات منجر به کاهش کلی عملکرد میشوند، اما نمونهای از مواردی را که توسعهدهندگان برای سختافزار کاملاً قابل حمل باید اعمال کنند، شبیهسازی میکند. در حال حاضر، تنها تعدادی از بازیها مانند Demon’s Souls، Days Gone Remastered، Death Stranding 1 و ۲ و Ghost of Yotei از این ویژگی جدید از طریق پچهای جداگانه پشتیبانی میکنند.
تحلیل دیجیتال فاندری نشان میدهد که این پیکربندی جدید، نگاهی اجمالی به حالتهای عملکرد دوگانه مشابه آنچه ممکن است در کنسول دستی PS6 به کار رود، ارائه میدهد. در کنسولهای فعلی پلی استیشن، پروفایل صرفهجویی انرژی بهعنوان یک هدف توسعهی جداگانه در سطح پایینتر از حالتهای استاندارد و پرو عمل میکند.
کنسول دستی آینده سونی احتمالاً شامل دو حالت متمایز Docked و دستی خواهد بود. در حالت Docked، دستگاه میتواند از انرژی بیشتری بهره ببرد تا رزولوشن بالاتر و نرخ فریم روانتری ارائه دهد. حالت دستی روی صرفهجویی انرژی تمرکز میکند و با کاهش بار رندرینگ، رزولوشن پایینتر و جلوههای بصری سبکتر این هدف را محقق میکند.
نتایج مشاهده شده در Demon’s Souls و Days Gone Remastered نمونهای گویا از نحوه عملکرد این حالتها را در عمل ارائه میدهند. در Demon’s Souls، از یک رویکرد ساده برای کاهش کیفیت استفاده شده است. حالت عملکرد کیفیت ۱۴۴۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به ۱۴۴۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه تغییر مییابد. این تنظیمات جزئیات بصری و شبیهسازی فیزیک را حفظ میکند، اما نرخ فریم کاهش مییابد تا با منابع سیستم محدود سازگار شود. در کنسول دستی PS6، طراحی مشابه میتواند به این معنا باشد که حالت Docked نرخ فریم و وضوح تصویری پایدار را حفظ کند و حالت دستی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا شود تا مشکلات حرارتی کاهش یافته و عمر باتری افزایش یابد.
از سوی دیگر، Days Gone Remastered یک استراتژی تطبیقپذیرتر را نشان میدهد که رزولوشن افقی، فاصله رندر و Ambient Occlusion را به صورت پویا تنظیم میکند تا عملکرد پایدار باقی بماند. در یک حالت Docked، این رویکرد میتواند کیفیت بصری را تا ۴K یا ۱۴۴۰p افزایش دهد و حالت دستی رزولوشن و جلوههای بصری را کاهش میدهد تا نرخ فریم ثابت حفظ شود. چنین سیستمهای رندر پویا، همراه با نمایشگرهای دارای نرخ تازهسازی متغیر، میتوانند به کاهش افت عملکرد و به حداقل رساندن لرزش تصویری هنگام بازی در حالت دستی کمک کنند.
این تحلیل همچنین سه عامل اصلی محدودکننده عملکرد در حالت دستی را مشخص میکند: کاهش هستهها یا رشتههای پردازنده که توان شبیهسازی جهان و هوش مصنوعی پیچیده را محدود میکند، کاهش پهنای باند حافظه که کیفیت بافتها و رزولوشن را پایین میآورد، و کاهش فرکانس GPU که بر سایهزنی و رندر ذرات تأثیر میگذارد. مجموع این محدودیتها نشان میدهد که چرا در صحنههای مبارزهای شدید یا محیطهای شلوغ، افت فریم قابل ملاحظهای رخ میدهد.
با وجود اینکه در حال حاضر هیچگونه تأییدیه رسمی دربارهی کنسول دستی PS6 وجود ندارد، حالت جدید صرفهجویی انرژی فراتر از یک آپدیت فریمور به نظر میرسد و ممکن است سرنخی از معماری احتمالی PS6 دستی باشد. دیجیتال فاندری اشاره میکند که رویکرد دو بخشی میتواند نقش مهمی در تعیین نحوه تعادل بین کیفیت کنسولهای پیشرفته و نیازهای قابل حمل بودن در سختافزارهای آینده پلی استیشن ایفا کند.