تهیهکننده Silent Hill f به انتقادات از تشابه سبک مبارزات این بازی با عناوین سولزلایک پاسخ داد

مدتی است که میان طرفداران مجموعهی Silent Hill بحثهایی دربارهی سولزلایک بودن سبک عنوان Silent Hill f جریان دارد. اما شرکت کونامی (Konami) در گفتوگویی تازه با وبسایت IGN این موضوع را رد کرده و حتی از ادامهدار شدن این بحث ابراز ناراحتی کرده است.
بازی Silent Hill f ما را به ژاپن دهه ۱۹۶۰ میبرد؛ جایی که داستان شیمیزو هیناکو، یک نوجوان درگیر با فشار انتظارات خانواده، دوستان و جامعه را دنبال میکنیم. طبق گزارش IGN از تجربهی پیشنمایش عنوان Silent Hill f، مبارزات بازی شباهت زیادی به نبردهای نزدیک در Silent Hill 2 Remake دارد. بازیکنان میتوانند با دکمهی دایره روی کنترلر DualSense از حملات دشمن جاخالی دهند و با دکمههای R1 و R2 به ترتیب حملات سبک و سنگین انجام دهند. محدود بودن برد حملات و انیمیشنهای طولانی آنها، حس واقعگرایانه و سنگینی به مبارزات میبخشد. بهویژه حملات سنگین که کند هستند و نیاز به زمانبندی دقیق دارند؛ نکتهای که به گفتهی IGN به خوبی نشان میدهد هیناکو صرفاً یک نوجوان با توان جسمی محدود است.
علاوه بر این، مبارزات Silent Hill f شامل جاخالیهای زمانبندیشده و ضدحمله نیز میشود که دومی نقش بسیار مهمی در نبردها ایفا میکند. دشمنان برای لحظهای نشانهای از خود بروز میدهند که فرصت اجرای ضدحمله را فراهم میکند، اما طبق گفتهی IGN، اگر بازیکنان مهارت واکنش سریع خود را با بازیهایی مثل Sekiro: Shadows Die Twice تقویت نکرده باشند، احتمالاً واکنش نشان دادن بهموقع برایشان دشوار خواهد بود.
این صحبتها درباره ضدحمله و جاخالی دادن، بسیاری از طرفداران Silent Hill را شگفتزده کرده است. از سوی دیگر، توضیح کونامی مبنی بر افزایش شدت مبارزات در Silent Hill f به دلیل محبوبیت بیشتر بازیهای اکشن چالشبرانگیز در میان بازیکنان جوانتر، واکنشهای متفاوتی را در میان طرفداران برانگیخته و جامعه هواداری را به دو دسته تقسیم کرده است.
اما در جریان مصاحبهای با IGN طی Gamescom ۲۰۲۵، موتوی اوکاموتو، تهیهکنندهی Silent Hill، به این بحث پایان داد. او تأکید کرد که Silent Hill f با وجود مکانیکهای مبارزهاش، یک بازی سولزلایک نیست و حتی استفاده از این برچسب برای توصیف بازی را «گمراهکننده» دانست. اوکاموتو در این مصاحبه گفت:
یکی از چیزهایی که زیاد در اینترنت میبینیم، استفاده مداوم از اصطلاح سولزلایک است. بهنظر من این برچسب تا حدی گمراهکننده است. بازیکنان امروزی وقتی یک نوار استقامت یا امکان جاخالی دادن را میبینند، سریع میگویند: “خب، این یک بازی سولزلایک است.“
اما واقعیت این است که ما بسیاری از این مکانیکها را از نسخههای کلاسیک Silent Hill گرفتهایم. مثلاً در Silent Hill 4 نوار شارژ برای حملات وجود داشت که مشابه همان Focus meter ماست. حتی در Silent Hill 3 هم یک نوار استقامت دیده میشود که در ادامهی بازی نمایان میگردد.
اوکاموتو در ادامه تأکید کرد که مکانیکهای مبارزه در Silent Hill f مختص ژانر سولزلایک نیستند و از فضای بحثهای آنلاین درباره این موضوع ابراز نارضایتی کرد:
این موارد چیز جدیدی نیستند و مختص بازیهای سولزلایک هم به شمار نمیروند. آنها سالهاست بخشی از بازیهای اکشن-ترسناک بودهاند. اما همین که چنین عناصری در بازی دیده شود، فوراً برچسب سولزلایک به آن زده میشود. ما میخواهیم بار دیگر تأکید کنیم که Silent Hill f یک بازی اکشن-ترسناک است و سولزلایک نیست.
بازی Silent Hill f در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد.