خالق Minecraft: اگر خرید بازی «مالکیت» محسوب نمیشود پس دزدی آن هم «سرقت» نیست

مارکوس پرسون خالق Minecraft میگوید اگر خرید بازی مالکیت نیست، پس دزدی آن هم سرقت نیست؛ اظهارنظری جنجالی در حمایت از کارزار Stop Killing Games.
مارکوس پرسون، خالق بازی Minecraft که بیشتر با نام Notch شناخته میشود، هیچگاه به دیپلماسی در اظهارنظرهایش معروف نبوده است. در طول سیزده سال گذشته، او بارها در شبکههای اجتماعی درباره صنعت بازی و مسائل اجتماعی مختلف اظهارنظرهای جنجالی کرده است. در زمینه بازیها، یکی از معروفترین صحبتهای او به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد؛ زمانی که به یکی از طرفداران Minecraft که توان خرید بازی را نداشت، گفت:
بازی رو کرک کن. اگه بعداً پول داشتی و هنوزم دوستش داشتی، اون موقع بخرش. البته یادت نره که عذاب وجدان داشته باشی.
در کنفرانس Game Developers Conference سال ۲۰۱۱، پرسون حتی صریحتر بود. او در صحبت با همکاران خود گفت که دزدی بازی «سرقت» محسوب نمیشود. به گفته او، وقتی کسی ماشینی را میدزدد، یک ماشین کمتر در دنیا وجود دارد، اما وقتی کسی بازی را دزدی (دانلود یا نصب غیرقانونی) میکند، تنها یک نسخه دیگر از آن ساخته میشود و چه بسا یک طرفدار جدید هم بهوجود بیاید.
حالا پرسون در پی کارزار جدیدی به نام Stop Killing Games (بازیها را نکشید) بار دیگر این دیدگاه خود را مطرح کرده است. این کارزار به دنبال جمعآوری امضا برای ارائه پیشنهادی به پارلمانهای بریتانیا و اتحادیه اروپا است تا توسعهدهندگان و ناشران بازی را از ساخت بازیهایی که در آینده به دلیل قطع همیشگی سرورها «کشته میشوند» منع کند. هفته گذشته نیز خبری درباره یکی از این نمونهها منتشر شد: شرکت Electronic Arts اعلام کرد که تمام خدمات بازی Anthem ساخته BioWare در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۲ دی ۱۴۰۴) به پایان میرسد و از آن روز به بعد، این بازی عملاً غیرقابل بازی خواهد بود.
کارزار Stop Killing Games اخیراً به شدت مورد توجه قرار گرفته و طبق اطلاعات سایت رسمی، تا امروز نزدیک به ۱.۳ میلیون امضا جمع کرده است. پیشبینیپذیر است که ناشران از حالا مخالفت خود را با این طرح اعلام کردهاند و گفتهاند در صورت تصویب چنین قانونی، هزینه اجرای آن برایشان «بسیار سنگین» خواهد بود؛ جملهای که به نوعی تهدید پنهان برای افزایش بیشتر قیمت بازیهاست. در چنین فضایی، مارکوس پرسون گفت:
اگه خریدن بازی، به معنای مالکیت نیست، پس دزدیدن اون هم سرقت محسوب نمیشه.
وقتی از او پرسیده شد که توسعهدهندگان و ناشران به جای خاموش کردن بازیها چه کاری باید انجام دهند، پرسون یادآور شد که بازیهای قدیمی به بازیکنان اجازه میدادند تا سرورهای خود را راهاندازی کنند؛ کاری که باعث میشد حتی بعد از خاموش شدن سرورهای رسمی، آن بازی همچنان زنده بماند.
اوایل امسال نیز پرسون در توییتر نظر دنبالکنندگانش را درباره بازگشت به ساخت یک دنباله معنوی برای Minecraft جویا شد. واکنشها مثبت بود، اما هنوز مشخص نیست که این پروژه واقعاً ساخته خواهد شد یا نه، و اگر بله، چه زمانی منتشر میشود.