اخبار بازی

خالق Counter-Strike: از تصمیمات گذشته خود پشیمانم

گیمفا

در ۲۰ سالگی، مین له (Minh Le)، که بیشتر با نام مستعار «گوسمن» شناخته می‌شود، در ساخت چیزی مشارکت کرد که به یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی جهان تبدیل شد. بازی Counter-Strike که در ابتدا یک ماد ساده برای بازی Half-Life بود، به سرعت توسط شرکت Valve شناسایی و خریداری شد و این شرکت دو توسعه‌دهنده‌ی آن را نیز استخدام کرد.

۲۵ سال بعد، Counter-Strike 2 به طور میانگین روزانه ۱.۶ میلیون بازیکن همزمان در ساعات اوج خود دارد. اگرچه تخمین‌ها متفاوت است، اما اکثر منابع تأیید می‌کنند که این بازی شوتر سالانه حدود یک میلیارد دلار برای Valve درآمدزایی دارد. جالب است بدانید استارت ساخت این بازی میلیارد دلاری، در اتاق خوابگاه دانشجویی له مین زده شده بود.

با این حال، له دیگر در Valve کار نمی‌کند. او اکنون در کنار Ultimo Ratio، روی یک بازی تیراندازی اول شخص (FPS) جدید به نام Alpha Response کار می‌کند. پس چه چیزی باعث شد که او کار در یکی از معتبرترین شرکت‌های بازیسازی در این صنعت را رها کند و در این فرایند، Counter-Strike را نیز پشت سر بگذارد؟ مین له در مصاحبه‌ای اختصاصی با PCGamesN توضیح می‌دهد که واقعا چه اتفاقی افتاده است.

توسعه‌ی Counter-Strike در ژانویه ۱۹۹۹ آغاز شد. طی شش ماه، له و دوستش جس کلیف (Jess Cliffe)، چهار نقشه، نُه سلاح و یک حالت نجات گروگان (hostage rescue) ساختند. نسخه بتا در ماه جولای منتشر شد. تا آوریل سال بعد، شرکت Valve حق انتشار Counter-Strike 1.0 را به صورت یک بسته همراه با آپدیت بعدی Half-Life به دست آورد. اولین نسخه اصلی یکی از بهترین بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) تمام دوران در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۰۰ منتشر شد. او در این باره می‌گوید:

حدود زمان بتای نسخه ۱، ما متوجه شدیم که یک چیز خاص و ویژه در دست داریم. زمانی که Valve با ما تماس گرفت، همان موقع بود که فکر کردیم این بازی می‌تواند به عنوان یک اثر ویژه در تاریخ بازی‌های ویدیویی ثبت شود. این بازی سبک جدیدی را معرفی کرد. در آن زمان، هر بازی تیراندازی اول شخصی (FPS) یک دث‌مچ (deathmatch) بود: بمیر، دوباره زنده شو، بمیر. اما Counter-Strike مفهوم مسابقه مبتنی بر راند را معرفی کرد. به نظر می‌رسید خیلی‌ها از این سیستم اقتصادیِ پس‌انداز کردن برای خرید سلاح‌های بهتر، و بحث بر سر اینکه آیا باید همین الان چیزی بخرند یا بعداً در بازی چیز بهتری تهیه کنند، لذت می‌بردند.

من آن موقع ۲۰ ساله بودم. برای Valve احترام بسیار زیادی قائل بودم. آنها الگوی من بودند. باورنکردنی بود که آنها بازی را به رسمیت شناختند. یادم است اولین واکنش من این بود که «وای خدای من. شماها از بازی من خوشتان آمده؟!» این حس فوق‌العاده‌ای بود. وقتی به ما یک قرارداد پیشنهاد دادند، ما واقعاً زیاد به آن فکر نکردیم. ما فقط فکر کردیم که این یک فرصت فوق‌العاده برای کار با Valve است.

خالق Counter-Strike: از تصمیمات گذشته خود پشیمانم - گیمفا

له پس از استخدام در Valve، کار روی دنباله‌ی Counter-Strike را آغاز کرد. چیزی که قرار بود Counter-Strike 2.0 باشد. او می‌خواست چیزی بسازد که بتواند آن را از پایه شکل دهد و به او اجازه دهد تا ایده‌ها و مکانیک‌های جدیدی را پیاده‌سازی کند. اما Counter-Strike به طور باورنکردنی موفق بود و Valve نمی‌خواست این تعادل را بر هم بزند.

له توضیح می‌دهد:

من در حال صحبت با گیب (Gabe) و برخی از مدیران رده بالا بودم و ما به این نتیجه رسیدیم که من نمی‌توانم روی بازی‌ای کار کنم که بتوانم آن را به همان شکلی که Counter-Strike را شکل دادم، قالب‌ریزی کنم. ما هر دو متوجه شدیم که Counter-Strike به اوج خود رسیده است. تغییر دادن آن به هر شکلی برای ما غیرممکن بود، زیرا جامعه بازیکنان به شدت به آن عادت کرده بود. من واقعاً مشتاق بودم که ویژگی‌های متفاوتی را ارائه دهم.

counter strike 16

له شرکت Valve را ترک کرد تا Tactical Intervention را بسازد؛ یک بازی شوتر همکاری-محور (co-op) که بعدها بخشی از طرح اولیه برای بازی Alpha Response را شکل داد. او درباره‌ی جدایی‌اش احساسات متناقضی دارد.

این یک تصمیم دوستانه بود، آنها مرا مجبور به رفتن نکردند. اما بخشی از وجودم تا حدی از این کار پشیمان است. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، تصمیم من برای ترک Valve از نظر مالی، یک تصمیم نسبتاً ضعیف بود. اگر در Valve مانده بودم، تا الان می‌توانستم بازنشسته شوم. اما من مسیر سخت‌تری را در پیش گرفتم. به تنهایی مسیرم را ادامه دادم، چند تصمیم تجاری ضعیف گرفتم و با برخی شرکت‌های بد و افراد نادرست کار کردم. اما چیزهای زیادی یاد گرفتم و توانستم به عنوان یک توسعه‌دهنده بازی رشد کنم.

خوشحالم که Counter-Strike موفق است و مردم آن را بازی می‌کنند. این آن قشر مخاطبی (demographic) نیست که من در ابتدا هنگام خلق بازی در ذهن داشتم، اما این موفقیت گوارای وجودشان. اگر چیزی در بازی وجود دارد که آنها از انجام دادنش لذت می‌برند، این خوب است.

در حال حاضر، له روی بازی جدید خود با نام Alpha Response کار می‌کند و امیدوار است که مخاطبان قدیمی CS، از بازی او نیز استقبال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا